Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Waarom smaken onze Ostara's alsof ze uit de supermarkt komen?

Featured Replies

Geplaatst:

We hebben in oktober vorig jaar een perkje met Ostara's gezet in de volkstuin. 20 planten op 5 m2 of zo. De aardbeien zien er echt mooi, dieprood uit en voelen als ik ze plk enigszins zacht aan. Hoe mooi en groot ook: 9 van de 10 smaakt naar supermarkt aardbei (een vlakke ietwat zurige soms waterige smaak). Laat ik ze wat langer zitten (misschien was ik te vroeg) dan rotten ze soms al of zijn ze aangevreten door weet ik wat. Ik ben best fanatiek met slakkenkorrels maar het stro eronder is wel weg aan het gaan.
Ik heb ook van aardbeiplantje een paar weken geleden mest gegeven een beetje en los daarvan Kalium, fosfor en wat kieseriet. Maar de smaak is niet oke. Ze krijgen per dag als ie schijnt 10-12 uur volle zon. Ze krijgen indien nodig water (eens per twee dagen wel tijdens hitte eens per dag).
We hebben ook Korona's die we van een particulier hebben gekocht waarvan ik denk dat ze al klaar waren (had er toen nog geen verstand van, nu wat meer...) en die produceren nog aardbeien en die smaken zeg maar 6 van de 10 keer goed. De paar Ostara's die goed smaakten smaakten goed tot voortreffelijk en waren vaak groot. 4-5 cm doorsnede of zo.

De planten zelf zien er ook prima uit trouwens. Bladeren groen, mooi omhoog staand en er wordt redelijk wat blad ontwikkeld. Ook zijn er talloze uitlopers die ik in potjes doe en als ze al wortels hebben ook afknip.

Ik heb hee weinig ervaring met aardbeien en volkstuinen uberhaupt. Dus enig idee? We hebben nu Frigo Korona en Maxim vol in bloei staan ook Daroyal en Favori powerplants (vol in bloei) dus ik wil hier julie tips op toepassen. Dank allemaal!

Geplaatst:

Jorginho als je de zoekfunctie gebruikt kom je op meerdere topics over aardbeien terecht.

Er zijn verschillende topics over de smaak van aardbeien, de lekkerste soorten en hoe deze te voeden.

Misschien kan je daar aanhaken met je vraag?

aangepast door appelvrouw
Schrijffout

Geplaatst:
  • Auteur

Hoi bedankt voor de links etc! Ik zal ze nog eens doorlezen maar heb deze al gelezen denk ik. Omdat dit probleem al langer bestaat (dit jaar) ben ik ook Duitse en Engelstalige forums afgestruind maar geen sluitend antwoord.

Voorbeeld: het ene seizoen en het andere zo (dus niet ras gerelateerd)...Ja maar sommigen smaken uitstekend, dus seizoen lijkt niet de lading te dekken. Anders ras smaakt anders dus...Ja dat weet ik, maar binnen het ras constateer ik veel smaak zo maar toch ook een enkele keer smaak zo. Dus dat verklaart het deels maar niet geheel. Etc

Vandaar dat ik verspreid over het terrein in totaal 5 soorten heb staan nu. Met een zesde soort (Grandian, gezaaid en bu babyplatntjes dus voor volgend jaar) en een zevende LimaLexia (ook volgend jaar) onderweg.

Als iemand een goede verklaring heeft houd ik me aanbevolen natuurlijk. Dank alvast!

Geplaatst:

Ik heb zelf al jaren Korona aardbeien, en heb eerder ook Ostara's gehad, en vind persoonlijk de Korona's veel lekkerder dan Ostara. Die keren dat ik die gekweekt heb, vond ik de smaak ook tegenvallen, dus ik denk dat je gewoon een ander soort moet nemen als je ze niet lekker vind. Ik mest altijd gewoon met koemest in het najaar en gooi in het voorjaar wat patentkali erbij.

Wat vraat betreft, (bijna) rijpe aarbeien zijn een magneet voor allerlei beesten. Daarom is ook vaak wel wat vraat van slakken, muizen, pissebedden en veenmollen in de aardbeien. Dat is ook een nadeel van Stro onder de aardbeien omdat het daaronder wat vochtiger blijft en dat vinden met name slakken prettig. Als je de planten in de volle grond hebt staan zul je denk ik wat vraat moeten accepteren. In verhoogde bakken waar je de aardbeien uit kunt laten hangen is dat natuurlijk veel minder.

Succes!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.