Geplaatst: 1 uur geleden1 u Welke beest is mijn paprika's aan het opvreten?(Normaal zouden de zaadjes wit moeten zijn dit stadium.)Ongeveer de helft van de vruchten die ontwikkelen krijgen gaatjes. De vruchten blijven dan klein en beginnen te vroeg te verkleuren. Langs de binnenkant zijn ze steeds bruin en niet smakelijk. Het is niet beperkt tot 1 plant of 1 ras. Ik heb nog geen larven ofzo in de paprika's gezien en ik zie zo niet direct beestjes zitten op de planten.We hebben wel ratten en muizen hier, maar de gaatjes zijn altijd mooi rond, dus ik denk eerder aan een of ander insect. Weet iemand wat dit is?
Geplaatst: 50 minuten geleden50 min Het zijn rupsengaatjes…. Vorig jaar gehad met hetzelfde leed. Als je goed kijkt, zul je ook rupsenpoep zien. Donkergroene bolletjes.
Geplaatst: 33 minuten geleden33 min Heb eens een beetje rond zitten kijken, maar het lijkt m.i. ook wel op de schade van de paprikasnuitkever. De kans is erg klein, maar het zou kunnen gezien de foto’s en je omschrijving. De kevers leggen hun eitjes in de bloemknoppen en beginnende vruchten. Dan zie je de schade nog niet. Pas als de larven verpopt zijn boren ze zich een weg naar buiten. En zie je kleine ronde gaatjes. De vruchten ontwikkelen zich dan niet meer. De kevertjes zijn tussen de 2 en 3,5 mm groot en zie je dus lastig. De schade die je laat zien lijkt daar erg op.Ze komen eigenlijk niet in Europa voor, maar worden af en toe gesignaleerd, bijvoorbeeld in het Westland. Vanwege de grote schade aan het gewas wordt een besmetting als zeer ernstig gezien.Ik wil niet zeggen dat het dit zeker is, maar misschien moet je eens een op het oog onbeschadigde vrucht open maken. De maden of popjes bevinden zich vaak dicht op de zaadlijsten. Vaak vind je ook kleine uitwerpselen in de vrucht.Er is best wat te vinden op internet over deze kever, wellicht herken je dingen. Ik hoop echter dat Mellie gelijk heeft en dat het gewoon rupsjes zijn 🤞.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.