Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik vond hem zo laag voor een dovenetel..er staat altijd een hele pluk onder de conference..

Barbarakruid ga ik eens opzoeken..eigenlijk geen idee meer hoe ik er aan kom.

Rantje chochorei is een wilde andijvie-vorm..als andijvie in de bloei komt ziet het er bijna hetzelfde uit...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ja dat klopt wel paarse dovenetel is stukken kleiner dan de witte bij ons,

ik zocht de lengte even op en die varieeerd nogal tussen 5-en 30 cm, ik zie ze zelf eerder naar 10 cm toe

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Jorieke ben je met mij eens dat het Barbara plantje van Jet iets wat ander blad heeft dan hoort,

bij mij is dat gewoon plat en strak,

en van Jet haar plantje is beetje hobbelig/kreukelig of het plantje last ergens van heeft.

Zit er iets van insekt/luis ofzo onder de blaadjes Jet ?

Geplaatst:

Nee andoorn heeft smaller blad dit is echt paarse dovenetel.

Thanks Jorieke, ik denk dan Jet dat je plantje een beestje heeft of gehad

Geplaatst:
ik denk dan Jet dat je plantje een beestje heeft of gehad

Ik heb de foto naar Diana gemaild, volgens mij had ik het zaad van haar. Ik zal me wel vergist hebben met de naam..

Morgen zal ik eens kijken naar een beest in het blad.

Miranda, cichorei wordt niet echt gegeten..te bitter denk ik. Ze maakten er vroeger wel een soort koffie-surrogaat van.

Geplaatst:

Die planten wilde m'n moeder niet kwijt en ik wilde de onkruid niet kwijt en die zijn dus in een pot gezet...en niet aangedacht om er een steker bij te doen. En we weten niet precies meer wat er stond en opa en oma hebben ze in de potten gezet en we denken dus de Zonnehoed maar weten het niet zeker

M'n onkruid heb ik nooit geweten wat het was hij stond er ineens en is erg leuk!

Geplaatst:
Ik heb er ook een: vorig jaar gezaaid als wilde rucola..maar het smaakt naar iets kersachtigs..waterkers of tuinkers oid.

Hier is het antwoord van Diana:

Als ik de foto zo bekijk is het inderdaad geen rucola maar bonte Landkers (Barbarea vulgaris variegata). Ik had er 2,5 jaar geleden zaden van (ze staat nu nog in de zadenlijst, als een gratis soort).En bonte Landkers smaakt inderdaad ook een beetje zoals je beschrijft.

Heb ik er vast gewoon de verkeerde steker bij gestoken...In ieder geval weten we het nu. Hij gaat bloeien en ik zal het zaad proberen te oogsten..dan kan ik hem volgend jaar echt proeven (afgelopen jaar durfde ik niet zo omdat ik niet wist wat het was) hij kan iig tegen -20 vorst!!

img463193671332869625.JPG

Geplaatst:

Even een rits aan foto'tjes. Zal wel niet een (on)kruidje maar een onkruidje zijn.. in ieder geval zaait het zich zelf giga uit en ben ik dus eigenlijk wel is nieuwsgierig wat het is. Staat echt overal hier.

Het bloeit roze/paars achtig. Heb geen foto's van de bloem, wel nog van een uitgebloeide bloem van vorig jaar.

Hier een rits foto;s :

(Ik zal zodra er antwoord is (of geen antwoord) weer wat foto's weg halen.. anders word het topic te vuil )

dsc0608357961332950582.JPG

dsc0608528951332950621.JPG

dsc0608631301332950656.JPG

dsc0609065651332950894.JPG

Geplaatst:

Prunella vulgaris (of Bijenkorfje)

Inderdaad verwant aan munt (lipbloemige)

Prunella vermenigvuldigd zich zeer intensief door zaden. Voornamelijk in gazons. Vroeger veel op kleibodems, tegenwoordig ook op zandgronden.

Plant op de laatste afbeelding is Persicaria bistorta.

Prunella grandiflora is een plant uit midden europa, toegepast als tuinplant.

Geplaatst:

vermenigvuldigt zich ja. Maar zeer intensief ? Valt best mee hoor. Heet niet voor niks bijenkorfje. Hommels en bijen zijn er gek op , en de zaaddoos doet aan de bijenkorf denken ook. Ik vind m zelf erg mooi in grasland. Wordt nooit echt agressief. Tenzij je van biljartlakens houdt natuurlijk . Maar dan spuit je gewoon alles plat. Vanzelf.

Geplaatst:

In een kort siertuingazon (biljartlaken) kan ze zich na een droge zomer inderdaad zeer intensief uitbreiden. De soort concurreerd met grassen in korte vegetaties en vormt op den duur matten.

Leuk in een romantische wildeplantentuin.

Ze is door grondig wieden wel te bestrijden. In gazons liever chemisch omdat ze zich lastig laat uitsteken.

Geplaatst:

de bloem die je als voorbeeld gebruikt vind ik vooral op een duizendknoop achtige zoals de adderwortel of veenwortel lijken...

wat voor grond heb je? is het er vochtig?

Geplaatst:

Ik heb ook vaak zulke soorten onkruid in mijn tuin. Ik haal ze altijd weg omdat ik het echt onkruid is. Heeft iemand nog meer voorbeelden van andere soorten onkruid, daar ben ik benieuwd naar.

• 2 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...