Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Schapen (in/naast de moestuin)

Featured Replies

Geplaatst:

Gefeliciteerd met je lammetje, ze is echt een plaatje!

Wat de rammen aangaat, zou ik ze eerst bij elkaar zetten in een kleine stal, zodat ze geen aanloop kunnnen nemen, zet ze dan echt krap.

Na een dag of drie kunnen ze dan weer naar buiten, maar ze moeten de ooien niet kunnen zien, anders blijf je hekken repareren!!

Geplaatst:
  • Auteur

Ah, das een goede tip Yola, misschien gaat het dan goed. En anders moeten ze allemaal apart, en de ooien allemaal bij elkaar en ook weer apart. Tis niet anders

De ooi wordt goed verwend, brokken en hooi en gisteren een boerenkoolplant

Geplaatst:

Ruimte genoeg, toch?

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:

leuke foto

Geplaatst:
  • Auteur

..... We vonden onszelf al zo overdreven bezorgd over Wallie, toen het zo koud was. En dat bleek gewoon allemaal goed te gaan, die schapen zijn van nature wel wat gewend.

Maar blijkbaar waren we toch echt te naief en niet bezorgd genoeg om in te kunnen schatten dat de (mini)varkens eigenlijk de grootste dreiging zouden zijn.

Helaas is Wallie namelijk 'platgelegen' door 1 van de Kune's

Joep vond haar gisteravond in het hok. Een uur of 4 nadat ik dit filmpje nog had gemaakt:

View My Video

Er zijn geen passende smiley's voor zo'n geval... We zijn de laatste jaren best 'tough cookies' geworden, maar een levenloos lammetje van een week oud doet je toch erg veel verdriet. Hoe konden we zo stom zijn? En tegelijkertijd: toch zijn er al lammetjes groot geworden in die wei... Misschien was die ooi beter in het bij zich houden van haar lam? Die sliepen toen nooit in dat hokje, maar er net buiten. En dat lammetje liep ook steeds bij haar moeder, en niet bij de varkens.

Arme, arme wallie...

Geplaatst:

Oh Jorieke. Wat erg voor jullie! Het valt op het moment wel tegen.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:

He wat sneu, sterkte!

Geplaatst:

dit vind ik nu erg voor jullie

sterkte met het verlies van het lam ........ het moeder schaap zal ook zeker haar lam missen .

Geplaatst:
  • Auteur

We hebben het dode lam en de moeder afgelopen nacht in een provisorisch weitje gezet, ze heeft er de hele nacht bij gelegen. Op zich klinkt deze ooi altijd al wat klagerig (gewoon hoe wij dat horen denk ik), maar nu maakte ze wel een heel sneu geluid

Geplaatst:
We hebben het dode lam en de moeder afgelopen nacht in een provisorisch weitje gezet, ze heeft er de hele nacht bij gelegen. Op zich klinkt deze ooi altijd al wat klagerig (gewoon hoe wij dat horen denk ik), maar nu maakte ze wel een heel sneu geluid

nogmaals ik vind dit zo erg

zou niet willen dat zo iets mij was overkomen .eerste instantie schrik je je rot natuurlijk als je zo lam ziet liggen ....

en daarna komt het verdriet

Geplaatst:
Vergeet de boosheid op onszelf niet....

daar dacht ik net nog aan ......

al die vragen van wat is er mis gegaan en wat hadden jullie kunnen doen ....( eigelijk niets

het heeft zo moeten lopen ......

maar toch bij al dit verdriet

begrijp me niet verkeert iedere geboorte van mens of dier heeft een verloop

zo heeft jullie jonge lam maar een kort leven mogen hebben ...maar dat leven wat hij heeft gehad is goed geweest in zijn korte tijd bij jullie

troost jullie daar in ......

Geplaatst:

Jemig wat balen, ook sneu voor de moeder, mischien is er nog ergens een potlammetje ook al weet ik niet of ze die wel accepteerd, ik zou ook boos zijn op mezelf, maar ik zou dit ook als leermoment zien gebeurt jullie geen tweede x meer.

Players only love you when they're playing.

• 2 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

Net heb ik bij de Schwarznase ram even de ijspegels onder aan zijn kin, en het wol rond zijn ogen weggeknipt. Hij zag bijna niets meer, en die herkauw-slijm-ijspegels werden ook flink zwaar denk ik zo.

Ik ben toch zo blij met die ram! Hij blijft gewoon netjes staan tot ik klaar ben met knippen. Ik hoef hem niet vast te houden, en hij maakt ook geen rare bewegingen. Zodra je hem juist vast houdt, gaat hij vervelend lopen klieren. Zo van: Is dat vasthouden aan mijn horens nou echt nodig?! Ik blijft zo ook wel staan hoor! Tsk.

Geplaatst:

De duitse VVV is heel erg enthousiast over mijn schapenwandelingen, er komt de 14e iemand langs om het verder te bespreken!

Wil ook graag een lammetjesdag gaan organiseren op 21 maart.

Aangezien dit gebied erg in trek is bij vakantievierders wil ik ook kijken of ik wat viltcursussen kan geven.

Ben hier zo blij mee, elk jaar komen we een klein beetje vooruit

Wie weet kan ik mijn stiekeme droom van een kinderboerderij (heb je hier nergens) nog waarmaken.

Geplaatst:

Gaaf Yola, ik denk waneer je je vooral ook op kinderen richt ermee, je een hoop mensen plezier doet.

Ik denk dat elke gebeurtenis met schaap (scheren, wandelen, vilten, hoef verzorging) mensen geintereseerd in zijn omdat het voor meeste 1e keer zal zijn dat ze het zien gebeuren.

Lammetjes dag zal zeker een trekker zijn, (ik weet niet meer of ik dat al een x geschreven heb zou best kunnen) maar hier in de buurt is een geiten bedrijf die laat in het seizoen de jonge geitjes de fles geven door alle kinderen die daar heel graag naartoe gaan, deze flesmelk moet je kopen terplekke en dacht ik 1 euro, en is onwijs druk

veel kinderen willen ook steeds terug om flesje te geven, denk dat je nog verbaasd bent wat dat opbrengt.

Die geitjes lopen allemaal los en door elkaar en heel grappig is dat ze vliegensvlug door hebben wat een kind met flesje betekend.

Voor kinderboerderij, zou ik ook scholen polsen in de buurt of hun daar eventueel iets mee zouden doen, waneer de mogelijkheid er zou zijn, praktijk biologie les ofzo.

Geplaatst:

Hier in de buurt hebben we boerderij 't Geertje!

Ook met die lammetjes enzo.

Met m'n moeder een keer gekampeerd, heel slecht weer, de tent waaide gewoon weg terwijl wij er in zaten...de varkens waren ontsnapt en denderden over het veld, heel spannend.....

We hadden alleen wat vlees om te BBQ-en...haha moet er nog om lachen hoor, eindelijk was dat ding aan en ging het regenen...Toen zat m'n moeder met de papaplu erboven en werd ze zelf kletsnat

Heel avontuurlijk was het wel! jammer dat het daar steeds drukker wordt, is minder leuk! Je kan er ook allemaal geitenkaasjes enzo proeven

Geplaatst:

tuurlijk gewoon voor gaan

heb vroeger ook al eens aan een klas met kinderen moeten uitleggen hoe de voortplanting ging bij konijnen .

het leuke was de meester met al zijn leerlingen stonden bij mijn konijnen hokken .

en maar vertelen . was wel leuk ...we hadden toen ook verschilende dieren er kwamen vaker klassen langs voor biologie les .ahhaha

Geplaatst:

Fijn, jullie positieve reacties.

Ben voor lammetjesdag in gesprek met verschillende boeren hier in de buurt, zodat we onze producten kunnen promoten.

Heb ook iemand die met planten komt, geinspireerd door dit forum wil ik dan ook een stekken /planten /zaden ruilbeurs organiseren.

We hebben zelfs al een datum, 1 april, mooi voor de paasdagen aan.

Moet van de week eerst maar eens kijken of je hiervoor nog een speciale vergunning hebben moet.

Geplaatst:

Ben de stal aan het opschonen,vanaf vanavond komen de ooien binnen.

Verwacht de eerste lammeren vanaf eind februari, was al begonnen met het bijvoeren van kuil, vanavond ga ik voorzichtig wat krachtvoer bijgeven.

Heb hier een paar dames rondlopen die nu zo dik en rond worden dat dit geen overbodige luxe is.

1 van de ooien heeft al tweemaal deze week op haar rug gelegen, wat een nogal vervelend gebeuren is gezien ze niet zelf meer overeind kan komen, opletten geblazen dus!

Zie dit jaar enorm tegen de lammertijd op ivm het schmallenbergvirus.....

Geplaatst:

Ik hoop ook zeker dat je er geen last van hebt, maar kan me voorstellen dat je je beetje schrap zet.

Geplaatst:
  • Auteur

Iemand een Walliser Schwarznase kopen die maar niet tam wordt? Tjonge jonge... de 3 andere lopen als makke schaapjes naar het weitje waar ze heen moesten. Maar die ene... die ziet je van 100 meter al aankomen en begint dan te rennen. De hekken zijn nog niet helemaal klaar hier (moesten we mee stoppen door de vorst), dus ze rende alweer door het weiland van de buren.

Ze zitten nu dichter bij huis, hopelijk krijgen we haar tammer. Want dit is echt 10x nix.

Geplaatst:

Stakker-schaap ze heeft vast slechte ervaring met mensen, moet je extra lief voor zijn

Geplaatst:
  • Auteur

Poeh, voortaan kopen we alleen nog lammetjes. Die zijn niet al verpest door anderen... Met honden ben ik er wel goed in, maar een schaap dat zo op haar hoede is?

We gaan haar nu ook extra verwennen... maar ik was haar wel even goed zat zeg! Ze blijft ook niet eens bij de kudde, wat schapen bijna altijd wel doen als ze paniekerig zijn. Deze gaat er in haar eentje vandoor.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.