Ga naar inhoud

Schapen (in/naast de moestuin)

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoeft niet, als het lam verkeerd lag en op een zenuw drukte en zich weer omgedraaid heeft is het probleem vanzelf opgelost.

Blijft altijd een mysterie dit.

Geplaatst:

Gisteren heeft een bentheimer 2 lammeren gekregen, de eerste kwam helaas levenloos ter wereld maar de tweede is een prachtig zeer klein ooitje.

Ze zit nu onder de warmtelamp, heb de ooi voor de zekerheid 1 x afgemolken en de biest aan de kleine gevoerd, nu drinkt ze zelf, wat natuurlijk veel beter is.

Geef hele kleintjes gauw de fles, dan weet ik tenminste dat ze wat binnen hebben en vrij snel daarna zie je wat een wonderlijk spul die moedermelk is,het lam isgelijk een stuk levendiger.

Werkt dit niet krijgen ze druivensuiker met water.

Geplaatst:

Gezellig Yola, dat ras heeft toch grote wijs uitstaande oren, we willen natuurlijk wel een x lammetjes foto.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Gisteravond is de lammertijd officieel van start gegaan, er zijn nu 5 lammeren, fotos volgen later.

Heb de laatste dagen ruzie gehad met de jonge meidengroep, die zijn in hun vorig leven postduiven geweest.

Mutsen ontsnappen steeds uit de winterweide, ze springen over het hek , om vervolgens een rondje polder te doen (iedereen belt me dan op van "he, je schapen lopen nu hier", kom ik daar zijn ze lang en breed verdwenen om uiteindelijk avonds thuis op te dagen om mijn net ontluikende boontjes een koppie kleiner te maken.

Uiteindelijk ze gisteren uit wanhoop naar de dijk gebracht, hek is daar veel hoger.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

We hebben nu 119 lammeren gekregen, waarvan 2 flesselammeren zijn.

Er zijn nog een stuk of 8 ooien die lammeren moeten, maar de hectische periode is weer voorbij, ben dan ook bekaf, werk ook nog 5 uur per dag buiten de deur wat de afgelopen weken erg zwaar was.

De lammetjes zijn echt geweldig, we hebben dit jaar zo'n mazzel, vorige week een ooi die het lam er met de kop uitgeperst had, pootjes zaten nog binnenin de moeder, wat een slecht voorteken is.

Ben eerst zelf aan de slag gegaan, meeste moeilijke geboortes lukken me wel, maar dit helaas niet, dus da erbij.

Ook hij kreeg het niet voor elkaar, en werd er besloten het lam eruit te snijden, da haalt mes uit auto, komt terug om het lam de kop eraf te snijden, hij pakt het koppie beet en trekt het recht om tussen de wervels te kunnen komen en ineens floept het lam eruit, LEVEND om direct gevolgd te worden door haar zusje.

Ben er nog van ondersteboven.

Wat ook mooi is, Daisy, mijn zoons ooi was heel ziek , is voor een maand terug met heftige medicijnen gered, wat ten kostte van de eventuele lammeren zou gaan, kreeg ze zondag ineens 2 heel kleine lammetjes

Vandaag gaat de tweede groep ooien met kroost naar de dijk, brengt weer wat rust in mijn bomvolle stal.

Op9 april houden we onze eerste lammetjesdag

Geplaatst:

nou druk heb je het wel gehad ( en zul je het ook nog krijgen

gelukkig dat het lam toch nog levend geboren werd .

veel plezier nu hopen op veel zonnige dagen

Geplaatst:

Heel tof, als je tijd/zin hebt zie ik graag een foto, bij ons in de buurt zie je amper nog lammetjes.

Geplaatst:

Sinds eergisteren ligt er bij een boer een paar dorpen verder een ooi op sterven met een lam ernaast, heb hem gewaarschuwd wat er aan de hand is, is overigens al de tweede keer, maar dat is de natuur volgens hem.

Gisterenmiddag kwam ik er weer voorbij en zag dat de ooi dood was met haar lam naast haar, ben gestopt en heb het lam meegenomen, vannacht om het uur de fles gegeven, ze was heel erg uitgedroogd, maar nu doet ze het redelijk.

Vanmorgen kwam ik er weer aan voorbij, dode ooi ligt er nog steeds.........ben zo boos, is vast niet ok om een lam te jatten maar kon haar niet aan haar lot overlaten.

Geplaatst:

zou ook het zelfde hebben gedaan

diertje had verzorging nodig en dat heb jij gegeven

en gejat heb je niet .het liep gewoon buiten de draad >>

Geplaatst:

Denk niet dat ze de nacht had gehaald naast haar moeder, heb er ook zeker geen spijt van al verklaren man en zoon me voor gek, of ik soms niet genoeg te doen heb.

Paula, zoals ze nu heet maakt het goed, ze zit samen met Melmack en Gordon Schumway in de stal en speelt al een beetje, wonderbaarlijk hoe robuust die diertjes zijn en tegelijkertijd zo kwetsbaar.

Vanavond foto's!

Geplaatst:

Schandalig lijkt me ook niet oke dat zo'n groot dier daar blijft liggen maar goed, ik zou wel melden dat je het dier meegenomen hebt, gewoon om problemen te voorkomen, al zal hij eigelijk weinig te bewijzen hebben en waarschijnlijk denken dat het gewoon weg is, raar hoor deze kan mij wat schelen houding van hem.

Mischien toch ook niet aan hem melden.

Tof dat je actie genomen hebt

Geplaatst:

Yola, ik vind het geweldig dat je zoveel tijd steekt in al je dieren en uit je verhalen begrijp ik ook wel dat je er een hoop plezier voor terug krijgt.

Maar is het mogelijk om iets genuanceerder over andere (professionele) dierenhouders te berichten - hier of in andere topics. Ik weet dat je meer dan een paar schapen hebt en dat je daar liefdevol en serieus mee omgaat, maar je doet het voorkomen alsof iedereen behalve jij zijn dieren slecht behandeld of zelfs mishandeld.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Geplaatst:
Nuja zeg dat gaat weer nergens over, wat een zure onterechte opmerking

je weet zo gaat dat ook altijd bij mij ......

altijd dat gezeur dat ik me dieren niet goed zou verzorgen

Geplaatst:

Maar ik denk niet dat jij een dood schaap 3 dagen zou laten liggen Jack, en dát is waar Yola het over heeft. Ook al zou die man slechts dieren als inkomstenbron beschouwen, dán nog is het raar dat een dood dier daar zo lang blijft liggen en een lam aan zijn lot wordt overgelaten. Er kunnen altijd privé situaties zijn waardoor je even niet goed op je dieren kunt passen, maar iemand anders dan even inschakelen is toch wel het minste. Yola heeft hem gewaarschuwd en zou volgens mij ook best ff willen kijken elke dag.

Geplaatst:

nee echt niet

vind ook dat die vent zich moet schamen en niet schamen maar rot schamen .

als hij bv meer hart had gehad was hij bij zijn schaap geweest die welicht moeilijk aan het lammeren was wie weet was het schaap dan nog in leven ...

en nogmaal zou ook gelijk zo lam meenemen ..

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...