Ga naar inhoud

Schapen (in/naast de moestuin)

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ga zeker foto's nemen, heb alleen een probleem met het uploaden naar hier, dat lukt niet.

Het kleintje doet het tot nu toe verbazingwekkend goed, maak me wel wat zorgen, hij heeft absoluut geen biest gehad en gezien het feit dat ik niet meer op lammetjes rekende heb ik ook geen biest meer in huis.

Maar hij is luid en nieuwsgierig en schudt zich wanneer ik hem op de grond zet, sterker nog, op dit moment maakt ie zijn eerste voorzichtige poging tot springen en spelen!

Lastig is het dat hij mijn enige paplam is, waardoor ik hem niet in de schuur kan laten maar hem steeds bij me heb, hoop nu op een ander lammetje waardoor mijn huis weer piesvrij kan worden!

Geplaatst:

Het valt me op dat in alle jaren dat ik nu paplammeren heb ze zodra ze buiten komen zich vol enthousiasme op een molshoop storte en daarvan gaan eten, wat zou er in grond zitten dat lammetjes nodig hebben?

Geplaatst:

denk dat ze dat wellicht doen om de mineralen die er in kunnen zitten ?

heb dat een dwerg geit ook wel eens zien doen zij likte altijd aan de aarde

Geplaatst:

Mischien is het een intinctief ding dat ze iets laag bij de grond moeten opeten, maar het vb missen van de moeder dat het gras/planten moet zijn ipv aarde.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Geloof niet dat het per ongeluk is, de lammetjes sabbelen instinctief ook aan grassprieten, dit eten van aarde doen ze al heel snel, voor ze gras kunnen eten, denk inderdaad dat er mineralen in de molshopen/grond zit, vraag me af welke.

Geplaatst:

Met mijn kleine Dobey, mijn paplam gaat het helemaal niet goed, sinds 3 dagen heeft ie verschrikkelijke diaree.

Hij krijgt electroliet, ipv melk, daarnaast heeft ie een antibiotica kuur en stullmisan poeder maar de diaree blijft gruwelijk dun en viesgroen van kleur, iemand nog een suggestie?

Geplaatst:

Nog nooit paplam gehad maar weet er wel iets van,

Geef je de electroliet in een vorm waarbij het specifiek ook tegen diaree is en goed is voor maag en darmstoornissen zoals het middel Biopect ?

Ik begreep dat je een paplam al gelijk hooi mag aan bieden naast de fles en dat het kan dat een lam van 1 week oud

al wat hooi eet naast zijn melk en ook dat het goed zou zijn tegen diaree, maar in overleg met je DA zal norit ook mischien mogen of bv wat met weinig water geweekte brok, beschuit of brood maar altijd naast hun melk.

En verder begreep ik dat van belang was eerst het hooi of de andere dingen aan te bieden en dan de melk in die volgorde.

Hou je het diertje ook kunstmatig met lamp ofzo warm ?

Geplaatst:

Word er echt niet goed van, net weer wat van die kleimix door het arme beest zijn strot geduwd, en begonnen met enteroconpoeder, wat medicinale kool en klei bevat.

De elecroliet is gewoon wat het is ,niet wat Hans beschrijft , en eten doet Dobey nog niets, hij sabbelt wat aan grassprietjes.

Vraag me af of ie niet allergisch is voor de melk die hij krijgt, zal straks een ooi afmelken en kijken of ie daar beter op reageert.

Als hij alleen electroliet en het kleimengsel krijgt wordt de diaree iets minder dun, geef ik hem wat lammermelk is het gelijk weer poep piesen wat ie doet, in die rare groengele kleur.

Geplaatst:

Denk even volhouden even tijd gunnen dat het gaat werken en anders als het niet werkt,

mischien kun je aan zoiets als Biopect komen (online is dat bestelaar), want lijkt mij heel breed werken voeding en geneesmiddel plus darmflora, zou me er wel over inlezen of het jouw natuurlijk ook wat lijkt, maar lijkt mij heel profecioneel middel.

Ik leef met je mee is heel frustrerend om dat bij zo'n klein diertje tezien waneer je zo je best doet voor de rest heb je veel ervaring denk ook dat je daarop vertrouwen moet en vooral volhouden.

Geplaatst:

Dankjewel voor het hart onder de riem.

Ik leng zijn melk sinds gisteravond aan met havermout en de diaree lijkt wat vaster nu, hij is volgens mij op weg naar beter worden.

Dobey lijkt ook wat levendiger vandaag, probeert mijn bouvier aan te vallen, geen idee dat ie in die hond zijn holle kies past

Omdat ie alleen is, er hebben zich nog geen nieuwe paplammeren aangemeld, woont Dobey in huis, niet ideaal maar wel heel gezellig (tenminste als ie ophoudt de boel steeds onder te flatsen

Geplaatst:

Nou opzich dan heel mooi dankbaar resultaat waneer je op jouw hoeveelheid lammetjes je er maar 1 hebt,

denk dat dat heel positief is, vindt ik best goed idee om er havermout door te doen.

Paplam klinkt ook makkelijk omdat het soort van bekend is maar is heel zo probleemloos niet, leuk lijkt het mij ook

moeilijk ook, hoou ons op de hoogte en succes met het schatje

Geplaatst:

Ken jij Agrobs Yola, ik ken het van dierenvoeding, en week de brokjes met water hiervan altijd voor gebruik,

mischien is dat ook wat voor zo'n paplam, je moet maar eens kijken of dit jouw wat lijkt op internet kun je vinden wat allemaal zo goed is aan agrobs en niet duur ofzo.

Geplaatst:

Kom net terug van de da, vanaf gisteren ging het ineens weer heel slecht met Dobey, bibberen, raar ademhalen en weer heel dunne diaree, bij de da voelde hij zich ineens geweldig, de knurft liep daar te paraderen en zich uit te sloven als nooit tevoren, hij houdt duidelijk van publiek.

Na onderzoek kan da niets vinden, zelfs na onderzoek onder de microscoop waren er geen nare bacterien of virussen te ontdekken

Hij heeft Dobey antibiotica gespoten tegen coccidose, nu maar afwachten.

Nu ligt ie lekker te pitten en ga ik werken.

Geplaatst: (aangepast)

Hier dan eindelijk een paar foto's van Dobey.

p1110059.jpg

samen met Collin, net een dag oud.

p1110066.jpg

aangepast door Gast
Geplaatst:

Eindelijk heb ik het voor elkaar, het Dopje is diaree vrij, ben uiteindelijk de melk gaan verdikken, normaal zou ik 1 beker op een liter melkpoeder gebruiken, nu krijgt hij anderhalf schepje op een liter.

Ook heeft ie er 2 vriendjes bij, ben ze nu in de stal aan het houden en druk bezig met grote schoonmaak binnen.

Heel dom van mij, blijkt dat mijn jonge ooien eind Februari stiekem door de rammen te grazen zijn genomen bij het sorteren (drachtig bij huis, jongspul nogin winterland) kwam eergisteren op de dijk en ineens liepen daar ooien met lammeren.

Helaas raken jonge ooien nogal snel de kluts kwijt, en zo heb ik er 2 flessenkinders bij.

• 4 weeks later...
Geplaatst:

en hoe gaat het nu met alle lammetjes

nog steeds vroliek en gezond

of zijn er al een paar weg gegaan

jammer dat het lammerentijd nu weer voorbij is

ik heb ook twee keer voor me opleiding bij een schapenboer gelopen

was erg leuk en leerzaam

Geplaatst:

Hier zijn de eerste lammeren al geslacht, paplam Dobey loopt samen met 2 andere paplammeren en een door de dierenbescherming in beslag genomen kettingram, ze zitten vanaf eergisteren samen en dat gaat erg goed, de ram gaat zelfs meespelen.

Was zo zielig, hij had myassis, maden, echt te goor voor woorden, heb hem profesorisch geschoren en behandeld, hij gaat nu al een stuk beter, de wond is mooi aan het genezen, en blijft mooi vliegvrij.

Sommige mensen verdienen echt geen dieren.

Geplaatst:

fijn dat dobey er helemaal bovenop gekomen is

echt triest voor die ram inderdaad

gelukkig heb je hem goed kunnen oplappen

ben het helemaal met je eens sommige mensen verdienen geen dieren

Geplaatst:

Echt verbijsterend hoe hard een schaap is en hoe veerkrachtig.

Had nog nooit myassis op zo 'n grote schaal meegemaakt, arme dier is rauw tot en met maar je ziet de wond met de dag kleiner worden.

Heb er behalve een middel tegen maden in allerlei vorm niets opgedaan, zat te denken aan calendulazalf maar durf het niet echt aan.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...