Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Dat is trouwens behoorlijk eng, het schmallenberg -virus, naar wat ik er van begrepen heb is het nog niet eerder in Europa ontdekt geworden, in Duitsland begonnen en nu er een meldingsplicht is blijken er behoorlijk veel schapen (en koeien) besmet te zijn.

Het virus veroorzaakt diaree en misgeboortes.

Hier begint eind februari de lammerij, ik maak me behoorlijk zorgen moet ik eerlijk zeggen!

Geplaatst:

Ik kan me voorstellen dat je je daar zorgen overmaakt, laten we hopen dat jij het niet meemaakt met je lammetjes.

Players only love you when they're playing.

• 3 weeks later...
Geplaatst:
  • Auteur

Er is weer een Wallie geboren! (bij gebrek aan inspiratie noemen we alle walliser schwarznase lammetjes 'Wallie')

Vanmorgen kwam Joep beneden, ik zat net achter de computer. "ik zal wel weer scheel zijn, maar volgens mij loopt er een lammetje bij de schwarznases" riep ie al rennend, hij had zn laarzen al zo goed als aan.

De schapen staan een flink stukje verderop tegenwoordig, omdat daar nog lekker gras is. Dus het kon net zo goed de kat van de buren zijn, of zelfs een gans die raar stond

Maar goed... toch maar samen gaan kijken, want op weg naar de wei zag het er steeds meer naar uit dat het echt een lammetje was!!

En ja hoor:

92_ccde79e38775a1f343c573cb9923af40.jpg92_c190ebd3a1b4c9706ecc4bcce0718d79.jpg

Een heel mooi ooitje, die al flink kan blaten zodra je haar op pakt We hebben moeder en dochter in het weitje van de kunekune's gezet. Daar is een mooier stalletje, en dan kunnen we haar voeren zonder dat er meteen 3 andere hongerige schapen omheen staan.

Ze was al aardig opgedroogd, dus die is vanmorgen heel vroeg geboren. Zo willen we dat het gaat!

Stom hoor... in principe zijn alle ooien zwanger, omdat de ram er altijd bij loopt. Maar we hadden bij haar niet gezien dat ze hoogzwanger was. Nu hebben ze nu ook aardig wat wol, en was het blijkbaar 1 lam, maar toch...

Geplaatst:

Ah gaaf en ook nog ooitje kan je die een x houden of in iederegeval geen haast met weg doen toch?

Geplaatst:
  • Auteur

Ivm onze ram kunnen we haar niet houden. Maar dat geeft niet, over een maand of 3 is ze toch niet meer zo schattig . Wij mogen lekker 3 maanden lang naar haar kijken en haar in de gaten houden. En lachen om de streken die ze altijd uithalen

Ze probeerde net bij Hank (Kune-beer) te drinken En Hank ging gewoon stug door met grazen.

Zometeen laten we Hera en Pleun er nog even bij, die zijn ook gek op lammetjes. En het lammetje moet toch met allerlei dieren op kunnen schieten. Of er iig niet bang voor zijn.

Geplaatst:

Vanwaar de 3 maanden ze kan toch dat niet al zwanger worden van de vader of wel ?

geen idee hoor vanaf welke leeftijd een schaap vruchtbaar is.

Maar je moet ooit je kudde verjongen, dat ram dan weg moet is dacht ik gebruikelijk dat ze ruilen met rammen met andere liefhebber maar ook weer jammer als je leuke ram hebt.

Wat is jullie idee nu achter de schapen ivm zelfvoorziening, wat ze uiteindelijk moeten opleveren, geld of wol of vlees.

Geplaatst:

Leuk beestje! Verkopen jullie haar of word ze een stukje vlees?

Geplaatst:
  • Auteur

Na 3 maanden mag ze weg bij haar moeder. 8 a 9 weken. Dan eet ze gras en brokjes, en drinkt ze (bijna) geen melk meer. Vandaar 3 maanden Vanaf dan is ze te koop, maar zo lang niemand komt om haar te kopen, mag ze uiteraard blijven.

Deze schapen kosten zo'n 200 tot 275 euro (ligt beetje aan de tekening), dus van dat geld kunnen we dan weer dingen bekostigen. In het kader van de zelfvoorziening

Deze ram doen we pas weg als hij stokoud is. Hij is ontzettend lief, super tam (bij verzorgen van hoefjes, en scheren bijv.) en hij maakt hele mooie kindjes

We kunnen altijd een lammetje ruilen met iemand, zodat we weer jongere ooien hebben. Maar voorlopig hoeft dat nog niet, de oudste ooi is 3 jaar.

Geplaatst:

oke nou dat snap ik wel, veel plezier van/met je lammetje gewenst !

Geplaatst:

Ja veel plezier ervan, is echt een gaaf beestje!En als wallie weg is, geeft moeder-schaap dan nog steeds melk zodat je schapenmelk hebt?

Geplaatst:
  • Auteur

Wel jammer dat er maar 1 lammetje is, we hebben nog nooit 2 lammetjes tegelijk gehad. Dat moet pas leuk zijn Kunnen ze elkaar achterna rennen enzo.

Deze schapen hebben bijna geen uiers, niet van die enorme 'zakken' die je ziet hangen iig. Je kunt er amper bij komen. Deze soort schapen hebben we dus vooral omdat ze leuk zijn, zich zo goed redden, voor de wol, en voor de lammetjes (en de lol daarvan).

Geplaatst:

wat een dotje .....

ook de ouder dieren zien er mooi uit ...

Geplaatst:

Wederom gefeliciteerd Jorieke. Lief die schaapjes

Good things come in small packages

Geplaatst:

Hij is zo schattig. Geniet ervan.

Wat gaan jullie straks ermee doen? Opeten met pasen of verkopen?

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:
  • Auteur

Dit lammetje verkopen we. We kunnen van dat geld dan weer wat gras om laten ploegen tot akkers om van alles op te verbouwen. Dat hadden de varkens eigenlijk moeten doen, maar die zijn nog zo klein en nog niet eens klaar met het veldje waar ze nu staan.

Dat ploegen laten we doen, want met ons eigen trekkertje komen we moeilijk door die dikke plaggen gras heen.

De jaren hierna kunnen de varkens het bijhouden (na de oogst van het gewas) en kan onze trekker het aan

Geplaatst:

Goed plan!

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:

Heeft het schaapje het niet koud gehad vanacht, ik heb er vanacht aan gedacht en hoopte dat de moeder zo wijs was om het hokje te gebruiken.

Geplaatst:
  • Auteur

We hebben flink wat hooi (gebruiken we als stro ) in het hokje gegooid, ook in de hoeken waar de varkens normaal niet liggen. En we zijn nog 3 keer gaan kijken of ze er nou in ging liggen. Ze was nog wat voorzichtig met haar lam, zodra er varkens kwamen kijken, dus ze vond het hokje niet helemaal veilig volgens mij.

Maar bij de laatste check ronde lag ze eindelijk lekker in het hokje (wel met lam en haar kop richting uitgang) en kon Wallie lekker tegen/onder haar moeder liggen. Vanmorgen stapten ze alweer vrolijk rond over het bevroren gras, en net stond moeders bij de waterbak en Wallie een 10-tal meters verderop bij Hank. Of Wallie wat in de war was, of Hank had aangeboden wel even op haar te letten, dat weet ik niet...

92_51be8483dbe4be15f1beef81578339d1.jpg92_5139df76f3f89cdd2e8e0fae85a5809a.jpg

Geplaatst:

OHHHHHHHHH! Zo mooi. Blij dat ze toch binnen durfte te gaan liggen.

Vanochtend lijkt het wel maart buiten. Wel een koude dag in maart, maar toch. Kabaal van de vogels, lekker zonnetje.

Geplaatst:

Oke cool ik dacht zou de moeder wel snappen zelf met dikke jas aan dat haar kind nog niet veel haren heeft,

maarja dat begrijpt ze blijkbaar, nu maar hopen dat de kou snel voorbij is.

Gaat de ander zelfde ras denk je ook nog lammetjes krijgen of een van de andere soorten denk je ?, ik dacht eens gehoord te hebben dat onder staart een en ander opgezollen was, maar weet niet meer of dat betekende dekrijp of juist gedekt/zwanger.

Geplaatst:
  • Auteur

Je ziet heel lang niet (aan de buitenkant) of ze zwanger zijn. En dan zodra het nog maar een paar weken duurt voor het bevallen, zie je ineens dat ze wel heel dik is. En vaak zie je dan de uiers flink groeien. Bij de Schwarznase dan weer niet, door al dat wol

Bij dekrijp en bij op-het-puntje-van-bevallen is er een een en ander opgezwollen en goed zichtbaar. Maar dan nog lastig te zien, omdat hun staarten hangen en je ze dan echt moet vangen om te kijken. Bij de geiten (opstaande staartjes) en de varkens zie je dat veel beter.

We zullen dus zien

Van 1 Schwarznase denken we eigenlijk dat ze niet zwanger is. Dat dat niet wil ofzo. De ram checkt ze steeds, en die ene ooi moet volgens de ram steeds weer worden bevrucht. Bij de rest is het OK volgens hem

Van de Coburgers (die bruine schapen) moeten er ook nog 2 bevallen, en 1 daarvan ziet er vrij dik uit. Maar die is al iets ouder, dus dat kan ook het verschil zijn (t.o.v. de andere ooien). Die hebben we nog niet lang genoeg om dat verschil goed te kunnen zien.

En de oudste herdwick ooi schommelt ook aardig. Maar die ram is nog vrij jong, dus dat is ook even afwachten. Of dat al gelukt is zeg maar

Geplaatst:

Nou dan hoop ik dat de andere twee rassen ook jonkie krijgen is leuk het verschil enzo.

Is het niet tevroeg in het jaar, er is toch een soort lammer tijd, geen idee of ze zo vroeg zijn omdat jullie ram er altijd bij loopt en andere de ram er in bepaalde periode alleen bij zetten, dat viel mij op bij Yola mischien plannen hun de geboorte, ookal zou ik zelf ook kiezen om ram erbij te laten dat is wel zo gezellig voor hem.

Andere vraag willen de verschillende rammen wel eens met elkaar knokken als bv alleen gaas ertussen zit ?

Geplaatst:
  • Auteur

Ja, hier loopt de ram er altijd bij dus bepalen ze het zelf een beetje Bij grotere kuddes wordt de ram er in een bepaalde tijd bij gezet, zodat alle lammetjes tegelijk worden geboren.

Wij zijn ook van plan dit jaar de rammen even apart te zetten. En dan tegelijk weer bij de ooien. Want het is wel handig als de lammetjes ongeveer in hetzelfde seizoen komen. En niet elke maand wel eentje.

Zodra dat weer gelijk loopt, kunnen de rammen er weer bij blijven omdat ze het dan zelf regelen en allemaal tegelijk weer dekrijp en zwanger zijn.

Leg ik het zo goed uit?

De rammen gaan zeker met elkaar knokken, al valt het misschien wel mee als ze daadwerkelijk bij elkaar in een weitje zouden staan en er geen ooien bij zijn. Dan zullen ze misschien net als hanen, 1 maal knokken om te bepalen wie de sterkste is? Dan zal dan de Schwarznase worden. Die is stukken zwaarder dan de rest, en heeft flinke horens.

Ze hebben al een stukje hek gesloopt toen ze even in aangrenzende weitjes stonden. Daarom hebben we ook de strookjes tussen de weitjes gepland (zie mij seizoenstopic, de tekening).

Geplaatst:

Ja hoor Leg je goed uit.

Ik zou ook niet proberen hoor rammen bij elkaar, Yola vondt dat dacht ik echt gevaarlijk geloof dat bij haar een x een dooie viel maar weet dat niet zeker, zou je alleen niet verwachten van zo'n wollebal.

Heb je de moeder nog verwend met iets lekkers, een schaap lust toch ook wel een broodje ofzo

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic