Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hoge waterstand, aardappelknollen staan onder


sjuutje

Aanbevolen berichten

door de vele waterval van de laatste tijd staat het grondwaterpeil bij mij op de moestuin hoog, ik zit blijkbaar op het laagste stuk in onze volkstuincomplex.

Nu rooi ik zo af en toe wat van de frieslander aardappels en dat gaat prima en zo ook vandaag.

tot mijn grote schrik bleken ze onder water te staan

 

De laatste tijd had ik al gezien dat het meeste loof er niet zo fleurig meer bij stond, het begon al aardig geel te worden en heeft aardig te leiden gehad van de vele harde wind van de laatste tijd, veel geknakt loof. Voor mij was het al bijna zover dat ik alles wilde gaan rooien maar ik ben blijkbaar de enige op de tuin want verder is er nog niemand die ook maar 1 aardappel eruit gehaald heeft.

 

De aardappels zien er goed uit, mooi op grootte en ze smaken prima. Wel een hele dunne schil dus ik hoop dat ik ze wel nog even kan bewaren want ik heb er vandaag 12 kilo uit gehaald en er zit nog zeker 40 kilo in de grond denk ik.

 

Overigens is dit het eerste jaar dat ik een (echte) moestuin heb en dus ook mijn 1ste jaar aardappels.....

 

Wat is jullie advies;

alles rooien en opslaan en hoe dan?

of kunnen aardappels er wel tegen als ze in het water staan?

Sommige aardappels hadden kleine witte stipjes, net sproetjes, schimmel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De witte stipjes zijn lenticellen, google maar eens. Er staat ook nog een topicje op dit forum van vorig jaar. Kunnen geen kwaad. In het engels "Swollen Lenticels". Door de vele nattigheid kunnen de piepers niet meer "ademen".

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ze er allemaal uithalen, aardappels kunnen niet tegen te veel vocht en als ze onder water staan moeten ze er echt uit. Want dan rotten ze snel weg, of krijgen aardappelziekte.

En even afspoelen zodat het zand eraf is. Het is nogal vervelend als er opgedroogd zand op je aardappels zit. En dan even laten opdrogen en dan opbergen op een koele donkere plaats. Bijvoorbeeld in een schuur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En even afspoelen zodat het zand eraf is. Het is nogal vervelend als er opgedroogd zand op je aardappels zit. En dan even laten opdrogen en dan opbergen op een koele donkere plaats.

 

Ik heb pas begrepen dat je beter je aardappels niet kunt afspoelen..dat zou beter zijn voor de schil..

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorig jaar stonden bij mij (ook laagste stuk van moestuinstuk) de aardappels uiteindelijk ook allemaal onder water en zijn dus ook verrot. Ook al leken ze eerst nog wel ok te zijn... rotting sloeg toch toe!

Dus rooien!!

En heb ook geleerd dat je ze juist níet moet afspoelen om ze langer te kunnen bewaren...

Link naar reactie
Delen op andere sites

En heb ook geleerd dat je ze juist níet moet afspoelen om ze langer te kunnen bewaren...

 

Voor de bewaring Dennis. Ik moet bekennen dat ik tot afgelopen jaar de aardappels altijd voorzichtig afspoelde zoals jij..en geen problemen met rotting of zo, maar ik dacht ergens gelezen te hebben dat je ze langer kan bewaren met een korstje zand er nog omheen. Verder zou je ze inderdaad kunnen beschadigen,,maar dat is mij met het sproeien nog niet overkomen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn man en ik hebben vanmiddag in de stromende regen alle aardappels uit de grond gehaald...

Een groot gedeelte stond al onder water en ik hoop dat ik op tijd ben. De aardappels zagen er nog goed uit gelukkig.

Al met al zijn het 6 kistjes met aardappels, heb ze nog niet gewogen maar het is een fikse hoeveelheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...