Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kruiden overwinteren en in winter gebruiken


Huibert1

Aanbevolen berichten

Ik heb afgelopen zomer kruiden in een hangende 'tuin' gehad (oregano, thijm, citroenmelisse, salie en rozemarijn): vaak te droog en nu te nat, Zeker omdat er bijna geen zon op komt. Toch veel aan gehad. Ik wil ze dus binnen voor het raam zetten en zo de winter ook gebruiken.

 

Vraag: kan ik oregano, thijm, salie en rozemarijn en evt. Basilicum in 1 grote bak zetten? Zo ja, wat voor grond? Gewone potgrond? En kunnen ze op elkaar staan? En hoe vaak water geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tijm en salie houden beide van schrale grond als ik het goed heb. Rozemarijn en oregano (is dat niet hetzelfde kruid???) weet ik eigenlijk niet.

 

Basilicum groeit hier als onkruid! Dus dat zal binnen ook wel lukken.

 

Wanneer water geven? Als de grond droog aanvoelt!

 

Ik zou het zeker proberen!

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Basilicum gaat prima in een pot in het raamkozijn. Tijm, salie en rozemarijn zijn wintergroen dus zou je buiten kunnen laten maar dan in de volle grond (kan dat of heb je een balkon?). Oregano geeft de meeste smaak als je die gedroogd gebruikt dus zou ik afknippen en drogen. Wil je de plant overwinteren dan in de volle grond.

Ik heb tijm in het keukenraam gehad maar dat ging dood.

Link naar reactie
Delen op andere sites

... Rozemarijn en oregano (is dat niet hetzelfde kruid???) weet ik eigenlijk niet. ...
Nee zeker niet. Kijk maar naar de plaatjes en ruik maar.

Rozemarijn = Rosmarinus officinalis.

Oregano = Wilde Marjolein = Origanum vulgare

 

Tijm heb ik in een emaile (spelling?) emmer die aan de schutting hangt. Dat is de afgelopen 4 winters goed gegaan, hoewel het plantje het ene voorjaar toch wel iets "vrolijker" was dan het andere. Oregano staat hier in een pot. Het plantje leek dit voorjaar dood, maar is toch weer gaan groeien, hoewel niet echt enthousiast. Met de andere soorten heb ik geen ervaring.

 

Overigens oogst ik 's winters niet of nauwelijks kruiden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Normaal gesproken overleven oregano, tijm, rozemarijn en salie de winterkou. Citroenmelisse is net onkruid, volgens mij overleeft dit -40 nog. Als het zo hard vriest als afgelopen winter(-20) dan wil er nog wel eens wat sneuvelen. Mijn citroentijm en rozemarijn hebben de afgelopen winter niet overleefd. De normale winters zijn geen probleem. Basilicum overleeft goed binnen of in een verwarmde kas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn rozemarijnen, tijmen, en salieplanten plus alle citroentijm is deze winter gesneuveld( hier - 20). Ondertussen heb ik weer heel wat aangeplant. Normaal( tot - 10?) kan je dus inderdaad buiten knippen. Tijm ging in de kas wel goed en niet dood, dus misschien in een koude kamer overwinteren?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later ...

Mijn rozemarijn heeft de afgelopen sneeuw redelijk overleefd:

De hoge takken zijn bruin, het blad is droog en valt af bij aanraking. De lage takken/onderste deel vd bruine takken zijn echter nog groen en levend met groen blad. Wat doe ik?

 

Knip ik de dorre takken af tot het groene deel?

Knip ik de rozemarijn helemaal af totaan de grond net als lavendel of

Laat ik de dorre takken zitten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Knip ik de dorre takken af tot het groene deel?

 

Tot een tweetal cm boven het nog levende deel van de tak kan als je per se wil maar eigenlijk laat je hem beter met rust tot een stuk in de lente.

 

Als ie nu al met de weinige vorst die er tot nu is geweest gedeeltelijk is vervroren dan is ie wel heel gevoelig en zou ik voor de zekerheid de plant toch onder het vliesdoek houden tot na de winter.

 

Rozemarijn houdt niet van natte voeten en van aanhoudende droge wind bij vorst.

 

Overigens gedijt rozemarijn absoluut niet goed binnenshuis. Als ie toch binnen moet dan liefst op een frisse plaats met voldoende licht en zodra mogelijk weer buiten.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Graag gedaan lupos.

 

Vraag: kan ik oregano, thijm, salie en rozemarijn en evt. Basilicum in 1 grote bak zetten? Zo ja, wat voor grond? Gewone potgrond? En kunnen ze op elkaar staan? En hoe vaak water geven?

 

Oregano heeft graag een neutrale, goed doorlatende bodem en moet niet steeds in de volle zon (zon-half schaduw zeg maar).

Salie, tijm en rozemarijn hebben dan weer liever een kalkhoudende, goed doorlatende bodem volle zon, staan liever niet in de schaduw. In wezen zijn ze alle drie solitair planten. Essentieel is hier veel zon en zeker geen natte voeten.

 

Als je die laatste drie in een bak wil kan dat maar dan zou ik geen gewone potgrond nemen (vaak te zuur en te rijk) maar iets voor mediterrane planten. Die grond is goed doorlatend en bevat lava korrel wat voor jarenlange, langzame voeding zorgt en tegelijk de bodem rul houdt.

 

Oregano wordt, afhankelijk van de soort, best groot kan wat rijkere bodem hebben. Dat mag wel potgrond zijn als ie maar niet te nat blijft. Idem voor basilicum maar de meeste daarvan zijn bij ons klimaat eenjarig.

 

Van alle kruiden heeft basilicum het meeste water nodig en dat krijgt ie liefst vanaf de voet en niet van bovenaf toegediend. Dit om het zo typische stengelrot te vermijden. Deze zou dus of in een aparte pot moeten of als het toch samen moet dan best met de oregano.

Let wel, oregano met geelgroen blad hou je liever uit de verzengende zon zoniet gaat het blad verbranden. (Komt vooral voor bij planten die in kas zijn geteeld, dit terzijde)

 

Denk er ook aan dat planten die in pot/bak staan altijd vorstgevoeliger zijn dan planten in volle grond.

 

Als het om keukengebruik te doen is kan ik je Oregano "Hot & Spicy" aanraden, ziet eruit als normale, wilde oregano maar blijft wat gedrongen en bloeit meestal wit.

De beste salie is de spaanse salie (Salvia Lavandulifolia) die geen toxisch tujon bevat, zilvergrijs van blad is en mooie blauwe bloeiaren maakt. Bloeit makkelijker dan gewone keukensalie, blijft kleiner en groeit trager.

Wat tijm betreft is de compacte tijm (Thymus Compactum) heel handig omdat die minder snel verhout dan de typische wintertijm.

Rozemarijn in bak vraagt om een kruipende soort (wel vorstgevoeliger dan de rechtop gaande). Mijn favoriet is de "Boule" die hier niet zo vaak wordt aangeboden (ik zorg dat daar verandering in komt) of bij gebrek de vaker voorkomende "Prostratus" (aka foutievelijk Repandus of Repens) die ook heel makkelijk is.

Aan soorten ontbreekt het niet en alles wat wordt aangeboden zijn varianten op de "Officinalis" (dus eetbaar aangezien voor apothekerij geschikt) ook al zit er vaak een vermelding bij die het tegendeel doet uitschijnen. (Idem ditto voor ontelbaar veel andere kruidensoorten trouwens).

Jonge rozemarijnplanten hebben het eerste jaar na uitplanten graag regelmatig voldoende water. Eens "gesetteld" kan ie rustig met heel wat minder. Hij zal dan wel wat minder snel groeien maar of dat nu zo erg is?

 

Persoonlijk ben ik voorstander om alles wat enigszins buiten kan overwinteren dat ook beter doet. Zeker mediterraan spul houdt echt niet van droge verwarmingslucht waarbij ze allerlei ziektes opdoen die ze normaal nooit krijgen.

Buiten dus, beschut door een huismuur tegen de gure wind en er mag gerust een tweetal laagjes vliesdoek over. (Vliesdoek is bij rechtopgaande rozemarijn niet handig omdat die al gauw op de nog jonge punten van de takken gaat leunen, ergo de keuze voor een kruipende soort).

Naar mijn ervaring is dat de beste manier om gezonde, groeikrachtige planten te houden.

 

Tot slot, salie en tijm "verouderen" slecht. Die hebben dus graag wat gesnoei (oogsten is ook een vorm van snoeien maar geen vormsnoei) in de lente om de planten te verjongen. Ik doe dat niet systematisch elk jaar want vaak komt de plant dan niet meer tot bloei datzelfde jaar en daar hou je ze toch ook wel voor.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...