Geplaatst: 12 mei 20223 j Het regent meikevers! We zitten nu op 6 eendeneieren per dag! Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 13 mei 20223 j Auteur 6😱 ik heb vandaag 6 eieren uit het nest gehaald en ergens op een houtstapel gelegd met de hoop dat een kraai of andere vogel ze vind. Ze lagen er al even en we willen geen jonkies dit jaar. Ik kan niet garanderen dat er al een embryo in is er was wat tijd overheen gegaan voordat ik deze beslissing nam. En ik was ook nog weg dus een ei kan zomaar 10 dagen zijn of meer We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 13 juli 20223 j Ik heb nu een paar weken 2 eendenkuikens en me flink aan het orienteren voor hun buitenverblijf. Na 3 weken intensief poep ruimen in de kooi die nog binnenstaat (lees 2 keer per dag helemaal verschonen) ben ik wel klaar met dit tijdrovende werkje. Ik heb 3 kuifhoenkippen sinds een aantal maanden, zou ik ze bij elkaar in de ren kunnen zetten of worden die arme kuikens dan aangevallen?
Geplaatst: 13 juli 20223 j Ik zou ze zeker niet samen zetten nee. Ik ben geen fan van eenden en kippen in 1 verblijf. Eenden vervuilen het drinkwater met hun constante gesnepper, kippen zijn gemeen naar eenden, eenden willen een zwembadje en een kip verzuipt daar al snel in. Ik zou vaart maken met je buitenverblijf en ze zo snel mogelijk daar heen doen. Wat moet je nog oriënteren? Misschien kunnen we daar bij helpen. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 29 juli 20223 j Sorry voor de late reactie, heb dit forum nog maar net ontdekt (en al heel wat bijgelezen!). Ik heb inmiddels een stukje van de kippenren afgezet en daar de eendjes in gezet. Dat gaat prima. Hier had ik ook een tijdje een zwembad (zon zandbak schelp) in geplaatst, maar dat was een onmogelijke taak met verschonen, dat moest zowat om de dag en omdat de ren ook aan de bovenkant is afgezet met een net is dat superonhandig met leeggooien. Het wordt ook een drassige bende op den duur. Ik vind het een stuk lastiger dan met kippen moet ik zeggen, die lopen overigens gewoon los op ons terrein, we wonen aan een onverharde doodlopende weg aan het bos dus geen verkeer. Ik denk er nu over om de eendjes op den duur ook los te laten lopen, maar ze zullen 's nachts wel opgesloten moeten worden ivm roofdieren. Ik heb een apart hokje (zonder trapje) gekocht en deze staat al in het weiland. Rol gaas is ook al gehaald, nu de palen nog en het ingraven voor het gaas. Toch ga ik dat zwembadje er niet meer inzetten, die ga ik ook los in het land plaatsen. Bakje water is (ook voor de nach)t voldoende lijkt me. Ik sprak zelfs iemand laatst die de eenden helemaal geen water meer gaf in het nachtverblijf omdat ze er zo'n bende van maken. Het punt hier is tijd; we zitten middenin een mega verbouwing en mijn man heeft hier nu domweg geen tijd en ruimte voor. Dus ik zal zelf iets moeten fabriceren. Tips zijn welkom! 29 juli 20223 j aangepast door Mycutelittlefarm
Geplaatst: 29 juli 20223 j Hoe doen jullie dit trouwens met het watergebeuren? Nu is het nog zomer dus loopt het water makkelijk de grond in met verschonen, maar straks wordt het anders natuurlijk.. Voor ons huis zit een diepe sloot met water, maar daar komen ze nooit in omdat de kant vrij steil is. Achter en rondom ons huis weiland met droge ondiepe slootjes waar nooit water in zit. Een vijver hebben we niet dus moet het met badjes geregeld. Alleen ze poepen zoveel dat het water echt max 3 dagen kan staan en dan stinkt het al behoorlijk (en dat met maar 2 eenden).. Wellicht toch een pomp aanschaffen oid? Ik heb sinds gisteren de ren open gezet (ze zijn nu 6 en 4 weken oud) en de kippen rennen nu niet steeds achter ze aan. Wel blijven ze erg oplettend en schuw. Het badje heb ik aan de buitenkant van de ren gezet en zo af en toe komen ze even uit ren om te badderen. Maar toch blijven ze liever in de ren. Ik heb er een oude kattenbak met een baksteen en stro in gezet en daar slapen ze nu sinds gisteren steeds in. O en de kippen zitten constant bij hun voer, dat is blijkbaar interessanter dan kippenvoer ineens. Het badje vinden ze leuk om uit te drinken, maar ze zetten daar geen poot in. Vanmiddag haal ik een sifondrinker op waar 20 liter water in kan en dan ga ik toch de kippen en de eenden proberen samen te huisvesten. Voor de kippen heb ik een trapbak met voer (waar geen ongedierte bij kan en 10 kg voer in kan) en voor de eenden heb ik nu een voersilio van Wise gekocht waar ze ook met hun eendensnavels in passen. Dit systeem gaat ook ongedierte en verspilling tegen. Lang leve Marktplaats 29 juli 20223 j aangepast door Mycutelittlefarm
Geplaatst: 30 juli 20223 j Van die sifondrinker maken de eenden geheid een bende, ze gaan er zand in krijgen. Als onze vijver droog staat in de zomer, hebben we geen bad voor ze. En dat is op zich niet erg, als ze maar emmers met water hebben om even lekker in te snepperen en soort van badderen met hun kop er in en dan poetsen enz. Eenden hebben echt wel andere dingen nodig dan kippen, ik zou met tijd-, en huisvestingsgebrek kiezen voor 1 van de 2. Maar goed, wij zijn ook zo begonnen dus ik kan er verder ook weinig van zeggen Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 30 juli 20223 j Kijk, dit is de sifondrinker: https://www.junai.nl/junai-budget-sifondrinker-galva.html Zand of andere zooi komt niet in de ballon want die is afgesloten, wellicht wel in het opvangbakje, maar dat stroomt er wel weer uit als er automatisch nieuw water wordt bijgevuld. Kortom; ideaal voor zowel kippen als eenden. De eendjes drinken trouwens nog steeds uit de kuikendrinkfles omdat ze dit gewend zijn: https://www.junai.nl/drinkfles-1l-met-vlotter-drinkcup.html?id=234599971&utm_source=google_shopping_nl&utm_medium=cpc&utm_term=43847-234599971&gclid=CjwKCAjwrZOXBhACEiwA0EoRD1-eFO6HbnM6fsRXYjKPxb50kSHkcQLl5wx2_h2yi7uwOqD4W2HlgxoC1bIQAvD_BwE Deze is alleen erg snel leeg, vandaar dat ik de sifondrinker heb aangeschaft. Ik begrijp wel wat je zegt hoor Jorieke123 over de verschillen in behoefte, maar ik denk dat het naast elkaar kan bestaan, mits er genoeg ruimte is en ze ieder hun eigen nachtverblijf hebben. Kippen willen immers graag hoog (trappetje naar boven) op stok slapen en eenden op de grond. De eendjes zijn mij (soort van) in de maag gesplitst omdat ze geen moeder hadden en niemand voor ze kon zorgen. Anders was ik er nu nog niet aan begonnen, ik wist vooraf niet dat ze 1. zoveel verzorging nodig hadden als kuiken, 2. dat het water zo'n enorm geklieder was en 3. dat ze zo enorm veel poepen. Maar ze zijn er nu eenmaal en dus moet ik ermee verder. 30 juli 20223 j aangepast door Mycutelittlefarm
Geplaatst: 19 februari 20232 j We hebben veeeeel minder water in onze vijver dan vorig jaar in februari. Maar de eenden zijn er toch blij mee Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 17 april 20232 j Och ja hoor. Ze zijn niet zo vervelend als kippen, en hebben ook geen goeie pik-snavel om echt schade aan te richten. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 17 april 20232 j Auteur Een beetje oppassen toch wel. Wij hebben eens een woerd bij een groep eenden geplaatst maar die werd doodgemaakt door de andere woerden. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 18 april 20232 j Wij hebben twee woerden samen en dat gaat prima. Als je een samengestelde groep hebt kan ik me voorstellen dat dat wel problemen kan geven. Vooral als je er een woerd bij plaatst, meer vrouwtjes toevoegen zal makkelijker zijn dan een woerd, tenzij je bijvoorbeeld één vrouwtje bij twee woerden zet of één woerd bij meerdere vrouwtjes. De samenstelling is dus wel relevant.
Geplaatst: 18 april 20232 j Dat heeft te maken met geslachtshormonen. Hanen, woerden, reuen, merels, stieren, rammen, bokken, mannen... Meerdere geslachtsrijpe mannetjes in elkaars territorium (dus met vrouwtjes erbij) geeft bijna altijd gedonder, geregeld met de dood tot gevolg. Zéker in gevangenschap, als ze niet weg kunnen. Overigens vind ik het ook geen goed idee om 1 vrouwtje bij 2 mannetjes zetten. "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 18 april 20232 j Ik zag 1 van onze oudste loopeenden net over een hek van 1 meter hoog vliegen Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 18 april 20232 j Oei! Bij onze achterburen was het andersom, daar vloog een vos over het hek van 1 meter hoog. En nu hebben ze dus geen loopeenden meer. ☹️
Geplaatst: 18 april 20232 j 6 hours ago, speets said: Overigens vind ik het ook geen goed idee om 1 vrouwtje bij 2 mannetjes zetten. Arm vrouwtje...zeker weten van niet..
Geplaatst: 10 mei 20232 j Er worden weer erg weinig eieren gelegd door onze eenden. En ik lees in dit topic terug dat dat vorig voorjaar ook aan de hand was. En dat het ineens weer opliep toen ze meikevers gingen vangen. Nou hebben we nu nog maar een enkele meikever gezien deze maand, ik ben benieuwd of ze nog komen... Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 10 mei 20232 j Nou ja zeg, terwijl ik jouw bericht lees hoor ik gekke geluiden buiten tegen het raam, ging even kijken en er zitten een paar meikevers flink lawaai te maken. Met jullie loopeenden zal het wel helemaal goedkomen dus. En ik hoop dat ze hier snel opgepeuzeld gaan worden door de vogels en kikkers en padden en vleermuizen en andere beesten. 10 mei 20232 j aangepast door Arja
Geplaatst: 9 januari 20241 j 1 van onze oudere eenden, de meest donkerbruine uit het filmpje van mijn vorige bericht, lijkt uhm... een woerd te worden? Het viel me een tijd terug al op dat ze zo'n krul kreeg in haar staart. In dat filmpje zie je dat ook wel een beetje. Maar vanmiddag zag ik ineens dat haar kop zo groenig wordt, zo als van een wilde eend. En ook bij haar staart glanst het groen. Nou zijn loopeend-woerden er in allerlei kleuren, die hebben geen groene koppen ofzo. Maar toch. Apart? Ik zal morgen eens proberen of ik er een foto van kan maken. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 3 februari 20241 j Shit, helaas is er een eend gepakt door een roofvogel We hadden een beetje het idee dat die kwakers oneetbaar waren voor de wilde dieren hier, want bij alle aanvallen in de afgelopen jaren bleven de eenden ongeschonden. Maar ja. Nu toch. Het was niet eend de oudste van het 3-tal. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 4 februari 20241 j Auteur Verdorie! Hoe weet je dat het een roofvogel was, heb je het gezien? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 4 februari 20241 j Ja, de sperwer vloog rustig weg toen we aan kwamen rijden. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.