Jump to content
appelvrouw

Indische Loopeenden houden

Recommended Posts

Nou. Appelvrouw dus eend-loos en ik ook. Dacht ik.
Komt gisterenmiddag de buurman (van de buurman van de buurman van de)
met twee van onze eenden aanzetten. Hij had ze al een hele tijd in zijn hok en ze wilden niet meer weg, zei hij.
Dus wij namen ze weer van hem over. En hebben ze binnen een omheining opgesloten. Maarrrr ze zijn in de nacht alweer ontsnapt dus we waren ze direct weer kwijt ook.
Ik zag ze wel zwemmen en op ons landje rusten vanmiddag. Heb ze wat gevoerd (moesten ze weer helemaal leren) maar ze wilden niet terug hun hok in. Wellicht in de komende dagen. En dan worden ze toch eendenfilet.

We missen trouwens dan nog wel steeds 1 eend. Die zal dan toch wel ten prooi gevallen zijn aan het een of andere rovertje. (Heb hier wel eens bunzings gezien. Zou dat kunnen?)

Maar goed. Toch fijn dat we er 2 hebben weten te lokaliseren.

wees bevriend met kleine dingen

O de boefjes, ze waren¬†dus echt op de loopūüėČ..als je ze kunt vangen dan idd de pan in. ik zou¬†dan de hele eend doen trouwens, braden in zo een langwerpig pannetje.¬†

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Waar de mol is is er hoop!

Nou Charlie, jij niet meer eendloos, ik ook niet (meer)

Werd er gisteravond hard gebeld, 3 x. Stond er een doos met twee Loopeenden voor de deur. Ik zag mijn buurman weglopen, hij had zijn Sint outfit niet aan ( hij is wel de Sint van t dorp.)

De beslissing om geen gevogelte meer te nemen is me dus uit handen genomen. Vanmorgen hebben we hard gewerkt om de ren zoveel mogelijk veilig te maken, de elektra draad overal weer vrij, overhangende takken weggeknipt.

De eendjes net in de ren gelaten, ze waren blij de doos uit te zijn.

Nu maar duimen dat het goed gaat en dat de marters afgeschrikt worden door de elektra die we voorlopig dag en nacht erop laten. Later zal ik eens foto’s maken.

• Like 1

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Hier nog een wel eendloze, de nieuwe loopeenden zijn nog bij de fokker gereserveerd voor volgend jaar. Een aparte kleur en ook een rustiger liever makkelijker karakter, we zullen het gaan zien. Ben nog steeds niet zeker of ik wel of niet een woerd er bij neem, wat zouden jullie doen? Met alleen eenden had ik het probleem hanggroepeenden, dat is ook de rede dat ze zijn weg gegaan naar waar wat kips van ons scharrelen. Zou een woerd dat hanggroep wangedrag voorkomen?

Het zijn leukerds, Appelvrouw!
Hier wel weer eendloos inmiddels. Ze deden niet waar we ze voor aangenomen hadden en vielen de buurmans eenden lastig. Dus besloten om dr n eindje aan te maken. Nix niet leuk. Maar met die sloten om ons huis / landje was het ook niet te doen om ze bij ons te houden. Nah ja. Wel erg leerzaam traject. En heus erg geestig geweest ook.
Nu maar weer es de balans opmaken voor volgend jaar. Wat gaan we doen qua beessies. Maar iig geen loopeenden meer.
Veel plezier met de jouwe in ieder geval hoor!

wees bevriend met kleine dingen

Jammer dat het project Loopeenden, en vooral de slakkenbestrijding mislukt is. Heb je ze geslacht? 
Onze Loopeenden zijn absoluut niet van die bangerds, wel wild, maar deze komen redelijk dichtbij ( de hand die voedt).

De dame is een kwakerd  dus ik probeer ze wel op afstand te houden, maar ze zijn ook behoorlijk slim, vanmorgen liepen ze al met een schuin oog voor het balkon lang..ik zag ze denken, daar woont ze toch? Enfin we kunnen altijd nog een hek in de beek zetten als t erg wordt..en ik wil toch wel graag dat ze veel slakken en eitjes in en rond de voormoestuin eten..ze zijn er in ieder geval gedreven in. 

Onze eenden lopen overdag 'rond ons huis' (dat is een stuk van zo'n 5000 m2) en verzinnen zelf waar ze dan aan de slag gaan. In de moestuin, rond de boomgaard, in Yurassic park, etc. En dan lokken we ze rond een uur of 4, net voor het donker in de winter, door het hek om ze op te sluiten in hun nachthok. Daar krijgen ze dan eerst nog wat te eten. 

Sommige dagen hebben ze weinig zin om te werken en dan gaan ze vanaf een uur of 2 al luid kwakend rondlopen om mij te halen om het hek open te doen :roll: Elke keer dat ze mij zien, komen ze op me af rennen en daarna rennen ze voor mij uit naar dat hek. Als blijkt dat ik daar helemaal niet heen ging dan blijven ze daar een beetje rondhangen tot ze me weer zien. En dan rennen ze weer op mij af, en voor mij uit, enz. Ik heb even gefilmd hoe ze mij dan komen halen:

(deze keer liet ik ze er ook doorheen dus...) Die voorste eend is geen echte loopeend, maar 1 van de eenden die we hielden voor vlees. Ze werd maar niet dikker dus is nu een loopeend ;) 

• Like 6

Schítterend filmpje weer! Wat zijn het toch een leuke beesten :-)

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Ik heb ontz√©ttend medelijden met jullie hoor ūüėÜūüėāūüėć

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Oh EN ze stappen ineens weer door het hek (schapengaas) en gaan dan langs de weg en in de (droge) sloot zoeken. 2 van de 4 eenden, de andere 2 gaan dan staan kwaken omdat ze de rest kwijt zijn :roll:

Nog even en we moeten ze weer uit het weiland van de buurman halen enzo. Dat hek is 11 maanden van het jaar gewoon genoeg om ze hier te houden. 

Nou, Joep kon ze net uit de Oosterwijkse vloed halen, ze waren de weg en een weiland overgestoken. We hebben net dus hier en daar wat gaas voor ons gaas gemaakt :crazy: Hopelijk houdt het ze weer even tegen. 

Ha zo herkenbaar. In deze tijd op zoek naar? Een ander plekje om te nestelen? Wij hebben laatst in de schemering ook weer erg lopen zoeken en kregen ze ook niet terug gejaagd door dat ene gaatje waardoor ze vertrokken waren. Wat een gedoe. Helemaal chagrijnig waren we. 
Lie de volgende dag weer flink bezig met gaas, hopelijk kunnen ze er echt niet meer uit, ook niet langs de beek. Hier lag het eerste ei vandaag zomaar ergens op de grond, we verwachten eigenlijk nog meer eieren ergens in de boomgaard te vinden.

• Like 3

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Verdikkie, onze eenden zijn weg. Als we terugdenken dan zijn ze de hele middag waarschijnlijk al weg...? Maar ik merkte het pas rond half 7 toen ik ze in hun hok wilde doen. Normaal drentelen ze daar dan wel ergens rond en weten ze al wat de bedoeling is. Nu niet, dus ik heb eerst rondgelopen op ons eigen terrein en daarna zijn we nog helemaal langs de Oosterwijkse Vloed hier verderop gelopen. Maar geen loopeend (wel meerdere wilde eenden opgeschrikt...) te zien. Morgen bij daglicht maar verder zoeken... :thumbdown:

O chips! Weet je zeker dat ze niet ergens in een van ¬†jullie bosjes kunnen zitten en misschien nu bij hun hek of hok¬†staan te drentelen? Wij zijn ze nu ook¬†vaker kwijt, soms zijn ze dan van ons terrein af maar soms liggen ze ook gewoon ergens te tukken en hebben¬†ze geen zin. Tenminste dat denken we want we zoeken ons suf en uiteindelijk staan ze er plots weer. Enfin dat weet je zelf ook je hebt ook al zoveel jaren eenden. Dit is wel de tijd dat ze gaan lopen zeg maarūüėź ..hopelijk zijn ze er morgenvroeg

Niets gevonden... wel kwam ik 'onze' jager tegen, ik heb hem verteld wat ik zocht en hij gaat het ook in de gaten houden. Ook heb ik de buren ingelicht. We zijn liever op onszelf maar het is toch wel handig een paar mensen in de buurt te kennen die zelf wel een boel mensen kennen ;) 

Erg mooi om langs het water te lopen, binnenkort zal het wel weer weg zijn, zoals de laatste paar jaar. Dat was nu wel handiger geweest met ontsnappende eenden... :lol:

Posted (edited)

Verdorie. Het is goed lastig als je ze moet gaan zoeken en je hebt geen idee welke kant op. Hele lastige types die eigenwijze eenden. Zijn het er nog steeds 4?

Edited by appelvrouw

Lullig dit. Als ze maar geen liefhebber van eendenboutjes tegen gekomen zijn.¬†ūüėē

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --