Jump to content

Struik nog steeds last van de vorst in februari

dennislp

Recommended Posts

De titel klinkt misschien raar, maar het is toch waarheid. Begin februari hebben veel planten vorstschade opgelopen, waarna ze in het begin van de zomer weer zijn uitgelopen op de meeste plekken.

Zo ook de 25 jarige struik achter het gras (bonte olijfwilg soort). Maar sinds juli valt deze regelmatig ook weer kaal op willekeurige plekken in de struik. Vannochtend viel het me weer op voor de zoveelste keer een plek die dood blad heeft in de struik.

Het is wel zo dat het hout van deze kale plekken het wel steeds overleefd.

Heeft iemand enig idee of dit kan duiden op een deel van de wortels die is afgestorven? En wat ik dan eventueel de struik aan extra verzorging zou kunnen geven?

En heeft iemand hier al over nagedacht?: Stel we krijgen deze winter weer -20... Heeft er iemand na gedacht over maatregelen? Mij lijkt het een vrij kleine kans dat struiken die nu schade hebben opgelopen nog zo'n klap overleven... Bijv. een struik afdekken met zeil om zo te zorgen dat hij minder wind vang en minder verdampt?

Ik heb hier ook een Elaeagnus pungens en die heeft duidelijk last van de afgelopen winter.....is die nog steeds niet te boven. ik had er wel stekken van genomen en denk de grote struikt te gaan vervangen als die op het voorjaar niet geheel hersteld is.

Maatregelen met verpakken tegen strenge vorst kun je altijd doen. Hoe je erachter komt of een deel van de wortels blijvend beschadigd is??? Ik denk dat wortels gewoon weer aangroeien en dat bij vorstschade dit even op zich laat wachten vooral als het een grote struik betreft.

Mogelijk kun je door hier en daar een spade in de grond te steken, aanmaak van nieuwe wortels uitlokken....lijkt averechts maar hoor ik wel vaker....plant later "schrikken"door wortels te halveren.