Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Binnen gaat de Kaapse zonnedauw goed. Planten zien er fris uit, en er komen bloemstengels:

2017011914173325481484833527.jpg

Ze staan sinds begin oktober binnen, onder 1 x 18 Watt TL. Water verdampt nu behoorlijk snel. Zonet weer even een paar liter regenwater naar binnen gehaald.Ik moest wel even door 4 cm ijs heen bikken.

Buiten zoeken de VVV'n het zelf maar uit. Laagste temperatuur daar is waarschijnlijk niet onder de -5 graden geweest (ze staan heel beschut, vlak bij huis).

2017011916130474361484839615.jpg

Wel had ik ze vóór de vorst beter even kunnen afgieten. En of ze weer opkomen: dat ga ik -en jullie- zien.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Henk, hoe houd je die zonnedauw zo mooi binnen? Ik heb er een van je gekregen die ik met eerste vorst binnen heb gezet en ook alleen regenwater krijgt. Helaas sterven alle uiteinden nu af en lijken de luizen ondanks mijn dagelijkse moordtochtjes dus toch te winnen

Geplaatst:

Anna, plaats even een foto.

Tja, hoe doe ik dat:

Ik heb ze -ik dacht begin oktober- naar binnen gehaald en onder de TL gezet (koud licht: 865 = 6500K). Schakelklok op 13 uur aan. Regenwater geef ik eens in de aantal dagen, soms staan ze onbedoeld een dagje bijna droog (de aarde is dan nog wel lekker nat).

Luizen heb ik gelukkig niet binnen. Een overwinterende peper kreeg binnen twee weken al last van luis, die is toen onmiddellijk buiten gezet. Zal nu wel dood zijn.

Luis binnen is meestal einde oefening, hoewel Spruzit goed schijnt te werken (geen ervaring mee). Ook met buiten zetten verdwijnt de luis meestal, maar dat kan nu even niet.

Opschonen (de onderste afgestorven bladeren verwijderen) ga ik pas in het voorjaar doen. Rechtsachter zijn nog de restanten van een gevangen koolwitje te zien.

Samengevat: Water, licht, woonkamertemperatuur, verder niks.

Geplaatst:

Goed idee, even wat foto's maken.

De vliegenvallen en zonnedauwen staan buiten in de kas, waar het min 7 is geweest.

Ze zien er goed uit. (Drosera anglica-zaailingen en D. filiformis.)

2017-01-21-173351485014092.JPG

De Nepenthes groeit gewoon door, voor een warm zuidraam, maar maakt geen kelken meer. Moet nodig verpot/gestekt.

De grote Sarracenia's staan te rusten voor een koel zuidraam en zullen volgende maand wel knoppen maken.

De Sarracenia flava-zaailingen gingen begin november dood voor het zuidraam, dus nu staan ze onder de lamp, 12 uur per dag.

Wel in een koude ruimte, maar kennelijk verdragen ze lage temperaturen beter dan korte daglichtlengte.

2017-01-21-220021485014093.JPG

Sarracenia flavaatjes. Vreemd dat die rechter 100% groen is, terwijl de andere allemaal wat rood hebben.

Er staat ook nog een kruidje-roer-me-niet en een peper (etkezesi) onder de lamp, dus voorlopig kom ik niet in de verleiding om pepers enzo te zaaien

Enne Arnoud, ben je daar nog? Die van jou lijkt me een D. hamiltonii.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Eerst kwamen er gewoon nieuwe 'stengels', toen wat luizen en nu is het een heel zielige zonnedauw:

AN5989s71071485261392.jpg

Vliegenval doet het beduidend beter:

AN5991s83721485261390.jpg

Sarracenia Juthatip soper, die al jaren binnen staat.. Deze bekers worden straks nog veel mooier rood

AN5992s62631485261392.jpg

AN5993s88581485261393.jpg

Geplaatst:

Vergeet ik het beste peerd van stal: het vetblad (Pinguicula).

Sinds ik carnivoren heb, heb ik last van rouwmuggen, en het vetblad vangt daar veel van weg.

Tot mijn vreugde heeft hij zich ook nog in 4-en gesplitst, dus die ga ik uit elkaar halen.

Hij is niet alleen nuttig, om niet te zeggen onmisbaar, maar hij bloeit ook nog eens maandenlang

(foto is van eind november)

Hebben jullie geen last van rouwmugjes? Doen jullie er (n)iets tegen?

2016-11-204x15121485425974.JPG

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Verschrikkelijk irritante vliegjes zijn het Speets. Volgens mij komen ze met de potgrond mee.. Wat ik er tegen doe is snel in de handjes klappen als er een voorbij vliegt. Daarnaast planten van onderaf water geven en zodra de bovenkant van de grond in een pot droog is er wit zand over doen. Eitjes worden in vochtige grond gelegd en als het goed is kunnen de rouwmuggen nog wel door het zand eruit komen, maar geen nieuwe eitjes leggen. Deze truc heb ik overigens nog niet toegepast op de vleesetende planten, daar lijken ze hier vooralsnog niet in te zitten.

Geplaatst:

Hé wat apart! Hier zitten ze juist alleen in de carnivoren. Die daar overigens wel van profiteren

Ze moeten met de turf mee zijn gekomen want daarvoor had ik ze niet.

Ik weet dat je ze met Spruzit kunt bestrijden, maar dat doe ik liever niet.

Dat zand is een goed idee voor de pepers en paprika's, want die moeten volgende maand ook onder de lamp.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Wakker worden!

Mijn Venus vliegenvallen (VVV) stonden ook de winter buiten. Die paar graden vorst hier in Zeeland, daar moeten ze maar tegen kunnen.

(Vlak vóór de eerste vorstperiode was het erg regenachtig. Achteraf zag ik dat ze tot hun nekjes in het water (ijs) stonden. In eerste instantie: stom, ik had ze moeten afgieten. Daarna, overdenkend: de grote hoeveelheid water werkt misschien als een buffer waardoor de temperatuur minder daalt.)

Nu al splitsen? Een beetje vroeg, maar ik vond het tijd om er eentje wakker te maken, en tegelijkertijd de meerdere rhizomen in dat potje elk apart op te potten.

2017020913404016571486645552.jpg

^ Voor

2017020913412663131486645544.jpg

^ Tijdens. Zes aparte rhizomen -> vijf nieuwe plantjes, de meest linkse is waarschijnlijk de moederplant.

Ze zijn daarna eerst even naar de kapper geweest: de dode uitgedroogde bladeren eraf geplukt/geknipt (geen foto).

2017020913595487681486645535.jpg

^ Na oppotten, uiteraard in voor VVV geschikte grond. Ik gebruik uit luiheid gewone (onbemeste!) tuinturf, VVV's zijn niet erg kieskeurig.

Zie b.v. ook: http://www.carnivorousplants.org/howto/Propagation/VFTleafPullingsSBS.php

Vanaf nu blijven ze binnen, in een niet al te warme kamer met zoveel mogelijk daglicht. Tot begin april, ze kunnen dan weer naar buiten, of weggegeven. Ze moeten hier binnen dan toch weg, want de ruimte binnen zal ik vanaf april nodig hebben voor het opkweken van pepers, tomaten en zo.

Hopelijk zijn ze vlak voor de aanstaande MoesTuinForumDag (MTFD) goed aangeslagen. Ik zet er daar een paar op de zaailingentafel.

(Vooraf reserveren kan ook: mtfd-voorjaar-2017-ruillijst-henkg-t21514.html , ik hoef er niets voor terug. Aan verzenden doe ik niet. Teveel gedoe.

Alweer een reden om naar de MTFD te gaan!

Geplaatst:

Vorig jaar voor een grijpstuiver een piepklein, zieltogend Nepenthes-je gekocht. Hij knapte geweldig op en maakte steeds grotere bekers.

Intussen is 'ie zo lang en onhandelbaar geworden dat ik hem afgeknipt heb. Ik hoopte dat hij onderaan weer uit zou lopen, maar tot mijn verbazing is dat al gebeurd: twee piepkleine blaadjes met nóg kleinere bekertjes

DSCF609293191487500874.JPG

Alleen kon ik het weer niet laten om ook nog wat stekken te maken

Misschien voor de mtfd?

DSCF609531351487500900.JPG

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Mijn carnivoren zijn goed de winter door gekomen en maken nieuw blad.

De Sarracenia's maakten drie bloemen, op elk groeipunt een. Maar na een paar weken kwijnden die weg en ik zie ook geen nieuw blad. Vorig jaar kwam dat al in maart.

Dan zal ik toch wel iets niet goed hebben gedaan met overwinteren. Te warm gestaan?

Ik weet niet of het een winterharde soort is, maar als hij het overleeft, gaat hij volgende winter naar de kas.

Ik heb hem gesplitst en verpot. En nu duimen...

Geplaatst:

Sarracenia's heb ik niet, niet meer. Ik doe niet zoveel meer met VEP’s.

Wel blijf ik doorgaan met Venus vliegenval en Kaapse zonnedauw. Die overleven steeds:

2017051217134421851494605488.jpg

(Die op de voorgrond mogen gaan bloeien, met de plantjes in de zwarte bak op de achtergrond ga ik misschien een moerasbakje beginnen)

2017051217460365391494605478.jpg

(Bloemstengels verwijder ik steeds, ik heb er al meer dan genoeg)

Bij een MTFD neem ik er steeds een paar mee.

Ze worden meegenomen, maar of ze blijven leven, dat weet ik niet.

Heel ruim regenwater en verder absoluut niks. Geen Pokon, A+B voeding, echt helemaal niks. Dat schijnt moeilijk te zijn, en het is juist zo makkelijk. Bijna net zo makkelijk als mijn Gele lis aan de slootkant, die heeft niet eens een watergift nodig.

Geplaatst:

Wat is er met je Sarra's gebeurd Henk? Had je geen zin meer om de hele winter het licht aan te hebben?

Ik had een paar tropische gezaaid. Hardstikke leuk, maar ik vind het (ook) niet de moeite om die te laten overwinteren.

Ik ga wel een nieuwe halen die winterhard is. Want ik vind ze wel bijzonder mooi

Edit: ik heb trouwens nog geen knoppen in de vliegenval. Zal te maken hebben met de koude winter hiero.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Gister wandelde er een wesp door de vallen van mijn grote vvv

Hij leek af en toe ook aan de vallen te knabbelen, maar ze sloegen niet dicht!

De kleine vvv is flink aangetast door een onzichtbaar beest. Ik heb hem bespoten met een biologisch goedje.

2017-06-14-en-16vvv-gespoten38111497620663.JPG

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Hallo ik ben marco en ik ben nieuw hier

Ik ben sinds een paar dagen bekend geworden met de zonnedauw plantjes dankzij een vruitvlieg plaag

Ik was erg benieuwd waar je de zaadjes en de turf koopt ik heb op internet gezocht maar kan niet veel vinden ik zag bij ons tuincentrum (ranzijn) wel turf maar volgens mij is die wel bemest

Geplaatst:

Welkom Marco

Je kunt een oproepje doen op het carnivoraforum, waar overigens ook heel veel info te vinden is.

Maar het is nu niet de beste tijd om te zaaien. Dus misschien is het handiger om een kant-en-klaar plantje te kopen bij een tuincentrum?

Soms staan ze binnen bij de kamerplanten, maar ook wel buiten, bij de moerasplanten.

Turfstrooisel kun je overal bij tuincentra kopen. Als het bemest is, moet dat op de zak staan. Anders even vragen.

Geplaatst:

In 'mijn' tuincentrum geven ze regenwater aan alle planten.

Ik denk dat dat overal zo is, want kraanwater kost geld, zeker in de hoeveelheden die een tuincentrum verbruikt.

Maar ook hiervoor geldt: gewoon even vragen

• 4 weeks later...
Geplaatst:

De insecteneters doen het goed

De vliegenval die zo aangevreten werd, doet het nu goed, na herhaalde behandeling met spul van de Action.

Ik zag hem live een vlieg vangen

2017-08-07Carnivoren18301502199230.JPG

De Sarracenia's doen het buiten beter dan binnen, zolang de mezen er af blijven

De Franse veldwespen, die massaal komen drinken uit de carni-bakken waar altijd water in zit, laten zich ook verschalken door de lekkernijen in de bekers.

2017-08-07Sarra-eet-Fr75021502199232.%20veldwesp%20(1)2017-08-07Sarra-eet-Fr98111502199234.%20veldwesp%20(2)2017-08-07Sarra-eet-Fr72431502199236.%20veldwesp%20(3)

• 2 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...