Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Vleesetende planten


henkg

Aanbevolen berichten

Luizen vliegen meestal niet, en ze zitten veel liever op jong sappig spul.

Daarnaast zou je gaasvliegen en lieveheersbeestjes wegvangen, de beste natuurlijke bestrijders van luis. En ander vliegend spul dat heel nuttig is voor de bevruchting van bloemen.

Zinloos dus. Hoewel een paar vleesetende planten in een kas geen kwaad doen, er blijft genoeg vliegend spul over, als de kasdeur vaak openstaat.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Het was ook wel supervers zaad.

Hier beginnen de moederplanten aan een vervolg:

2018041012245546761523379053.jpg

(Bij opkweek wordt geadviseerd om beginnende bloemstengels weg te knippen, bloemen kosten erg veel energie voor planten die enkel en alleen op voedselarme grond groeien. Bovenstaande planten zijn al volwassen, die kunnen het wel aan.)

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vleesetende planten (ik scheur ze graag) staan nu op een raam op het Noorden en doen het echt veel beter vergeleken met hun periode in de vensterbank op het Zuiden.

 

Ik weet niet precies welke soorten het zijn, ze gaan alweer even mee, maar zal wel eens een foto maken en hier posten. Edit: ik weet het al, dankzij dit topic. Een soort trompetbekerplant en een Kaapse zonnedauw. (Heeft iemand enig idee waarom bij die laatste de haartjes op de balderen soms rood zijn en soms wit?)

 

In de zomer moeten ze wel echt weer even op de vensterbank op het Zuiden, omdat ze daar net wat meer muggen en ander ongedierte vangen wat door het vliegennet heen binnen komt buurten.

aangepast door Gast

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Update:

 

Niet geheel onbegrijpelijk hebben de vvv's die buiten overwinterden het niet gehaald.

Het ging goed tot die ijzige kou in maart, toen het hier een paar keer -10° C was

De Drosera filiformis redde het ook niet. De D. anglica en de Sarracenia's wel.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Zo boeiend om de bloei van de Kaapse zonnedauw te volgen. Ik heb dat nooit eerder gezien.

 

De bloempjes gaan ‘s nachts dicht en openen zich dan weer bij daglicht.

 

73A12B99-CEA7-4D71-9275-B51EFB5751A050001525636089.jpeg

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weeks later...
  • 2 years later...

Heeft er iemand ervaring met de kleine zonnedauw (Drosera intermedia)? Hier heb ik in oktober zaadjes van gevonden bij een ven in de buurt. In februari buiten op turfstrooisel gezaaid en nat gehouden met regenwater, maar vooralsnog zonder resultaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zelf heb geen ervaring over deze soort, maar op een site die er zaad van verkoopt staat dit.

De zaden kiemen onregelmatig en vaak over een lange periode. Bij slechte kieming kan een periode van kou (onder 5 °C) er voor zorgen dat de zaden alsnog kiemen. Dit is een soort waarbij geduld vereist is en waarvan het zaaisel zeker niet te vroeg moet worden weggedaan.

Dit zelf herken ik ook wel bij andere zonnedauw soorten die constant uit potjes van een andere plant opkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, dat had ik ook gelezen. Echter na 4 maanden en zeker een periode van koude met ruim onder de 5 graden. Namelijk sinds oktober in de schuur bewaard, waar het in februari ook flink gevroren heeft. Aangezien de sneeuw die de schuur in gewaaid was daar een week lang bleef liggen. Na deze periode heb ik ze gezaaid, nat gehouden en nog altijd niks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later ...

Hallo allemaal,

 

Ik ben helemaal nieuw op dit forum en ook nagenoeg onbekend met het houden van vleesetende planten.

Omdat ik het heel interessante planten vind ben ik me een beetje gaan inlezen. 
Nu heb ik vandaag zaden gekocht van de Venus vliegenval (Dionaea Muscipula) en ik kan niet wachten om deze te zaaien. 
 

Nu geeft de verkoper aan dat deze zaden moeten worden gezaaid op puur BLOND peatmos.

Ik kan nergens vinden waar ik dit mos kan kopen. 
Weten jullie mogelijk een bedrijf of particulier die deze mossoort aanbied ? 
Vinden jullie het een goed advies om de zaden van deze soort op deze mossoort te zaaien of hebben jullie een ander/beter advies ? 
Is er iemand van jullie die ervaring heeft met het zaaien van Dionaea muscipula en zo ja, hebben jullie nog bruikbare tips of adviezen adviezen waarmee ik rekening moet houden  bij het zaaien of de verzorging van de jonge plantjes ? 
 

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp. 👍

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is geen mos maar turfstrooisel.

Dus geen turf voor onder de hortensia want daar zitten meststoffen doorheen.

Carnivoren houden helemaal niet van mest. Ook niet van kraanwater (kalk). Wel van natte voeten.

 

Ik heb hier nu Drosera gezaaid op een stukje kletsnat keukenpapier in een bakje perliet. Dan kan je beter zien wat er gebeurt. In een minikasje om de luchtvochtigheid hoog te houden. Zodra ze hanteerbaar zijn, zet ik ze over op turfstrooisel.

 

Succes!

 

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Peat moss = stukjes witveen (dus niet die zwarte meuk die vaak als turf wordt verkocht).

 

In professionele potgrond voor zuur minnende planten vind je vaak van die stukjes witveen. Als ik rhododendrons zaai (sommige soorten zijn niet of nauwelijks te stekken) dan vul ik een P9 potje met zaai- en stekgrond met daar bovenop een laagje uit elkaar geplukte stukjes witveen. Hierop komen dan de zaadjes te liggen.

 

Zaden van veel vleesetende planten hebben licht nodig om te ontkiemen dus de zaden niet of nauwelijks bedekken met potgrond.

 

Voordat je met wat moeilijkere planten begint is het raadzaam om je in te lezen over de materie. Een goed begin zijn meestal de de verenigingen die zich specifiek met de betreffende plantengroep bezig houden.  In dit geval bijv. de International Carnivorous Plant Society.

 

https://www.carnivorousplants.org/

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mijn moerasbak heb ik afgelopen zomer lichtbruine turfblokken, gedroogd veenmos en levend veenmos gekocht. De laatste twee heb ik terug kunnen vinden, mocht je dat ook graag willen.

 

Levende veenmossen (Spagnum) in literbak (vijvermeester.nl)

 

Sphagnum mos premium A1 kwaliteit voor stekkies en terrariums kopen | STEKJESBRIEF.NL

 

Daarmee heb ik het zo goed mogelijk in lagen opgebouwd. Onderin grof grind, daar bovenop brekerzand, dan de lichtbruine turf en vervolgens het gedroogde veenmos met als laatst daar het levende veenmos bovenop. Met het grind en het zand kon ik zo voor een mooi reliëf zorgen waardoor er in de hoeken wat drogere plekken zijn ontstaan omdat die hoger liggen.

 

Toen het tijdens de kerstdagen bevroor zag het er ook leuk uit. Veenmos heeft er overigens niks van geleden. De laatste dagen heeft er helaas wel een merel in zitten roeren, dus heb het een en ander terug moeten duwen... 

 

IMG_20211124_133243.jpg

 

IMG_20211222_144639.jpg

 

Screenshot_2022-01-03-12-04-26-443_com.miui.gallery.jpg

 

Zo zag het er na 'aanplant' uit op 21 juni:

 

 

IMG_20210621_141502.jpg

aangepast door Stan W
Foto's toegevoegd
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later ...
Op 31-12-2021 om 16:50, speets zei:

Drosera gezaaid

 

Update Drosera aliciae:

 

Ze maken nu bloemstengels

 

2022-07-19..thumb.JPG.6452c9d681428986fd7a3c5114b98bc6.JPG

 

En mijn VVV heeft zowaar een slakje verschalkt. Ik blijf me verbazen...

 

2022-07-19.thumb.JPG.d74719662947ae9849d4824111a55f46.JPG

aangepast door speets
  • Like 2

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later ...

Omdat sphagnum ook fijn spul is om bepaalde (blad)stekken te laten wortelen en voor jewel orchids, ben ik het ook maar zelf gaan kweken, in huis onder glas. Gaat best goed, al staat het te donker. Het moet nu 'geoogst' want groeit de bak uit :-)

 

Hoe gaat het bij jou @Stan W?

 

100104196_2022-11-13(2).thumb.JPG.efcc6e1c1acbef89ec6472e18d0ce758.JPG

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed alleen mijn ronde zonnedauw is al afgestorven voor dit jaar. Heeft wel bloemen en zaaddoosjes gemaakt, denk dat het zichzelf wel uitzaait. Het veenmos is inmiddels een eind over de rand gegroeid. 

 

Ben ook nog steeds op zoek naar hoogveen planten met leuke bloemen. En bijvoorbeeld de kleine veenbes. 

IMG_20221114_133306.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, dat gaat ook goed 👍

 

Ik weet niet wat je onder "afgestorven" verstaat, maar zonnedauw is in principe een vaste plant.

Ze overwinteren als - bijna onzichtbare - 'hibernacula' die in het voorjaar weer uitlopen.

 

Arborealis verkoopt kleine veenbes (maar nu even niet ;-)).

  • Like 1

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, bovengronds afgestorven bedoel ik. Want de 'moederplantjes' zijn inmiddels dood en overgroeid door het veenmos, bovendien laten de hibernacula los van de oorspronkelijke plant. Eigenlijk zijn het een soort mini stekjes die de plant zelf laat vallen. Er staan alleen nog twee bloemstengels met vruchtdoosjes boven het veenmos uit op het moment.

 

Dat is ook het probleem met veel hoogveen planten, die staan wel op plekken te koop maar ze zijn nooit op voorraad of leverbaar. De zonnedauw had ik gelukkig lokaal kunnen oogsten en terplekke ook wat verspreid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Stan W zei:

een soort mini stekjes die de plant zelf laat vallen

 

De moederplantjes zijn niet dood, maar grotendeels afgestorven en daardoor inderdaad onzichtbaar onder het mos.
Maar ze leven wel degelijk nog: in de vorm van een winterknop, een hibernaculum.

Dat laat niet los van de oorspronkelijke plant zoals jij zegt, en het is ook geen stekje.
Het is een manier om de koude winter door te komen.


In de winter zal de plant een hibernaculum vormen waardoor het kan lijken dat de plant is afgestorven.


Hibernaculum (botany), a bud, case, or protective covering that a plant uses to survive the challenging environmental conditions during a dormancy period.

 

Waar heb je dat gelezen van die stekken?
Ik wil best wat van je aannemen, maar geef dan even een acceptabele link ;-)

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...