Vlinderx Posted October 9, 2012 Share Posted October 9, 2012 Hallo iedereen, Doen er hier al mensen aan ketelkoken en zo ja, wat bereiden jullie zoals? Ik ben van plan mijn vriend een ketel met driepoot cadeau te doen voor zijn verjaardag en wil van de winter lekkere gerechten erin bereiden. Ik ben erg benieuwd hoe dit in de praktijk bevalt en of 1 ketel wel voldoende is..? Groetjes, Vlinder Quote Don't dream your life. Live your dreams.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted October 9, 2012 Share Posted October 9, 2012 Ketelkoken? Klinkt middeleeuws, is dat buiten koken? Leg eens uit wat het is? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vlinderx Posted October 9, 2012 Author Share Posted October 9, 2012 Aha, 't is nog niet heel bekend hier merk ik. Maar middeleeuws is het zeker haha! Ketelkoken is koken in een pan boven een vuurtje. Dit doe je doorgaans buiten. Om een pan boven een vuurtje te kunnen hangen, heb je een driepoot oid nodig en een ketting waar je de pan aan hangt. Deze kan je verstellen om de pan hoger of lager boven het vuur te hangen. Makkelijke dingen zoals soep, gluhwijn of warme chocolademelk kan je eenvoudig via deze manier opwarmen maar er zijn veel meer gerechten die je hierin kan bereiden. Voor meer info kijk ook even op: http://www.ketelkoken.nl Quote Don't dream your life. Live your dreams.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted October 9, 2012 Share Posted October 9, 2012 is jouw achternaam misschien Panoramix Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erwin1964 Posted October 10, 2012 Share Posted October 10, 2012 Waarschijnlijk, en haar voornaam Eucalypta Genoeg gekheid, mijn zoon "kookt wel eens ketel" als hij op kamp met de scouting gaat. Als ik zijn verhalen moet geloven, is het vooral gezellig. Kampvuur stoken, ketel op de goede hoogte erboven en koken maar. Ze doen dat dan zelf allemaal, en dan is wat je bereidt al gauw lekker, zeker voor iemand van 12 jaar oud. Ik wil hem wel eens vragen wat ze dan zoal koken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henriette Posted October 15, 2012 Share Posted October 15, 2012 Je zou het kunnen vertalen het ketelkoken naaar Hongaars of Roemeens en dan zo zoeken naar recepten.In deze landen doen ze dat nog oa goulash word zo gekookt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borger2000H8 Posted May 29, 2013 Share Posted May 29, 2013 Hallo,je kunt van alles in de ketel bereiden.Vind hetzelf geweldig om te doen voor een hele ploeg mensen.Porkolt,goulash,sancocho,vlaamse hutsepot,runderstoof,chili con carne,cassoulet,er is van alles mogelijk.Hoe meer je het doet des te meer mogelijkheden dat je ziet. Heb zelf een 20 liter ketel,maak mijn eigen driepootjes. En tot nu tot nu geen klachten over mijn kookkunsten. Ertwensoep gaat ook prima in de ketel. http://www.hongarijevakantieland.nl/hongaarse_recepten.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vlinderx Posted May 29, 2013 Author Share Posted May 29, 2013 Leuk! Ik ben binnenkort jarig (21 juni, dag van de zomer) en hoop op goed weer. 's Avonds gaat lekker het vuur aan en de ketel erboven. Verheug me er nu al op! Quote Don't dream your life. Live your dreams.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piroska Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 Ik kook ELKE dag buiten in de ketel. Je kan er ALLES in koken, ff oefenen Ook zijn er grotere en kleinere hangpannen bij te koop en grillplaten om te bakken/bbq en.. Het is praktisch om een stenen muurtje eronder te bouwen dus een windring.. wij hebben er 1 van metaal, (dat ronde ding met gat van voren dus) zo is je vuur beter te reguleren en blijven de vlammetjes met harde wind onder je pan. Ook kan je dan makkelijker koken als het regent. Kook vloeistoffen met vlammen en de rest met gloeiende kolen of mini-vlammen, anders gaat het te hard. Zorg voor hele goede ovenwanten zodat je de pan hoger en lager aan de ketting kan hangen als het te snel of te langzaam gaat. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
harmony Posted June 3, 2013 Share Posted June 3, 2013 Ook wel Dutch cooking genoemd (vraag me niet waarom).http://cz-sk.com/useful-tips-on-buying-a-dutch-oven/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted June 3, 2013 Share Posted June 3, 2013 Wij hebben waarschijnlijk in het verleden het imago opgebouwd dat we alles in de kookpan stoppen om in water gaar te koken. waarschijnlijk na WO2 ontstaan, toen we het tijdelijk culinair gezien op een laag pitje moesten doen. Wij gaan onze groenten bij de NME schooltuinen tzt ook in de kookketel doen: zomersnert maken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amethyst Posted June 10, 2013 Share Posted June 10, 2013 Ik heb jaren geleden een kookketel met een soort schoorsteen cadeau gekregen. Geweldig ding, omdat hij uit Slowakije komt noemen wij hem gekscherend onze Slowaakse magnetron Ik heb helaas geen foto bij de hand dus ik zal proberen uit te leggen hoe hij er uit ziet.In plaats van de ketel aan een ketting aan een driepoot boven het vuur te hangen, zet ik mijn ketel in een buis op pootjes. Op de bodem van de buis ligt het hout of de kooltjes. Onderaan de buis zit een deurtje waardoor je eventueel wat hout of kooltjes erbij kunt doen. Ook kun je hiermee de trek aardig regelen, net als bij een houtkachel. Aan de grote buis zit nog een kleinere, langere buis bevestigd die dient als rookkanaal/schoorsteen. Eerst was ik wat argwanend of dit gevaarte wel een eetbaar maaltje op zou kunnen leveren, maar na de eerste keer goulash maken was ik om! Hachee, runderstoof, rendang, Marokaanse kipstoof, tajine-gerechten, snert, bruine bonensoep, kippensoep, ossenstaartsoep, massala lam voor bij de roti, lamsstoof, eigenlijk alles wat stooft of kookt, kun je er in klaarmaken. Hoe vaker je de ketel gebruikt, hoe beter je hem leert "kennen" en hoe beter je er mee leert koken. Net als een goed ingebakken wok, haha. Quote In the practice of tolerance, one's enemy is the best teacher. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts