Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Moestuintje van dennis

Featured Replies

Geplaatst:

je kan er ook een koortje/touwtje langs spannen

Geplaatst:
Vandaag maar is begonnen met het maken van simpele hekjes/rekjes! Aardbeien met stro hier? Nee nooit! Hang de trosjes altijd over een klein hekje/rekje, blijft het ook van de grond, en nog beter van insecten verwijderd denk ik zomaar

Foto's graag... ben geïnteresseerd naar je aardbeienrekjes...

Geplaatst:
  • Auteur

Aaaaaa! Bijna weer een halve m² aan pluksla kwijt rot slakken, is er dus toch een in m'n kasje gekomen... Pff, dacht dat er niks inzat..

Geplaatst:

Helemaal in de gaas zetten Dennis

Good things come in small packages

Geplaatst:
  • Auteur

dat mag idd bijna wel.. alleen vind geen manieren om dat gaas er fatsoenlijk over te krijgen.. toch handig als je al 12m² ofzo hebt liggen pff.

Net weer 4 naaktslakken er uit gehaald, voortaan even de deksels er eerder op, in de zomer de deksels maar vervangen door gaas over het hele kasje, is t wat minder warm en wel anti slak!

Geplaatst:

Kijk, dat zijn goede ideeën. Waarom niet gewoon een koude bak maken in een vierkante vorm. Doe je er in de koude tijden een verhoogde 'deksel' op met glas of iets dergelijks en in de warme tijden met gaas of net.

Geplaatst:
  • Auteur

Precies! Word wel even uitzoeken hoe t gaat lukken, zat er al aan te denken om met magneetjes te gaan werken om het gaas vast te zetten, erg simpel, en handig op een scheef oppervlakte denk.

(Nog 100 zéér sterke magneetjes liggen, van die magneetjes die je bijv. boven en onder te tafel kan doen)

Geplaatst:

Doe niet moeilijk, laat iemand zoiets voor je maken:

2qb8y2c.jpg

Of zoiets:

qyy539.jpg

Geplaatst:
  • Auteur

Moeten die kasjes er weer uit, schiet niet op

T groeit wel lekker allemaal door zeg

rll72x.jpg

Mosterd.. 4 dagen terug gezaaid... .. .. .. ....

Geplaatst:

Doe je t als die kasjes af zijn.

Geplaatst:
  • Auteur

Zal er aan denken ja, maar vind die kasjes toch wel erg handig in de winter hoor!! misschien toch maar een beter iets maken dat er hier een netje over kan, heb ik er denk in de winter iets meer aan???

Geplaatst:
  • Auteur

vooral het blad door de sla etc. gebruiken denk ik, verder kan je er denk niet zoveel mee?? of weet jij nog iets speciaals? Stamppot van radijsblad en mosterdblad kan misschien, geen idee hoe t zou smaken.

Zaai het tenminste niet voor het zaad, duurt me weer ff iets te lang

Geplaatst:
  • Auteur

Had ook 140gram mosterd zaad he, had me vader ook gevraagd toen hij voor de anijszaadjes ging informeren.., dus maar besloten om niet zuinig te doen, als ik wil kan m'n vader het denk zo weer regelen.

• 2 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

:o blijkt dat m'n stevia plantjes bloemetjes hebben, tenminste knopjes en al enkele bloemetjes... Wat kan ik daarmee t beste doen? Zaad oogsten lijkt me wel leuk, maar gaat dat erg ten koste van de groei van het plantje??

Is het niet al erg vroeg trouwens? Bloemetjes voor stevia plantjes die 24/7 buiten hebben gestaan?

Geplaatst:
  • Auteur

Zitten al iets van 25 knopjes in denk, echt veel voor een plantje van 20cm denk...

Misschien omdat hij altijd in de volle zon stond, even een paar dagen in de schaduw -> en dacht dat hij al moest gaan bloeien?

Groeit hij nog even goed door met bloemetjes, of doe ik er beter aan om ze weg te knippen? (ze komen toch dan later wel weer terug?)

• 2 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

En opnieuw heb ik nu wel een definitief besluit genomen voor een apart project. Het opkweken van een peper plant, de Piper nigrum gaat het worden. De soort die wij dus ook naast de zout hebben staan!

7493.jpg

Beschrijving:

Iedereen kent peper, maar heeft u wel eens gehoord van de peperplant? De peperplant is een klimmer die veel wordt gekweekt in tropische regio?s en het goed doet als kamerplant. Zowel zwarte als witte peper komen van deze plant. Zwarte peper wordt gewonnen uit de droge onrijpe vruchten en witte peper als een gedeelte van het vruchtvlees wordt verwijderd. Geef de plant een plekje in de halfschaduw en een constant vochtige grond.

Zaaibeschrijving:

Snijd de zaden, voor zover mogelijk, wat in en laat ze 2 minuten in zwavelzuur weken. Dit is echter niet noodzakelijk, maar onderzoek heeft aangetoond dat dit de kieming aanmerkelijk bevordert. Zaaien kan in stekgrond bij 28-30 graden Celsius. Voor het kiemen is weinig licht nodig, maar de zaailingen na opkomst direct veel licht geven.

In zwavelzuur weken word natuurlijk niks, maar op die temperatuur zaaien is geen probleem. Het schijnt lastig te zijn, een leuke uitdaging.

De plant zaai ik niet voor de oogst (natuurlijk wel leuk om de mogelijke oogst te eten, ben benieuwd of zoiets mogelijk is.)

Ik zaai ze als decoratieve binnen plant, voor bij m'n vader op kantoor. Hij handelt in specerijen, dus t plantje zal daar niet raar staan denk

De zaden en info over de plant zijn trouwens wel erg lastig te vinden, zaden heb ik maar een site'je voor gevonden.. en daar zijn ze 20cent per stuk (excl. verzendkosten)!!! En dat terwijl ze lastig ontkiemen

Zal zodra er wat over een voortgang te melden is, natuurlijk er hier over posten! Maar ik denk dat dat nog wel eventjes duurt.

Ben benieuwd hoe het gaat lopen

Geplaatst:

Leuk!

Op exotenforums heb ik gelezen dat het nog niemand gelukt is op ze boven de grond te krijgen.

En daarna schijnt het ook nog eens een moeilijke plant te zijn, maar je kunt het proberen.

Geplaatst:
  • Auteur

Jep, zojuist 10 zaden besteld. Mijn vader gaat ook nog proberen wat te krijgen van een zaken relatie, dus rechtstreeks verse zaden vanuit vietnam, zou leuk zijn! (En bespaart me bergen aan kosten, zeker als ik tientallen zaden zou krijgen. Zoals wel is t geval is geweest met mosterd/koriander etc. kreeg ik direct 140 gram )

• 2 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

Nou, ik geef het op tegen de meeldauw. Ik ga vanavond nieuwe plantjes halen, vooral de normale pepermunt en chocolade munt gaat het dan om. (gelukkig de stekjes van Jorieke niet, omdat die in kleinere potjes staan kan ik die makkelijker controleren, en omdat ze langwerpiger zijn kan je beter alles onder de blaadjes bekijken.)

Zal ook wat tijm meenemen... het zaaien lukt niet echt goed genoeg.....

• 3 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

alles gaat redelijk goed... gaat erg lekker met de sla, die jonge plantjes, dicht op elkaar... ziet er mooi uit!

Had net een grote bak, gok 0,5m² gezaaid met 3 soorten sla + een mix... precies in diverse cirkels etc... Valt hij net omdat ik struikel terwijl ik hem binnen wil zetten... pff. Gelukkig nog maar 3 dagen gezaaid, weinig achterstand dus.. maar wel véééél zaadjes kwijt. (was erg dicht gezaaid)

Ga denk die 10liter aarde nu maar ergens "uitstrooien" , en dan de opkomende plantjes weer verplanten... Zonde van al dat zaad (gok toch echt een 100 zaadjes snel, wie weet wel 200)

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.