Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Moestuintje van dennis


dennislp

Aanbevolen berichten

Moestuintje laten we dat maar direct even benadrukken..

 

Heb 2 kasjes van 1m² per stuk, hebben wat bessen struiken, pruimen boom (die het ernstig goed doet , is denk ookal snel 20 jaar oud), appelboompje , aardbeienplantjes.

 

Verder is er nu nog even niet veel, nog wel wat bieslook , munt, peterselie en basilicum plantjes. (Peterselie en basilicum staan binnen! Munt en bieslook in de garage)

 

Momenteel begin ik al weer wat meer te zaaien, liggen nu 18 stevia zaadjes in en ga straks nog even wat peterselie zaaien. Ook nu weer 12 zaadjes van de Klimmende Winde Kniola's black gezaaid. (Klimplant/bloem).

 

Heb ook nog zaadjes liggen van citroenmellise, pepermunt, aardbei, bieslook, basilicum, Oost-indische kers(plantje), Oost-indische kers(Klimplant) en nog veel meer, dit is even wat ik uit m'n hoofd weet

En morgen even wat cherrytomaatjes ontleden om de zaadjes er uit te halen en te zaaien.

 

Zal binnenkort nog wat foto's maken en natuurlijk vertellen hoe het gaat met alles!

 

Zaaien doe ik meestal in m'n verwarmd kweekkasje/propagator. Ok, moet wel oppassen want sommige zaadjes vinden een temperatuur van 27 graden een aantal dagen niet zo prettig... Maar gelukkig de stevia zaadjes wel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier een aantal foto's , heb er een aantal ook niet kunnen maken omdat die erg onduidelijk werden, die moeten denk even wachten tot er wat blaadjes bij komen, zoals de fruit-dingen die staan gewoon tussen de andere bomen, zijn nu dus lastig zichtbaar op de foto's!

 

Maar hier wel een aantal,

 

Pepermunt plantjes beginnen weer te groeien

24m82ko.jpg

 

Hier de twee kasjes die we in de tuin hebben staan, valt makkelijk mee te werken En mooi paadje er tussen van paar stoeptegels , hebben de hele ochtend zonlicht t/m een uurtje of 4 in de middag, dan begint de schaduw er te komen. (tuin ligt op het zuiden)

 

29kxjk2.jpg

 

Hoop dat ze nog een tijdje mee kunnen, vooral de voorste van de twee begint steeds meer zijn gebrekken te tonen, kleine stukjes die afbreken, deeltje van de deksel die stuk is. (stuke deksel? Lang leve de ducktape!)

 

Hier de aardbeien plantjes van het eerste kasje, staan er gezond bij denk! 1z2kf86.jpg

 

Van het tweede kasje maar geen foto gemaakt, is niks meer dan onkruid op dit moment , raakt denk pas weer midden in maart vol of eind maart.

 

 

En bij deze foto.. Ik vraag me nog altijd af wat met dat stukje grond te doen!

 

 

2vjosbn.jpg

 

Het gaat om dat stukje tussen het kasje en die groene struik!

 

Staat nu een struik iets dat eigenlijk niks voorstelt. Achter die groene staat nog wel een waar veel wespen en bijen op af komen. Wie weet handig voor een mogelijke plant daar.

 

Maar het gaat dus omdat stukje tussen die groene struik en dat kasje, een struik die eigenlijk geen vorm meer heeft. Hij mag van m'n ouders weg maar zelf vind ik het ook altijd weer '' zonde '' om planten weg te doen.

 

Denk dat hij dus het beste gewoon terug gesnoeid kan worden tot 15cm boven de grond ofzo, en dan er gewoon een klein mooi struikje van houden, de bodem bedenken verder met aardbeien & heel misschien pepermunt.

En een klein fruitboompje/struikje er in?

 

Wat denken jullie datik daar het beste kan doen? Denk dat de beschikbare grond een halve m² is , en nog wel een ander stukje er achter maar daar kunnen niet echt struikjes ofzo staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag weer wat zaadjes gekocht (En nog een potje stek poeder van Pokon, €4,90)

 

 

 

 

Pot Tomaat - Lycopersicon Donna F1

Aardbei - Fragaria Sarian F1

Radijs - Raphanus Saxa

 

Hebben mensen nog tips voor bovenstaande zaadjes? Ervaring? Ik hoor het graag! (Ok, de radijs heb ik geen tips voor nodig denk )

Link naar reactie
Delen op andere sites

hmm, zal dan maar is kijken of me broertje er wat mee kan wat ben ik weer aardig

 

Verder weinig update's..

M'n verwarmde kasje staat er nu zo voor: (27 graden gemiddeld ;D)

# Basilicum (Net gezaaid)

# Peterselie (Nog niet ontkiemd)

# Bieslook (Ontkiemd na 4 daagjes, nu kleine plantjes.)

 

# Oost-indische kers, 5 zaadjes. (Begint te ontkiemen na 5 dagen) (De rest gaat later nog gezaaid worden!)

 

# Klimmende winde (Is er zojuist uit gehaald, 6 plantjes van 7cm hoog na 4 dagen tijd, zal niet buiten kunnen bloeien is hij denk te vroeg voor, maar binnen is er wel plek! )

 

# Stevia (Nog geen enkel teken van leven, liggen nu 17 zaadjes in, liggen er een weekje in.)

 

En nog wat stekjes van een bepaalde struik die zeer goed aanslaan, eerst 1 week in water gehad en nu in zaai en stek grond, blaadjes beginnen te groeien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag m'n tomaten zaadjes afgewassen!

Hebben een weekje in een bakje gelegen,

De snoep tomaatjes: Moest als nog zelf wat troep er uit halen.. Was nog niet goed genoeg gegist denk.

De cherrytomaatjes: Hier lag zelfs wit-groene schimmel op, maar was giga simpel schoon te spoelen

(En de geur zal ik jullie maar besparen.)

 

Hier foto's van de zaadjes:

 

2s80obr.jpg

Had ze allebei in een leeg bakje gedaan, naam er op, stickertje van de orginele verpakking, en klaar!

Toch nog 200 van die bakjes liggen

 

sblrev.jpg

Dit kwam ik tegen bij de snoep tomaatjes, een ''gestolt' iets, geen idee wat het is, WIL het denk ook NIET weten

 

 

Hier de zaadjes uiteindelijk, nu nog even drogen bij de kachel:

29oopjl.jpg

Nu maar hopen dat het mooie plantjes worden en dit werk niet voor niks was

 

En hier nog een foto'tje van de Oost-indische kers, 1 week terug gezaaid:

25hfosy.jpg

2 zijn ontkiemd zoals zichtbaar, nog 3 onder de aarde.

(Het gaat om het plantje op de '' tweede rij'' , die sprietjes op de voorgrond is bieslook.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

AAAAA! Schrik me rot! Een stevia zaadje is ontkiemt na 11 dagen! Nu nog de andere 16,

Had de hoop al bijna opgegeven (ook omdat het licht kiemers zijn, en ik ze onder een laagje aarde had gelegd.)

 

Mooi, fris, groen en gezond kiempje zo te zien, ben benieuwd hoe snel het gaat groeien, heb de temperatuur @ 26 graden staan. (En zo'n 14 tot 16 lichturen per dag)

 

Maar gelukkig , het is een feit, mijn eerste stevia zaadje is ontkiemt! Wellicht gaan er deze week nog 10 zaadjes extra in, die wel in het licht kunnen kiemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

oeps.. Vanochtend kasje aangezet op hoogste stand om snel warm te krijgen.. maar vergeten terug te zetten.. Kom net terug uit school:

38 graden in dat kasje

 

Mijn heiligste zaadje, de stevia, heeft het tenminste overleeft.. De basilicum ook, maar de peterselie en bieslook zien er ietsje minder uit valt me wel op dat sommige plantjes die 3 weken niet groeide, in ene vandaag 2cm gegroeid zijn..

 

Nu maar even afkoelen de boel en kijken wat er nog een beetje normaal overblijft.. (paar blaadjes aan diverse stekjes zijn flink gaan rotten, die heb k er direct moeten afhalen.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn plantjes staan in zo'n klein kweekbakje van 1a4tje groot ofzo.

Heb daar in een laagje van 5cm zaai en stekgrond liggen, en heb ook als nog stekpoeder gebruikt. Zal vanmiddag een foto maken!

 

Heb wel weer alwééér triest nieuws..

Waar ik woedend van word.. Jammer dat khadaffi hier geen wapens uitdeelt..

 

Ging even bij de bessen struiken kijken die hier al 20 jaar staan in de tuin, best veel dood hout en ook holle takjes..

Laatst ontving ik 22 stekjes van Eva waar bij 1 stekje het stekje hol was, na het uitelkaar gehaald te hebben kon ik een rups vinden.

Aangezien hier al 2 jaar lang veel rupsen zitten..

Vrees ik dat we afscheid moeten nemen van 20 jaar oude bessen struiken,

erg jammer vind ik.. Maar misschien ook wel beter omdat jonge plantjes weer meer geven (geen idee) , en dan kunnen we even weer die 5m² tuin opnieuw indelen, pruimpje er tussen, enz.

 

Maarja, wellicht dus wel twee 20 jaar oude bessenstruiken die er uit moeten

Link naar reactie
Delen op andere sites

oh neeee! Mijn ontkiemde stevia zaadje begint ernstig op de basilicum plantjes te lijken.. Hopelijk was het niet een basilicum zaadje die daar was neer gevallen.. was al mijn hoop voor niks.

Gelukkig is dat stevia plantje wel kleiner dan de basilicum, dus wellicht is het gewoon stevia, maar ziet het zelfde er uit..

 

even afwachten dus

 

Edit:

 

Helly, de beloofde foto's!

 

346v02h.jpg

De uitlopertjes zijn hier goed zichtbaar, gaat hard zeg..!

 

s0yipd.jpg

Hier de paar stekjes, nog niet veel hoor... neem er binnenkort nog wat.

(Jup! Ook de laurier stekjes van Jos!)

 

 

Het beste kan je ze wel buiten zetten, ergens op een plek waar de buitentemperatuur is.. stekpoeder raad ik wel aan (gaat het sneller.) Hier was het voor €5,- voor een potje in het tuincentrum te halen, nog niet eens zo duur vind ik.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

tomaatjes gezaaid 6 x 3 zaadjes (dus 18 plantjes, nog zeker meer dan 100 zaadjes over.) en even een foto'tje van de oost-indische kers.. eerste keer dat ik ze gezaaid heb (Ja, ik weet het.,. te vroeg, was ook de bedoeling.)

 

rhqw6s.jpg

Nu 16 dagen oud, Groeit lekker hard zeg.. Krijgt ook redelijk veel licht, staat meestal 's avonds ook nog een paar uur onder de lamp. (Net zoals veel andere plantjes.)

 

 

2ufyv68.jpg

Hier nog een foto van mijn basilicum plantjes, zijn zo'n 7 vakjes met totaal denk snel 30 plantjes. Staan er nu ook 16 dagen in, net zoals de oost-indische kers. Naar mijn idee zien ze er goed en gezond uit, Groeien traag, komt denk omdat ik ze voldoende/veel licht geef. (Denk toch snel 15 tot 17 licht uren per dag.)

 

 

Of zijn er mensen die ze er ongezond vinden uitzien? Denk dat de oost-indische kers iets te weinig ligt heeft gehad, zonder stokje gaan ze een beetje hangen... (Tenminste, dat is zo bij de snelst ontkiemde zaadjes.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een heerlijk weer vandaag

Weer lekker het een en ander kunnen opruimen.. o.a. al wat dode takjes bij sommige aardbeienplantjes weg gehaald die nu al 1 jaar lang nog in de winkel verpakking staan.. Stonden nog buiten onder een tafeltje. I.v.m. ongedierte heb ik ze vorig jaar gescheiden van de rest (totaal denk zo'n 12 plantjes), alleen zet wel nu de plantjes nog even in de garage of in een kasje,

omdat ze nu toch minder beschutting hebben. Bij de aardbeienplantjes die vast in de aarde zitten,en niet in kasje zitten, heb ik ook de blaadjes weg gehaald.. Maar daar even nog een bergje zand er om heen gemaakt om de wind even weg te houden!

 

 

Ook zie ik een klein beetje beweging komen in de pepermunt plantjes die ik gekregen heb van Jorieke, alleen nog niet heel veel.

r2td9k.jpg

 

En pff, die muur in de middag zon.. Jammer dat de muur die temperatuur had en de lucht niet..

eexwn.jpg

 

 

Ook gaat het voorlopig nog goed met me stekjes van de zwarte bes.. staan op de grond in de garage.

2wnaii1.jpg

 

En m'n oost-indische kers leeft nog Gaat beter dan verwacht.. zijn nu bezig met hun 3de bladpaar. (19 dagen oud plantje )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben hier in de tuin (tot nu toe) 4 balkon bakken. Van de action

2 zitten er vol met oude aardbeienplantjes die anders de vuilnisbak ingingen,

1 zit er nu vol met radijs zaadjes

 

Maar de vierde, die is bijna leeg. Daar staat nog een los potje bieslook op, die helemaal vast geworteld zit in die bloembak. 1 aardbeienplantje en wat onkruid (lees: gras)

Maar toen die bak perongeluk omviel, viel alle aarde eruit.. Maar dat bleef liggen, waarom? één groot blok van wortels.

 

Geeft de bieslook nou zoveel wortels, het aardbeinplantje of het stukje van 4x 6cm gras?? De wortels zitten tenminste door die hele balkon bak heen.. vraag me af wat zoveel wortels geeft. Denk snel het bieslook plantje maar zo groot is die ook niet..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, vandaag is een heel hopeloos potje met zaadjes gevuld.. Zaadjes van denk 7 jaar oud, zal wel weinig van opkomen.. al komt het wel op? Wonderrrr! Ben benieuwd.

 

Ondertussen is de rucola ontkiemt binnen 3 dagen, en kan ik bijna denk mijn eerste snoeptomaatjes gaan verspenen.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Binnenkort / deze week ga ik maar beginnen met het serieuzere zaaien voor dit jaar, voor mijn 3m² en overige ruimte in de tuin

 

Ben van plan de bloemen verspeid te zaaien, denk bijv. elke zaterdag een paar zaadjes, waardoor het de hele zomer bloeit. Misschien dat ik het verander naar 1x in de twee weken zaaien, misschien staan er anders wel erg weinig plantjes steeds te bloeien?

 

De bloemen die ik wil gaan zaaien:

 

# Zonnebloem - Helianthus Annuus (max. 80cm)

# Zonnebloem - Helianthus Annuus Giganteus (max. 2meter)

# Reines / Marguerites - Callistephus Chinesis

# Bekermalva - Lavatera trimestris 'Loveliness'

# Goudsbloem - Calendula Officinalis

# Zinnia - Zinnia elegans

# Afrikaantjes - Tagetes patula nana

# Leuwenbek - Antirrhinum Majus

# Klimmende Winde - Ipomoea purpea , Kniola's Black

 

Verder heb ik ook nog een aantal zakjes voor een zomerbloemen mix, zo'n 5 zakjes en zelfs nog een strooibus voor 100m² , kan denk snel 120m² vullen met die zomerbloemen mix.. misschien zaai ik daar ook nog wat mee. (Als ik dat doe ga ik die denk wel erg dik zaaien, toch voldoende zaadjes.) Denk dat ik die zomerbloemen mix vooral ga zaaien om weg te geven ofzo, zitten wel paar leuke bloemetjes tussen zo te zien.

 

 

Verder van de ''normale'' zaadjes:

# Rucola

# Radijs

# Pluksla o.a. amerikaanse en australische

# Peterselie

# Bieslook

# Basilicum Lukt lastig tot nu toe

# Pepermunt Plantjes zijn 3cm hoog, maar groeien al 5 weken niet verder?!

# Cherrytomaatjes - gewonnen uit c1000 tomaatjes

# Pot tomaat - Lycopersicon Donna F1

# Snoeptomaatjes - gewonnen uit c1000 tomaatjes

# Aardbei - Fragaria Sarian F1

# Oost-Indische Kers - Glorious Gleam

# Oost-Indische Kers - Empress of India

# Oost-indische Kers - Gekocht bij de Aldi

# Stevia

 

 

En wellicht komt er verder ook nog wat.. Weet nog niet exact, bedoeling is wel dat ik veel te veel ga zaaien om o.a. weg te geven, en we zetten nog 2 extra tafeltjes bij de muur waardoor ik weer extra ruimte krijg.

 

 

Hebben jullie nog tips voor sommige? Tot nu toe denk ik dat ik alles gewoon warm zaai, en na het ontkiemen direct verpot naar een paar graden kouder plekje.

 

Zijn jullie het er ook mee eens om de bloemen eens in de 1 of 2 weken te zaaien? Wat zouden jullie doen, 1 of 2 weken?

 

 

 

Groetjes,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou mijn bestelling bij vlaamszaadhuis gaat nu bijna de deur uit.. denk dat dit de bestelling word.

 

 

Art. 4465 - STEVIA (HONINGPLANT) - 6 planten [stuk: € 6,75]

 

Art. 8930 - POTTENPERSJE VOOR POTJES 4 X 4 CM [stuk: € 2,95]

 

Art. 5615 - IPOMOEA of KLIMMENDE WINDE - Ipomoea tricolor, gemengd - 75 zaden [stuk: € 0,90]

 

Art. 0682 - TOMATEN - OUDE SOORTEN - CHERRY ROMA - 40 zaden [stuk: € 1,95]

 

Art. 2091 - KORIANDER CARIBE - 10 g [stuk: € 1,75]

 

Art. 2020 - BASILICUM - OCIMUM BASILICUM - Basilicum PURPLE RUFFLES - 200 zaden [stuk: € 1,95]

 

Art. 0505 - RADIJS - EISZAPFEN - 10 g [stuk: € 1,45]

 

Art. 0504 - RADIJS - BAMBA - 10 g [stuk: € 1,75]

 

Art. 0187 - SLA - PLUKSLA of SNIJSLA - ITALIAANSE PLUKSLA MISTICANZA DI LATTGHE - 1 g [stuk: € 2,95]

 

 

 

 

Vooral dus 2 leukere soortjes Radijs meerdere soorten leek me wel wat. en 200 zaden van de Paarse basilicum (Jippiiieee!)

En natuurlijk waar de hele bestelling omdraait, de Stevia!

Link naar reactie
Delen op andere sites

AAA! ik ga even een vreugdes dansje doen denk Na 1,5jaar zoeken gevondennnnn!!!!!!! Terwijl curver me melde dat ze nergens meer te vinden waren.

 

http://www.vlaamszaadhuis.com/winkel/index.php?page=details&prod=1441&catid=76

 

60 euro per stuk.. Jammer dan, zijn er niet zeker van of andere hier even mooi staan.. Hebben het er denk zeker voor over. Nu maar weer is zéééér goed onderhandelen met een stel ouders.. Moet er 2 hebben, en 120 euro is niet niks!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag even 12 liter emmer gekocht voor de pluksla. Niet echt ruimte voor nog een 5de balkon bak. Zodra de radijsjes klaar zijn wissel ik die balkon bak wel in voor sla.

 

Kan ik de plantjes die ik in die 12liter emmer zet, gewoon vrij dicht op elkaar zaaien??

 

 

(Denk dat ik ze eerst nog even in bakjes binnen voor zaai, dan verspeen, dan afhard en dan in die emmer zet. Of moet de emmer binnen halen maar dat word niks denk!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat ik dan maar niet zeggen dat in m'n klimmende winde al enkele knopjes zitten

 

Maar heb er al rekening mee gehouden dat de oost-indische kers + klimmende winde een tijdje moeten gaan overleven als binnen plant.

Eigenlijk nog niet veel serieus gezaaid, de peterselie + snoeptomaatjes zijn wel serieus, de rest nog niet echt serieus. (behalve pluksla! Zojuist weer véél gezaaid daar van!'

 

Ga denk volgend weekend heel veel andere dingen serieus zaaien. (stuk of 10 soorten bloemen o.a. )

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...