Jean-Pierre Posted November 1, 2012 Share Posted November 1, 2012 Momenteel is het dé tijd om van die harde gele appeltjes te verzamelen. Ze zitten aan struiken met veel doorns en die zijn er meestal om mensen/ dieren ergens vandaan te houden. De officiële naam van deze appeltjes struik is Chaenomeles japonica. In het voorjaar bloeien ze met mooie roze/rode bloemen.De appeltjes plukken, ( niet te laag bij de grond/ aan de rand van de struik. De honden plassen wel eens tegen de struiken.) even wassen, klokhuis eruit (schillen hoeft niet) en met een bodem water ( ongeveer de halve hoogte van de hoeveelheid appeltjes in de pan) geruime tijd koken. In een nat gemaakte droogdoek laten uitlekken en het vocht met geleisuiker opnieuw koken. (op het pak staat wel de hoeveelheid gelei t.o.v. de suiker) Potjes en deksels in de oven steriliseren. Gedurende minimaal 10 minuten op 150 graden C. De potjes waren voorheen voor de appelmoes, erwten, enz. Niet de potjes de potjes gebruiken waarin zure producten hebben gezeten (vis, augurken, uien, enz.) Ik gebruik de zgn. HAK-potjes. De potjes uit de oven nemen, meteen vullen en deksel vast erop draaien. Ondersteboven weg zetten totdat je de "klik" van de deksel hoort. De zaak is dan vacuüm. Uiteraard ovenwanten en/of tang gebruiken want alles is gloeiend heet.Voor de eerste keer maar een klein beetje maken want je moet even aan de smaak wennen, maar dan..... voluit met de gelei makerij. De kleur is oranje/rose. Ik bewaar ze zonder problemen vaak meer dan een jaar.Het is goed te gebruiken op. bv. knäckebröd, in yoghurt, enz. Enfin, zoek de toepassingen zelf maar verder uit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted November 1, 2012 Share Posted November 1, 2012 (edited) Lekker zeg! Helaas heb je hier geen plantsoenen, en heb ik hem zelf niet in de tuin. Ze zijn rose en roodbloeiend toch? Als ik er ooit mijn hand op kan leggen ga ik het zeker proberen! Edited November 1, 2012 by Guest Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jean-Pierre Posted November 1, 2012 Author Share Posted November 1, 2012 Ze staan bij mij niet in de tuin maar bij een plantsoen van een flat. Gewoon gaan plukken, niemand zegt er wat van en ik doe dit ook weer 4 jaar. Je moet wel even goed kijken want de appeltjes zijn een beetje "verstopt" tussen de bladeren, m.a.w. je ziet de struiken gauw "over het hoofd". Succes met zoeken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts