Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Bananenboompje gaat dood

zonnetje

Recommended Posts

Heb binnen een klein bananenboompje wat sinds vorige week bruin aan het worden is en lijkt af te sterven .Heb gisteren de plant al in een grotere pot gezet met nieuwe potgrond en vloeibare mest gegeven en vandaag moest ik zelfs een stok er bij zetten om hem overeind te houden .Waar ik hem gekocht heb zeggen ze dat hij in de winter niet afsterft om dat hij binnen staat .Iemand een idee waar het dan aan kan liggen of sterven ze gewoon in de winter altijd af .

Dat klinkt allemaal niet zo best Zonnetje. Dat de onderste bladeren bij het groeien van de plant afsterven en bruin worden is normaal . Bruine bladdelen kun je dan verwijderen maar de bladschedes kun je beter laten zitten omdat die nodig zijn voor de opbouw en stevigheid van de schijnstam. Hier is meer aan de hand . Dat je er nu een stok bij moet zetten om hem overeind te houden doet denken dat hij aan het rotten is . Is de stam slap geworden ? Hoe zagen de wortels er uit toen je hem verplantte ? Heeft hij misschien langdurig veel water gekregen ?

Planten die je verpot mag je nooit direkt extra mest geven en zeker geen vloeibare ! Dat is nog eens extra van belang als de oude grond tijdens het verplanten heeft losgelaten of verwijderd is en de plant weer moet aanslaan. De wortels kunnen dan snel verbranden. In nieuwe potgrond zit al voldoende mest om de plant weer een aantal weken te laten groeien. Als de plant nog in een redelijke conditie is zou ik hem weer voorzichtig uit die nieuwe pot halen en de bemeste potgrond vervangen door verse potgrond .

Plaats eens een foto van de plant.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Frans heb de potgrond dus een tweede maal vervangen en deze keer geen mest gedaan .De mest had ik toegevoegd op advies waar ik hem gekocht had 1\4 dopje op een liter water .Een foto volgt snel zodra mijn man die op mijn pc zet ,ben daar niet zo goed in .Dus nu is het afwachten .