Antoine Geplaatst: 17 november 2012 Geplaatst: 17 november 2012 Dag all, Ik gebruik jaarlijks op ons complex 'Champignonnenmest' Deze is gebaseerd op Paardenvijgen. Maar er zijn natuurlijk meer mogelijkheden. Wat zijn de na- en voordelen? Koemest (vers)KippenmestWormengrondKunstmestKoemestkorrels Ik ben in principe tevreden over 'mijn' mest.... (rare zin hoor... )Maar misschien zijn jullie wel euforisch over jullie mest soort. Ik hoor het graag van jullie... Gr Anton Quote In een groen, groen, knollen, knollenland...
Kamilla Geplaatst: 17 november 2012 Geplaatst: 17 november 2012 Als basis gebruik ik koemest uit het tuincentrum, maar ik ben dol op veelzijdige toevoegingen. Als ik in het bos ben, sla ik regelmatig mijn slag. De ene keer heb ik paardevijgen gevonden, de andere keer hertenmest, konijnenmest of mest van wilde runderen. Ik sjouw vanalles in zakken mee naar huis. Ik merk duidelijk verschil in resultaat tussen bemesting met enkel koemestkorrels uit het tuincentrum of wanneer ik een diversiteit aan mest geef. "Eigen mest"... ... zou geschikt kunnen zijn op bedden waar je voor je dieren gewassen kweekt. Voor eigen gebruik is de kringloop te eng. Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 18 november 2012 Geplaatst: 18 november 2012 Dit jaar gebruik ik paardenmest die kan ik zo halen bij de boer en kost niets, je moet echter wel opletten dat als je dit een paar maal achter elkaar doet je grond zuurder kan word en dan moet je weer kalk gaan toevoegen.Dus volgend jaar haal ik weer koemest bij de boer (denk ik). Quote
Antoine Geplaatst: 18 november 2012 Auteur Geplaatst: 18 november 2012 Mest uit het weiland of bos halen is voor mij geen optie. Ten eerste mest ik het meeste in het najaar en ten tweede heb ik 15 kruiwagens nodig voor die ene keer En die mest bestellen wij bij de kwekerij dat dan voor hun afgedankt is. En gelijk een hele vrachtwagen tegelijk laten storten bij de tuin voor het hele complex... En kalkkorrels gebruik altijd al... Quote In een groen, groen, knollen, knollenland...
Claudia69 Geplaatst: 18 november 2012 Geplaatst: 18 november 2012 Momenteel vooral kalkkorrels, droge koe- met kippenmestkorrels en gecomposteerde paardenmest (haal ik bij mijn vader). Toen we nog konijnen hadden, gingen de keutels en het stro ook de composthoop op en dat gaf ook een mooi resultaat. Quote
Nynkef Geplaatst: 18 november 2012 Geplaatst: 18 november 2012 ik heb 4 krielkippetjes in de tuin lopen en ik gooi hun (beetje) mest op mijn composthoop. Verder heb ik mijn moestuintje nog niet bemest, gezien ik pas in september het tuintje aangelegd heb met verse grond, bemeste tuingrond en potgrond van een tuincentrum. Ik ga ervan uit dat ik pas halverwege komend jaar bij hoef te mesten. Quote
blije bakkus Geplaatst: 18 november 2012 Geplaatst: 18 november 2012 Ik gebruik verse paardendrollen van de manege. Deze drollen worden uit de rijbak geschept zodat het zand in de rijbak niet vies wordt. Voordeel van deze mest is dat er geen stro bij zit dat eerst moet vergaan zoals bij stalmest, en er zit ook geen scherpe urine bij. Stalmest van paarden bestaat feitelijk vooral uit stro en urine, en slechts voor een klein deel uit uitwerpselen. In januari leg ik de paardendrollen onder mijn fruitbomen en zo rond mei/juni is er niets meer van terug te vinden. Er wordt vaak beweerd dat je geen verse mest zou mogen gebruiken omdat dit de wortels beschadigt. Ik geloof dit graag maar ik heb daar zelf nooit iets van gemerkt. Quote
oro Geplaatst: 19 november 2012 Geplaatst: 19 november 2012 Dit is enkel het geval als de drollen in de grond worden gemengd ! In feite boots je simpelweg de natuur na , en het is al genoeg bewezen dat we het zeker niet beter kunnen dan de natuur . Quote
Antoine Geplaatst: 19 november 2012 Auteur Geplaatst: 19 november 2012 Paardenmest is dus wel hot? Zijn er mensen met ervaringen met bijvoorbeeld Wormengrond? Quote In een groen, groen, knollen, knollenland...
angela († maart 2025) Geplaatst: 19 november 2012 Geplaatst: 19 november 2012 In januari leg ik de paardendrollen onder mijn fruitbomen en zo rond mei/juni is er niets meer van terug te vinden. Er wordt vaak beweerd dat je geen verse mest zou mogen gebruiken omdat dit de wortels beschadigt. Ik geloof dit graag maar ik heb daar zelf nooit iets van gemerkt. Ik gooi momenteel onder mijn fruit struiken het afval van de caviakooi dan ben ik daar mooi vanaf en de planten hebben mest en warme voetjes. Hier kun je trouwens op de millieu straat gratis compost halen, goeie kwaliteit ook moet ik zeggen ik heb er meestal wel een zak van staan. Quote
Antoine Geplaatst: 19 november 2012 Auteur Geplaatst: 19 november 2012 Ha, Verwar Compost nooit met Mest... Compost is vergaan groen/blad afval...Mest zijn uitwerpselen, maar daar zijn wel heel veel verschillen in hoor... Mest van kippen bijvoorbeeld vinden niet iedere gewassen fijn. Ik ben er achter dat Paardenuitwerpselen wel de meest gebruikte mestsoort is.. Gr Anton Quote In een groen, groen, knollen, knollenland...
Jes Geplaatst: 19 november 2012 Geplaatst: 19 november 2012 Als je geen bevriende paardenhouder in de buurt hebt, hoe zou je dan aan paardenmest moeten komen? Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 19 november 2012 Geplaatst: 19 november 2012 Je kunt een manege in de buurt proberen, op marktplaats staan er over het algemeen ook meestal bij gratis af te halen. Quote
Antoine Geplaatst: 19 november 2012 Auteur Geplaatst: 19 november 2012 Als je geen bevriende paardenhouder in de buurt hebt, hoe zou je dan aan paardenmest moeten komen? Nou dat is niet moeilijk hoor, trouwens als je het hele topic heb gelezen weet je dat Ons complex besteld voor iedereen een vrachtwagen Champignonnenmest. En daar zit Paardenmest in. Ik weet niet wáár ze het bestellen, maar als je het graag wilt weten kan ik daar wel achter komen... Gr Anton Quote In een groen, groen, knollen, knollenland...
Jes Geplaatst: 19 november 2012 Geplaatst: 19 november 2012 Ik heb het hele onderwerp gelezen, maar zelf halen lukt niet (geen auto) en een hele truckload bestellen heeft geen zin voor mijn kleine moestuintje. Misschien op marktplaats inderdaad, ik ga meteen kijken! Quote
Antoine Geplaatst: 19 november 2012 Auteur Geplaatst: 19 november 2012 (aangepast) http://www.entreeding.com/object/10466449/Champignonmest.htmlhttp://www.bredaseamateurtuinder.nl/artikelen/36-bodem-en-grond/88-champignonmesthttp://www.boomschors.be/home/nl/product/champignonmesthttp://www.vandoorn-soest.nl/vds/compost-en-mest-losgestort/producten/800/product-500284.html De laatste link laat de actuele prijs zien, niet goedkoop dus... Maar wat wel is, is dat de kwaliteit enorm is. En sowieso beter dan kunstmest! is dit wat voor je? : http://tuin-terras.marktplaats.nl/mest-en-plantenvoeding/615766019-paardenmest-voor-tuin-of-moestuin-gratis.html?return=eJw1jV0OgyAQhO9ioo%2BK%2BBPFkKbeBIVGI8LGxdS26d0LrX2bb3Z2RrCcvWZGOmQ0r1mESmzj1E3OAcuyxYIy6Sq2xYEWwmFqdPaLpDDB5dA8TyRyZ%2BPimsdFD7sXxAs5B6ciJADA6WrnxXP22ONN4v%2FJnec15My%2Bqm0eQ%2Fr4drQlpYEensqyqsvG03L3BEJsUplVoW%2FoLYZNmgDsnCRg0Y1WKl60VTMMUff%2BAFpiRys%3D&df=1&fta=eNo1T1tuhDAMvEs%2B%2BA4h4WGLK%2FQKKMHZLWoAi4Rd2tXevQG1fzPjsWdsoYFXhBbEvoXhYUMUGKFUGsQR%2BrKg2KcVSuQdJNIEpZFSInNmIcHPxBhvFE9DytLMsOyz36YRw5G9nVYKwzdobWrd4tcT2NqN%2FDL7mHCNE6iCee9lwWtM40q%2BrzrTOneWyBXY3r3AnJppBWKiq53Ok8q5pqaxO5R2FbWyyqB2plZ0Akl1ZzMwXje38foor6eVLcUh%2BOWePv%2FPdiBmewxnUj5Ol6ZA2KfAjz%2F4EGhBwuv9%2FgV3ZVyq&fta_ind=2&fs=1 Gr Anton 19 november 2012 aangepast door Gast Quote In een groen, groen, knollen, knollenland...
Jes Geplaatst: 19 november 2012 Geplaatst: 19 november 2012 Dank voor de links! Op marktplaats ook niks in de buurt hier. Quote
Antoine Geplaatst: 19 november 2012 Auteur Geplaatst: 19 november 2012 Hallo, Misschien even die laatste link bekijken? Moet bij jou in de buurt zijn toch... of toch niet? Utrechts heuvelrug toch? iig Succes! gr Anton Quote In een groen, groen, knollen, knollenland...
Jes Geplaatst: 19 november 2012 Geplaatst: 19 november 2012 Jazeker, maar zonder auto is zelf ophalen helaas geen optie. Bedankt! Quote
hoekman Geplaatst: 19 november 2012 Geplaatst: 19 november 2012 Er zijn mensen die zweren bij oude stalmest (van koeien) Veel wat oudere mannetjes op ons complex willen niets anders. Helaas kunnen ze er bijna niet meer aankomen en helemaal niet de oude versie. Voor mij is bijna alle mest die ik kan krijgen goed. Zolang het maar van planteneters komt. Dus koe, paard, geit, schaap, kip, konijn, cavia, hamster enz. Alles is goed en oud is helemaal niet nodig. Natuurlijk niet je aardappelveld bemesten met verse kippenmest. Er is natuurlijk wel verschil. Verschil in gehalten van voedingstoffen, humuswaarde en gehalten van onkruidzaden en verontreinigingen. De ideale mest bestaat gewoon helemaal niet. Het voordeel van de een is het nadeel van de andere. Ik gebruik dus voornamelijk paardenmest en eigen compost.Het grote voordeel van oude mest is dat er veel kilo's in een m3 zitten. Als ik zie dat er hele verse stromest aangevoerd wordt die nog geen 200 kg per m3 weegt, dan heb je niet veel voedingstoffen in de aanhanger. Quote
Kamilla Geplaatst: 19 november 2012 Geplaatst: 19 november 2012 Het voordeel van paardenmest is dat het broeit. Juist in het voorjaar geeft dat in een kas of beschut hoekje wat warmte van onder af. Ik ben het met Hoekman eens dat een veelzijdige bemesting veel voordeel biedt. Quote
Antoine Geplaatst: 20 november 2012 Auteur Geplaatst: 20 november 2012 Voordeel van Champignonnenmest is dat het zuurgehalte door het kweken van die paddestoelen wat lager is dan pure Paardenmest. Desalnietteplus stroei ik wel in het voorjaar kalk over de grond hoor, ik doe dat altijd na dat er gefreesd is... gr Quote In een groen, groen, knollen, knollenland...
Mar Geplaatst: 3 december 2012 Geplaatst: 3 december 2012 Zelf heb ik een paar paarden en dus behoorlijk wat mest van hen. Kan ik de verse stalmest en drollen (van het zand) op mijn moestuin gooien of moet ik het mengen? In maart of april wil ik pas weer gaan zaaien en planten in mei in deze grond. Quote
Antoine Geplaatst: 3 december 2012 Auteur Geplaatst: 3 december 2012 Ja hoor dat kan, Alleen ik zou het zo doen: Tuin omspitten, Mest over je grond spreiden en in het voorjaar frezen, als je dat ieder jaar weer doet komt de mest heel goed door je grond. Ik heb persoonlijk een dikke 85 m2. En daar gooi ik zo'n 15 kruiwagens Paardenmest overheen, dat doen we altijd in december... Suc6! gr Anton Quote In een groen, groen, knollen, knollenland...
Mar Geplaatst: 3 december 2012 Geplaatst: 3 december 2012 Dank voor de tips Anton. Zelf heb ik 100 m2. Dat wordt dan heel wat ritjes.... Nog even een aanhanger regelen (of met de paardentrailer natuurlijk ) Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.