Borsalino Geplaatst: 10 december 2012 Geplaatst: 10 december 2012 Daar mijn vrouw verzot is op bloemen en in de volle grond al een serieus aantal geplant had wilde ik ook tulpen en narcissen in de winter. De tulpenbollen worden nu door de kwekers op water gebroeid geprikt op trays. Daar dit voor mij te moeilijk was dan maar de oude manier. De tulpenbollen kan je eerst 42 dagen voorkoelen tussen de 5° en 9° in de ijskast dus.Had nog een tafelmoddeleke staan in de garage, was er dus perfect voor.Na de 42 dagen voorkoelen oppotten in schalen van vlees van de Makro, er gaatjes ingebrand in de onderkant.Heb het goekope cocopeat gebruikt van de Kashba.Dan verder koelen in de ijskast voor 56 dagen.Dan mogen ze eruit en na een 4 weken bloemen!? Voor narcissen is het enige verschil dat ze niet voorgekoeld worden maar meteen worden opgepot in iets diepere vleesschalen van de Makro.Dan gaan ze voor 98 dagen de ijskast in. Ook kleinbloemige narcissen in P8 potjes gedaan.Gebruikte rassen. Tulpen;Apricot BeautyYokohamaSeadovVan EijkShirleyNegritaQueen of The NightPurissimaBlue Beauty Narcissen;Dutch MasterFortunaSalomeMount HoodProfessor Einstein Kleinbloemige narcissen;Tete à TeteMinnowThalia Quote
ron Geplaatst: 10 december 2012 Geplaatst: 10 december 2012 Waarom eerst poten in bakken en dan koelen Borsalino. Kan je ze niet gewoon koelen. Ik heb mijn hyacinten voor op glasgewoon los in de koude kas liggen. Ron... Quote
Borsalino Geplaatst: 10 december 2012 Auteur Geplaatst: 10 december 2012 Awel Ron weet ook niet waarom.Maar heb deze info gekregen van een beroepsteler en die doet het ook zo. Enkel de tulpen op priktrays op water, en voorgekoeld De narcissen in substraat en niet voorgekoeld. Heeft misschien iets te maken dat de narcisbol iets van vocht nodig heeft bij het koelen!? Quote
ron Geplaatst: 10 december 2012 Geplaatst: 10 december 2012 Misschien maakt de bol wat eerder wortels door het vochtige zand, wellicht zelfs al in de koeler, zal wel zoiets zijn. Nadeel is natuurlijk dat je meer ruimte nodig hebt. Ron.. Quote
dennislp Geplaatst: 10 december 2012 Geplaatst: 10 december 2012 Hoeveel tulpenbollen zitten er in zo'n P9 potje? Moet nog 200 bollen planten, twijfel hoeveel ik er in potten ga stoppen Edit: Welk grondmengsel trouwens? Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Borsalino Geplaatst: 10 december 2012 Auteur Geplaatst: 10 december 2012 In een p8 potje passen precies 5 kleinbloemige narcissen bolletjes. Heb Cocopeat gebruikt. De Makro vleeschalen gaan 24 tulpenbollen +11 in. De narcissenbollen zitten in een grotere en diepere Makro vleesschaal. Quote
Borsalino Geplaatst: 29 december 2012 Auteur Geplaatst: 29 december 2012 De geboorte van de eerste bloem................................ De volgende zijn volop aan het opkomen, met nieuwjaar een bosje bloemen voor mijn madame.............. Quote
Borsalino Geplaatst: 2 januari 2013 Auteur Geplaatst: 2 januari 2013 De eerste tulp Apricot Beauty is ook onderweg. De narcissen Fortuna komen volop op. De resterende bakjes in de koelkast komen ook al mooi op. Quote
Borsalino Geplaatst: 14 januari 2013 Auteur Geplaatst: 14 januari 2013 De tulpen en narcissen beginnen volop op te komen.De ene soort gaat al wat makkelijker en meer bloemen tegelijk. Van de narcissen snij ik toch dagelijks 3 à 4 stuks, dus de vaas heeft al elke dag verse bloemen bij die de verwelkte vervangen Volgende foto is de tulp Seadov, komen wel bijna gelijkmatig op, doch wat kort op de steel.Heb ze in de schaal gelaten door de te korte steel enzo staan ze wat langer dan afgesneden in de vaas. Quote
RobO Geplaatst: 14 januari 2013 Geplaatst: 14 januari 2013 bij ons komen ook de eerste bloemen uit de broei, maar alles is wat ieltjes, bolletjes maatje 10 zijn toch wat klein voor de broei Quote
Borsalino Geplaatst: 17 januari 2013 Auteur Geplaatst: 17 januari 2013 De eerste bloemmetjes van de kleinbloemige Teté à Teté. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.