Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Geplaatst:

Hallo,

Even voorstellen:

Ik ben Shirley, nieuw op het forum en best wel nieuw in de moestuin.

Sinds een jaar woon ik in een nieuw bouw huis en heb mijn tuin leuk ingericht

met 3vierkante meters voor mijn moestuin in de vollegrond.

Het is oude landbouwgrond maar op 60cm diepte zit een dikke klei/leemlaag is mij verteld.

Afgelopen jaar heb ik heel enthousiast een begin gemaakt in de moestuin had er het volgende in staan:

Aardbeien (maar duidelijk de verkeerde, ze gaven 1x een beperkte oogst)

Cherrytomaten (deden het leuk)

Trostomaten (kwamen erg laat in bloei)

Minikomkomers (waren niet te eten)

Frambozen (heerlijk, maar nooit geweten dat die planten zo groot en stekelig waren)

Rode bes (een hele leuke oogst van gehad)

Snack paprika (leuk en lekker)

Rode Peper (heerlijke sambals van gemaakt)

Maar goed het was dus van alles wat en niet echt overdacht.

Dit jaar wilde ik het anders doen:

Goed inlezen, Duidelijk plan maken, optijd mn zaden bestellen, en voorkweken in zaaibakken op de vensterbank.

Ondertussen ben ik in al mijn enthousiastme (want ik loop er echt van over)

aan het lezen en lezen en zoeken, maar ik loop vast.

Dus tot nu kom ik niet verder dan lezen.

Zoveel site bieden me van alles maar het is te groot te veel en hierin slaat mijn enthousiastme over.

Dus mijn vraag: hoe nu verder?

ik zou graag vanaf maart tot oktober (nog liever heel het jaar door)

bezig willen en kunnen zijn in mijn tuintje dus verschillende zaai en oogst maanden.

Ik hoop wat advies te krijgen op beginners niveau maar natuurlijk met enige uitdaging

(want veel is op gevorderd niveau of voor een grote ruimte of tuin)

Groetjes Shirley

Geplaatst:
  • Auteur

Ja dankjewel.

Ik heb het altijd leuk gevonden om iets te maken.

een zaadje in de grond en vervolgens groeit er iets uit waar ik van kan eten. PRACHTIG!

Dus nu ik dan eindelijk een tuin voor mijzelf heb en er achter ben dat ik het meer dan zomaar leuk vind,

wil ik het goed aanpakken.

Maar als ik zie wat andere mensen verstaan onder een moestuin dan is 3 vierkante meters een lachertje.

Het is mij ook niet bedoeld om mijn gezin heel het jaar van groenten en fruit te voorzien, maar lekker wat extra's en wat snoepen uit de tuin.

Verder ben ik ook met vol enthousiasme begonnen met het kweken van bloemetjes uit zaad uit eigen tuin.

Maar ik merk toch dat wat advies en ervaring handig is.

Ik weet wel duidelijk wat ik wil kweken, maar tja er zijn zoveel soorten van alles en verschillende sites.

Mij lijkt het leuk om het volgende te kweken:

Aardbeien,

Tomaten,

komkommer,

kruiden,

bloemkool,

uien,

sperziebonen,

wortellen

Pepers

En mogelijk nog meer

Maar dit alles het liefst een beetje verspreid.

Geplaatst:

Nou in maart kan je echt al beginnen me wat voor te zaaien op de vensterbank,heb ik vorig jaar ook gedaan,is leuk hoor, dit kan je allemaal lezen hier, wat zeg ik eind februari was ik al begonnen,soms mislukt er weleens wat,maar ja dat is dan mijn probleem. en gewoon weer opnieuw beginnen. er zijn best mogelijkheden hoor. succes en welkom,

Geplaatst:

Welkom

De grootte van je tuin doet niets ter zake...Jouw enthousiasme wel en dat zit wel goed, volgens mij .

Op dit forum zijn mensen die op een balkon tomaten en aardbeien met succes kweken en grootgrondbezitters met megakilo's oogst....en alles wat daar tussenin zit.

Om een beetje gespreid alles te doen, kom je mogelijk op ideeën door het topic wat-heb-je-vandaag-gezaaid-geplant-t3667.html . Daar zie je wat er al in febr. of nog in okt/nov geplant /gezaaid wordt door forumleden.....op dit moment hebben we er bijna en jaar rond opstaan in dat topic.

Kijk ook eens bij de makkelijke moestuin topics....met een beperkt aantal vierkante meters tuin kun je heel veel als je dat daar eens bekijkt.

Geplaatst:

Welkom

Geplaatst:

hoi Shirley,

Ik ben ook nog redelijk nieuw hier hoor! Leuk inderdaad dat je zo enthousiast bent!

Er zijn al wat goede adviezen langs gekomen, maar ik wil er toch wel aan toevoegen dat de meeste planten om goed te gedijen wel wat ruimte nodig hebben... Heb je echt geen mogelijkheid om die 3 m2 wat uit te breiden? Of misschien om wat potten op het terras te zetten? Dan word het ietsje gemakkelijker om al je plannen uit te voeren

Nog wat tips voor je wensenlijstje.

Aardbeien: houden heel erg van zon in de 'vruchtbare' periode, dus van mei t/m juli. Daarvoor en daarna zijn de planten niet erg decoratief eigenlijk. Het zijn wel vaste planten, die graag eens in de drie jaar naar een nieuwe stek verhuizen. Je kunt ze ook prima langs de rand van een zonnige border zetten.

Tomaten & komkommer: eerlijk gezegd is dit een moeilijke teelt die je liever niet in de volle grond wilt doen ivm ziektes die nog jaren later kunnen opspelen. Mijn advies: neem struiktomaten en -komkommers en zet ze in potten die je bij nat weer gemakkelijk binnen, of onder een afdak kunt zetten. Ook voor deze planten geldt: warmte en zon!

Kruiden: vooral doen en veel experimenteren met zaaien in bakjes en buiten zetten. Eindeloos plezier.

Bloemkool: raad ik je af. Neemt veel plaats in (minstens 60 x 50 cm per plant) en het verschil in smaak met de bloemkool in de winkel is niet zo groot. Houd je van boerenkool? Die kun je in augustus nog planten, nadat je andere groenten op zijn (wel even wat compost en koemestkorrels onderspitten) en groeit de hele winter door (tenzij je ze opeet natuurlijk

Uien: sjalotten zijn gemakkelijker, worden minder snel ziek en zijn ook vroeger te oogsten, waardoor je er weer iets na kunt telen

Sperziebonen: als je bijvoorbeeld vier lange bamboestokken als een wigwam tegen elkaar zet kun je er zeker 4 x 4 bonenplanten tegenaan laten groeien (wel opletten dat je kiest voor stokbonen en niet voor stam of kruip). Onder de stokken kunnen dan kruiden die niet zoveel zon nodig hebben, zoals bieslook.

Wortelen: een rijtje zaaien tussen de sjalotten, dan helpen ze elkaar tegen vervelende ziektes!

Pepers: Er zijn veel pepersoorten die prima in een pot groeien. Zeker doen, want ze willen pas rond half mei naar buiten en dan kunnen ze voor het raam alvast een heel eind groeien.

Nog een tip: heel gemakkelijk te telen en leuk om altijd in je tuin in voorraad te hebben: diverse soorten pluksla. Groeit snel, kan vaker achter elkaar op hetzelfde stukje en er smaakt niets beter dan sla uit je eigen achtertuin!

Succes ermee!

Christa

Geplaatst:

Welkom op het forum. Ik ben ook helemaal nieuw en startend, dus ik lees gewoon met je mee. Succes.

Tine

Geplaatst:

Welkom

~I believe in God, only I spell it Nature~

• 2 weeks later...
Geplaatst:
  • Auteur

Wat een handige en practische tips mw vogel.

Hier kan ik wel wat mee.

Geen moeilijke theorieën, gewoon recht toe recht aan:

Dit is niet handig en zo is het wel handig. Bedankt!

Nog wel wat vragen daar over dan.

Ik dacht dat in volle grond kweken altijd beter was dan in pot.

En komkommer in pot? Moet een flinke pot zijn dan?

Ik wilde de komkommer in de border zetten tussen -de nog niet echt dicht gegroeide hedra. Ik heb zeker ruimte voor potten maar wil niet overdrijven met extra potten heb er 4 over.

Qua uitbreiding kan ik tot max 5vierkante meter in volle grond (dan gaan mn hortnesia's en buxusbollen weg).

Ik hoor graag reacties en nog meer tips.

Geplaatst:

Ervaring moet je zelf opdoen door het te doen, vallen opstaan en doorgaan.

1) aardbeien.

Jij zei dat je aardbeien zo weinig vruchten gaven, maar dat is een algemeen feit; aardbeien dragen het eerste jaar weinig, het tweede en derde jaar goed. Daarna moeten ze op een nieuwe plaats, waar ze het eerste jaar ook weer het minst geven.

2) komkommers

Ik had afgelopen seizoen zogenaamde snackkomkommers gewoon buiten staan, beetje opgebonden, beetje afgeschermd met wat plastic bij heel slecht weer in het voorjaar. Ze hebben het hele seizoen lekkere komkommertjes gegeven.

3) tomaten

Tomatenplanten moeten eigenlijk beschermd tegen de regen groeien. Regen neemt schimmels mee en tomaten zijn erg gevoelig voor de bekende aardappelschimmel, phytophthora. Een simpel afdakje van plastic is al genoeg om ze droog te houden. Geef water bij de voet, als je ze verder op een zonnige plaats hebt gezet, zou dat prima moeten lukken.

3) kool of kruiden

Koolplanten houden van open, luchtige, grote tuinen, hebben beste voedzame tuingrond nodig...

Je zou in de loop van het voorjaar een stuk of wat koolplantjes kunnen kopen die voor het late najaar en de winter dienen, bijvoorbeeld twee spruitkool en twee boerenkool.

Maar waarschijnlijk heb je meer aan veldsla en rucola (ook een koolsoort), die het hier in mijn huis-tuintje van 4 m² heel goed doen.

Kruiden zouden heel goed kunnen in je kleine tuin. Dagelijks je eigen bieslook, peterselie, selderij, munt, tijm, rozemarijn uit de tuin plukken, voor gebruik in de keuken, in de soep, salade, thee.

Geplaatst:

Welkom!!

Geplaatst:

Shirley,

Om te voorkomen dat je nieuwe seisoen een teleurstelling wordt, denk ik dat je je wensen iets moet bijstellen. Je wilt héél veel en je hebt weinig ruimte. Hou bij het maken van je plannetjes rekening met de ruimte behoefte van de gewassen die je wilt gaan telen. Een komkommer heeft toch al gauw 0,5 m² nodig en hetzelfde geld voor koolplanten. Verdiep je in de mogelijkheden voor opvolgende teelt, zoals Huub al aangaf, plan de koolplanten als opvolgende teelt (na bonen b.v.). Die kun je in een stevige pot al opkweken tot er ruimte komt in de volle grond. Benut de ruimte tussen langzaam groeiende gewassen door daar sla of andijvie tussen te planten (b.v. iedere 3 wkn 2 á 3 plantjes), die kun je oogsten voordat het andere gewas (b.v. snijbonen) het bladerdek sluiten. Kies, indien mogelijk, voor opgaande (klimmende) gewassen (spercieboontjes b.v.) kun je de ruimte ertussen nog gebruiken voor de eerder genoemde sla soorten en andijvie.

Snij- en sperciebonen zijn koukleumen, die kunnen pas later gelegd worden, maar dit kun je vervroegen door ze binnenshuis voor te zaaien in potjes. Wel oppassen dat ze niet te warm staan, anders krijg je van die lange iele planten die na uitplanten een terugval krijgen en dan heeft voorzaaien niets geholpen. En ehhh, vallen en opstaan is de beste leermeester.

Suc6.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic