Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo mensen,

Ik heb al diverse malen geprobeerd doperwten te telen, maar ze komen nooit op. Niet als ik ze voorzaai in bakjes, maar ook niet in de volle grond.

Het pakje doperwten dat ik heb komt van Sluis Garden en nu vroeg ik me af of dit gewoon een slechte lading kon zijn.

Ik doe de doperwten meestal in een bakje vochtige compost, niet te nat. Ongeveer een halve centimeter diep en ik zet ze, volgens de verpakking,

wat kouder weg dan kamertemperatuur. Vaak zie ik een aantal dagen na het zaaien al wit pluizige plekjes op de aarde ontstaan, wat mij doet vermoeden

dat ze aan het wegschimmelen zijn. Doperwten zijn toch juist makkelijk om te laten groeien? Wat zijn jullie ervaringen?

Groeten,

John.

Geplaatst:

Ja, doperwten zijn ongelooflijk makkelijk Als je ze een nachtje laat weken in water dan zie je ze al zo ongeveer uitlopen.

Wij kochten dit jaar een pak gedroogde erwten in de supermarkt, en hebben daar heel wat rijen erwten van geteeld.

Die kosten bijna niets, en ik weet zeker dat die dan wel opkomen bij je. Waarschijnlijk was dat zaad van Sluis Garden gewoon erg oud?

Geplaatst:

Gewoon uit de supermarkt joh? Goeie tip, dank je.

Volgens de verpakking waren de erwten helemaal niet oud, dus ik denk dat ik dan een slechte lading te pakken had of zo.

Bedankt voor het bevestigen dat het heel makkelijk moet kunnen. Ik ga me er aankomend voorjaar weer vol goede moed op storten.

Geplaatst:

Met erwten uit de winkel heb ik geen ervaring maar wel met bruine bonen die als consumptie-artikel gekocht waren. Die kwamen inderdaad makkelijk op, maar de opbrengst per boon was minder dan van kweekgoed dat daar voor gekweekt is.

Het voorzaaien in enkel compost lijkt mij eerlijk gezegd niet zo'n goed idee.

Alle peulvruchten hebben een hekel aan teveel vocht. Zoals jij al beschreef leidt dat tot mogelijke schimmelvorming. Als ik ze direct ter plaatse in de tuin in de grond wil stoppen, leg de erwten (peulen en bonen) vooraf een uurtje in de olie om ze iets meer bestand te maken tegen teveel aan vocht.

Geplaatst:

John,

Zaaien in compost zou ik niet doen, dat is een veel te rijk mengsel. Verder blijft compost al snel veel te nat.

Ik zaai ze in een 50/50 mengsel pogrond/brekerzand. Erwten/peultjes en bonen week ik meestal een paar uur voor, tot ik zie dat ze op beginnen te zwellen. Na het zaaien begiet ik ze éénmalig en daarna niet meer tot ze opkomen. Ik zaai ze voor in een stukje (dak-)goot, kleinste model uit de Doe het zelf-shop. Als ze dan groot genoeg zijn en de weersverwachtingen o.k., schuif ik de plantjes zo vanuit het gootje op hun definitieve plaats (zie foto's). Met deze methode heb ik geen last van wortelbeschadigingen, want daar hebben peulvruchten een hekel aan.

peultjes-200819011356120024.JPGpeultjes-planten79941356120052.JPG

Geplaatst:

Vorig jaar was ik ook echt een beginner, en doperwten had ik toen gezaaid, en zo een mooie oogst daar van, ook dit seizoen weer, maar ook geen compost, ze houden niet zo van bemesting etc. ik laat ze gewoon weken in water 24 uur, en alles komt op. wel laat ik na de oogst de wortels in de grond zitten,omdat die weer stikstof aan de grond geven,en daar zijn andere groenten weer blij mee

Geplaatst:

Da's wel een héél goed idee met die dakgootjes Cor! Dat ga ik eens proberen.

Bedankt voor jullie tips. Daar heb ik zeker wat aan. Nu moet ik zeggen dat ik meestal mijn zaaigrond maak van compost en geel zand of compost en perliet,

dus daar kan het niet echt aan gelegen hebben. De rest van mijn zaden komen altijd prima op, vandaar dat ik ook zo verbaasd was over die gekke erwten.

Ik heb ze al meerdere malen geprobeerd te weken voor het zaaien, maar ook dan zie ik geen resultaten. Ze zwellen niet eens op en blijven, zelfs na dagen onder

water van die kreukelige harde dingen.

Nu ik jullie reacties heb gezien over hoe makkelijk deze soort hoort te zijn ben ik er van overtuigd dat er iets aan de hand is met het pakje dat ik heb. Wie weet

wat daar mee gebeurd is voordat ik het gekocht heb.. Ik ga daarom vol goede moed met een andere soort aan de slag. Zaterdag gelijk eens een pak erwten halen

bij de supermarkt en alvast de proef op de som nemen.

Groeten en bedankt,

John.

Geplaatst:
Ik heb ze al meerdere malen geprobeerd te weken voor het zaaien, maar ook dan zie ik geen resultaten. Ze zwellen niet eens op en blijven, zelfs na dagen onder water van die kreukelige harde dingen.

Groeten en bedankt,

John.

Ik denk dat daar je probleem ligt. Zaad wat wij kopen is gedroogd, alvoren het kan kiemen zal het eerst vocht op moeten nemen. Als dat het niet doet, kun je wachten tot je een ons weegt (onthou dit maar voor na de feestdagen )maar die zaden gaan dus nimmer meer kiemen. Soms merk je dat ook bij erwtensoep als je een pak oude erwten hebt gebruikt, die krijg je ook niet meer gaar.

• Thanks 1
  • 4 weeks later...
Geplaatst:

100% opkomst tijdens de test met supermarkt gekochte gedroogde erwten!

Erg bedankt voor jullie adviezen. - Kom maar op met die zomer!

Wat kiemen erwten trouwens mooi, met van die 'angeltjes' die er aan de zijkant uit komen. Erg leuk.

Ook viel me op dat het test bakje in no-time al helemaal vol zat met wortels, zelfs onder TL verlichting.

Heerlijk om de natuur zo aan het werk te zien.

Groeten,

John.

Geplaatst:
100% opkomst tijdens de test met supermarkt gekochte gedroogde erwten!

Hou er wel rekening mee dat die supermarkt erwten 'fabriekserwten' zijn. D.w.z. dat deze rassen gekweekt zijn om vooral veel zetmeel te bevatten (goede eigenschap voor erwtensoep) maar wat smaak betreft zijn deze overwegend melige erwten minder geschikt om als verse doperwt te gebruiken. Ook hebben ze de eigenschap dat de peulen vrijwel allemaal gelijk rijp worden want zoiets is immers nodig voor een erwt die machinaal geoogst moet worden .

Wil je lekkere doperwtjes die je ook nog eens gedurende wat langere tijd kunt oogsten ? Dan raad ik je toch de rassen aan die de reguliere zaadhandel biedt boven die goedkope droogerwten uit de supermarkt.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Goeie info Frans, dank je. Daar heb ik niet bij stil gestaan.

Ik ben juist de supermarkt erwten gaan proberen omdat ik een slechte ervaring had met de gekochte Sluis erwten.

Van het hele pakje is er vrijwel nooit eentje opgekomen. zo'n 1 of 2% als ik moet gokken.

Ik zal me eens op een ander merk concentreren. Misschien heeft iemand heritage erwten.

Geplaatst:

Zoals al gezegd , compost is een toevoeging die niet nodig is bij een plant uit de familie vlinderbloemigen .

vlinderbloemigen binden stikstof uit de lucht dus als er al teveel in de grond zit werkt dit niet zo goed , en in 100% compost zaaien moet je al heel veel geluk hebben dat je compost "klaar" is .

dit kan je alleen weten door in te zaaien met tuinkers , en als die kiemt en mooi groen opkomt tot hij groot is dan is de compost echt klaar , kiemt hij niet , of wel maar wordt hij geel , dan is de compost nog niet klaar .

beter is nog altijd om zoals gezegd mengen van tuinaarde,potgrond,compost .

Geplaatst:

Dank je voor de info Oro, da's leerzaam. Ik ging er eigenlijk al van uit dat mijn zaaigrond niet al te rijk moest zijn en daarom

gebruik ik meestal een samenstelling van een deel compost, een deel scherp zand en een deel perliet. Dat werkt bij mij erg goed.

Testen met tuinkers is nieuw voor mij. Ik zal daar eens een testje mee doen.

Echter, en nu ga ik mezelf toch even op de borst slaan, ik weet zeker dat mijn compost klaar is en van zeer hoge kwaliteit.

Het composteren is eigenlijk mijn grootste hobby van het hele tuinieren. Ik heb een grote bak die doorspekt is met duizenden compostwormen,

dus wat betreft de uiteindelijke samenstelling is het bijna pure vermi-compost. De actieve bak wordt een heel jaar lang om de zoveel weken

trouw omgezet en ik zie dan mijn wormpjes flink hun best doen. Vervolgens gaat het op de afrijpbak om ook nog eens minimaal een jaartje

te kunnen luieren en de wormen de kans te geven om terug te keren naar de actieve bak. Daarna zeef ik het en gaat het in gerecyclede zakken

om vervolgens uitgedeeld te worden aan familie, vrienden en buren.

Toegegeven, mijn compostbult c.q. wormenbak is een beetje een obsessie voor me. Maar ach, zolang ik mijn omgeving maar

voorzie van een paar zakken per jaar vinden ze het wel best. De bijnaam John-van-de-wormen die ze me geven neem ik met plezier aan.

Groeten en bedankt voor jullie reacties!

John.

Geplaatst:

Oh ja, Rotterdam zie ik. Da's inderdaad een eindje uit de buurt...

Misschien dat we iets via de post kunnen regelen. Volgens mij doen commerciële wormenbedrijven het ook op die manier.

Het mooiste scenario zou zijn als jij toevallig eens in de buurt zou komen, dan kun je gelijk een grote zak vermi-compost meenemen.

Ik heb die van mij ooit gekocht voor een wormenbak binnenshuis. Dat project ging toen de mist in omdat er niet genoeg in de bak zaten

en ik ze, achteraf gezien, misschien wat te nat heb gehouden. Pas toen ik die bak geleegd heb op mijn compostbult gingen ze flink tekeer

en hebben ze volgens mij non-stop sex want de kolonie is explosief gegroeid. Wormen zijn trouwens tweeslachtig, dus welke twee elkaar

ook tegenkomen, het past altijd. Prachtig toch.

Ik heb die van mij toen niet besteld bij een commercieel bedrijf, maar gekocht bij een hengelsport winkel. Daar werden ze als aas verkocht.

Toen ik om de Eisenia Feutida vroeg begreep die man er geen worm van, maar toen ik naar 'van die rode mestpieren' vroeg wist hij precies

wat ik bedoelde. Ik was niet veel kwijt voor twee bakjes en ik moet toegeven dat het een paar jaartjes geduurd heeft voordat het er zoveel waren,

maar het heeft voor mij uitstekend uitgepakt. Elke compostbult of bak kan zo'n kolonie gebruiken.

Groeten!

John.

Geplaatst:

Hmmm. Wat is offtopic als het over doperwten gaat.. De grond, de zon, de voeding, de vogels, de natuur, alles is van invloed op een goede oogst.

Het is toch ook belangrijk dat mensen interactief zijn met elkaar? Dat is de basis van een goed forum. En dit ís een goed forum, de beste die ik ken.

Ik snap je wel hoor Jorieke, en we zullen niet verder uitweiden, maar ik moest toch even een beetje tegengas geven. Zit in mijn natuur.

Groetjes!

John.

Geplaatst:
John,

Ik zaai ze voor in een stukje (dak-)goot, kleinste model uit de Doe het zelf-shop. Als ze dan groot genoeg zijn en de weersverwachtingen o.k., schuif ik de plantjes zo vanuit het gootje op hun definitieve plaats (zie foto's). Met deze methode heb ik geen last van wortelbeschadigingen, want daar hebben peulvruchten een hekel aan.

Geniaal, dit ga ik ook proberen - bedankt voor de tip

Geplaatst:
Daarom liet ik jullie ook eventjes off-topic gaan John

John en ik zijn via PB al lekker aan het kletsen

OT: Ik heb doperwten gezaaid in perspotjes deze week en van de 8 zijn er 4 opgekomen, bij de peultjes 7 van de 8

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...