Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ja die gaan best snel de prullenbak in...maar als je er eenmaal aan denkt merk je pas hoeveel voedingsmiddelen uit de supermarkt eigenlijk in netjes verpakt zijn.

Bij mijn sierplantenaanbod heb ik nog toegevoegd: zonnekroon (http://www.neerlandstuin.nl/plantenb/silphium.html)..dit voor mensen met een grote tuin..deze plant uit de VS trekt heel veel mezen in het najaar die de zaden op komen eten,

en de gele teunisbloem( Oenothera) die in de avond veel nachtvlinders trekt, heerlijk geurt, en waarvan de wortel zelfs eetbaar is ( nog nooit geprobeerd) hij schijnt naar ham te smaken en wordt dan ook wel hamwortel genoemd.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Hier een foto van de aangeboden weckpotten en van de Lorrrainse bieslook die vanaf het begin van de winter overal in het gras opkomt, en tegen mei al weer verdwenen is..dit wordt het stukje voor Erny

img992134951357767867.JPGimg989834171357767852.JPG

Geplaatst: (aangepast)

Aangeboden:

Planten:

kruiden:

-Sint Janskruid(Hypericum perforatum)

-Zeepkruid (Saponaria ocymoides)(Conny, Erny)

-Koningskaars (Verbascum thapsus)(Conny)

-Lorrainse knoflookbieslook (Erny)

-Polei munt ( Mentha Perlegium of pulegium )(Erny)

-Vaste bonenkruid( Saturega)( Kruidje)

-Muurleeuwenbek(Cymbalaria muralis)(Erny)

-Zonnekroon ( silphium)

-Teunisbloem(Oenothera)

Groenten:

-Chayotes (Sechium edule) om te planten..ik heb er verschillende en de eerste begint uit te lopen (Erny, Jootje, Dennis 29, Eva)

chayote-t7169.html?hilit=chayote

-Egyptische ui (Allium x proliferum, syn. Allium cepa var. viviparum)(Eva)

-Eeuwig Moes

-Yakon( Conny, Jootje, Eelzutju, Eva)

-Haverwortel (paarse morgenster, armeluisasperge(Tragopogon porrifolius)

Fruit

3e jaars oude avocadoboom

3 gewortelde stekken van mijn kruisbes Hinnomaki Geel ( afleggers)(Angela, Kruidje)

Stekken:

-Knotwilg (schietwilg)( Dennis29)

-Treurwilg

-Boswilg ( bloeit heel vroeg, en trekt zo veel bijen!)http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Boswilg

De stekken van de treurwilg en de knotwilg kan ik eventueel nu al in water of potgrond laten wortelen zodat ze in het voorjaar geplant kunnen worden.

-Winterkamperfoelie (Lonicera fragrantissima ) te vermeerderen uit stek in de lente/vroege zomer ( Jorieke, Conny)

Spullen:

-Beugelpotten voor de inmaak..1 liter

-boeken zie: moestuin-en-kruidenboeken-aangeboden-t7556.html ( Kruidenbijbel voor Nepomuk en Stap voor Stap voor Angela)de rest van de boeken zijn ook weg

zaden

-Haricots coco gros Sophie à rames: http://www.graines-baumaux.fr/67686-har ... rames.html Een witte stokboon die vers, half droog

( uit de vriezer) of droog gegeten kan worden..deze staat bekend om zijn excellente smaak!

-Flageolets

-Haricot Nain Brittle Wax ( gele lage boterboon Phaseolus vulgaris)

-St-Fiacre witte boon speciaal voor de cassoulet ( pas zaaien als het warm is/eigen oogst)(Jorieke)

-Wieringer Langstro-erwt (eigen oogst 2012)(Eva)

-grote Borlottibonen (stambonen) ( tht 2017, afgelopen jaar gekocht..een veel te grote doos(400zaden..nog350 te gaan)(Eva)

-Heilige boon ( stokboon)

-Platte peterselie ( eigen oogst/ Petroselinum crispum)

-Rose de Bern..de beste tomaat

-Gele Morgenster(Tragopogon pratensis subsp. pratensis)

-Suikerwortel ( (Vergulde wortel), Sium Sissarum, Skirret eigen oogst 2012)

-Ananaskers (Physalis Tirol)

-verfbrem (Genista Tinctoria)(Eva)

-valse indigo(Baptisia Australis)(Eva)

- koriander ( Coriandrum Sativum..garantzaden tht 2015)

- Klimmende Winde ( Ipomea)

- Nigella ( juffertje in het groen)

- 3 x zakje reuzenzonnebloemzaad

Gevraagd:

-Iemand die binnenkort voor mij paprika`s wil zaaien..de zaden kan ik aanleveren.(Conny)

-Iemand die binnenkort voor mij peper`s wil zaaien..de zaden kan ik aanleveren.( Erny)

-Iemand die binnenkort voor mij preiplanten wil zaaien..(Jorieke)

-Doornloze braam ( Erny) ( en ik wil nog graag van de volgende bramen één: Loch Ness en Chester)

-Honingbes,

-grote zwarte bes( Angela)

-zwarte framboos

-tayberry

-Jostabes (Dennis29)

-kervelzaad(Jootje)

-aparte rabarbersoorten zoals Red Champagne ( Nepomuk) en Frambozenrood en ?

-Salie lavendufolia

-bloemkool/kool/broccoliplantjes

-Chioggia bietenzaad( Nepomuk)

-Tuinbonenzaad(of planten)

-gekochte pompoenzaden..t liefst een blauwe soort

- ik denk erover om toch kapucijners te zetten..dus als iemand vers kapucijnerzaad teveel heeft hou ik me aanbevolen..(Eva)

-Oude dassen/sjaals(langwerpig) voor recycleproject

-netjes van ui, sinaasappel,mandarijn etc voor recycleproject

aangepast door Gast

Geplaatst:

Ik zie net dat je er ook nog vast bonenkruid bij hebt staan. Mag ik er eentje van? De stek van vorig jaar heeft het niet gehaald...

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:

Angela: het boek is voor jou.

Wat ruil betreft: ik zoek ook nog resten vrolijke kleurtjes wol om voor de kleinzonen regenboogdasjes te breien..misschien heb je dat wel liggen?

Kruidje voor jou zal ik een stuk bonenkruid afsteken. Ik zal het morgen extra afdekken ivm de a.s. vorst!

Geplaatst:

Ik zou graag een chayote en knotwilg willen. En heb jostabes stekken voor je, misschien kan ik ook wel proberen de salvia lavendufolia te stekken maar daar is het in maart wel heel erg vroeg voor.

Geplaatst:

Prima Dennis. Knotwilg voor jou. Zal ik ze dan snijden, of er nu al wat in een pot zetten om te kijken of ze willen wortelen? Hoeveel wil je er?

Geplaatst:

oei Jet....

mag ik van jou Chayottes, Egyptische ui, grote Borlottibonen (stambonen), verfbrem (Genista Tinctoria) ,valse indigo(Baptisia Australis)?

ik heb wel capucijners (blauwschokkers) voor je.

misschien is taro ook wel leuk voor jou, voor bij je riviertje...

het zijn zetmeel rijke knollen die redelijk winterhard zijn. ze krijgen aronskelk achtige bladeren, heel mooi! en je kunt ze natuurlijk eten...

Geplaatst:

Sorry Jet even voor Eva,Ik heb wel belangstelling voor de taro.Misschien ruilen voor?

Misschien kom je ook op de noordelijke moestuinmiddag 21 april?

Misschien ook iets voor Jet en de anderen? Overnachten mogelijk.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst: (aangepast)
Mag ik ook een stekje van de winterkamperfolie en zaden van de valse indigo?
Zeker Dennis!!

Aangeboden:

Planten:

kruiden:

-Sint Janskruid(Hypericum perforatum)

-Zeepkruid (Saponaria ocymoides)(Conny, Erny)

-Koningskaars (Verbascum thapsus)(Conny)

-Lorrainse knoflookbieslook (Erny)

-Polei munt ( Mentha Perlegium of pulegium )(Erny,Nepomuk)

-Vaste bonenkruid( Saturega)( Kruidje)

-Muurleeuwenbek(Cymbalaria muralis)(Erny)

-Zonnekroon ( silphium)

-Teunisbloem(Oenothera)

- Bont zevenblad (Dennis)

Groenten:

-Chayotes (Sechium edule) om te planten..ik heb er verschillende en de eerste begint uit te lopen (Erny, Jootje, Dennis 29, Eva)

chayote-t7169.html?hilit=chayote

-Egyptische ui (Allium x proliferum, syn. Allium cepa var. viviparum)(Eva)

-Eeuwig Moes

-Yakon( Conny, Jootje, Eelzutju, Eva)

-Haverwortel (paarse morgenster, armeluisasperge(Tragopogon porrifolius)

Fruit

3e jaars oude avocadoboom

3 gewortelde stekken van mijn kruisbes Hinnomaki Geel ( afleggers)(Angela, Kruidje)

Stekken:

-Knotwilg (schietwilg)( Dennis29)

-Treurwilg

-Boswilg ( bloeit heel vroeg, en trekt zo veel bijen!)http://www.imkerpedia.nl/wiki/index.php/Boswilg

De stekken van de treurwilg en de knotwilg kan ik eventueel nu al in water of potgrond laten wortelen zodat ze in het voorjaar geplant kunnen worden.

-Winterkamperfoelie (Lonicera fragrantissima ) te vermeerderen uit stek in de lente/vroege zomer ( Jorieke, Conny, Dennis29)

-Kornoelje ( Cornus mas) ( Dennis)

-ufo 4 als ze uitlopen ( Dennis)

Spullen:

-Beugelpotten voor de inmaak..1 liter

-boeken zie: moestuin-en-kruidenboeken-aangeboden-t7556.html ( Kruidenbijbel voor Nepomuk en Stap voor Stap voor Angela)de rest van de boeken zijn ook weg

-Koolkragen ( Jorieke)

zaden

-Haricots coco gros Sophie à rames: http://www.graines-baumaux.fr/67686-har ... rames.html Een witte stokboon die vers, half droog

( uit de vriezer) of droog gegeten kan worden..deze staat bekend om zijn excellente smaak!(Eva)

-Flageolets

-Haricot Nain Brittle Wax ( gele lage boterboon Phaseolus vulgaris)

-St-Fiacre witte boon speciaal voor de cassoulet ( pas zaaien als het warm is/eigen oogst)(Jorieke)

-Wieringer Langstro-erwt (eigen oogst 2012)(Eva)

-grote Borlottibonen (stambonen) ( tht 2017, afgelopen jaar gekocht..een veel te grote doos(400zaden..nog350 te gaan)(Eva)

-Heilige boon ( stokboon)

-Platte peterselie ( eigen oogst/ Petroselinum crispum)

-Rose de Bern..de beste tomaat

-Gele Morgenster(Tragopogon pratensis subsp. pratensis)

-Suikerwortel ( (Vergulde wortel), Sium Sissarum, Skirret eigen oogst 2012)

-Ananaskers (Physalis Tirol)

-verfbrem (Genista Tinctoria)(Eva)

-valse indigo(Baptisia Australis)(Eva, Dennis 29)

- koriander ( Coriandrum Sativum..garantzaden tht 2015)

- Klimmende Winde ( Ipomea)

- Nigella ( juffertje in het groen)

- 3 x zakje reuzenzonnebloemzaad

- 2 soorten pompoenzaad(Nepomuk)

- Betterave crapaudine..een vergeten groente..oude Franse soort biet ( langwerpig, donkerroze vlees, zeer smakelijk)

Gevraagd:

-Iemand die binnenkort voor mij paprika`s wil zaaien..de zaden kan ik aanleveren.(Conny)

-Iemand die binnenkort voor mij peper`s wil zaaien..de zaden kan ik aanleveren.( Erny)

-Iemand die binnenkort voor mij preiplanten wil zaaien..(Jorieke)

-brandywine & palmkool (nepomuk)

-Doornloze braam ( Erny) ( en ik wil nog graag van de volgende bramen één: Loch Ness en Chester)

-Honingbes,

-grote zwarte bes( Angela)

-zwarte framboos

-tayberry

-Jostabes (Dennis29)

-zwarte en rode bessen (Dennis)

-kervelzaad(Jootje)

-aparte rabarbersoorten zoals Red Champagne ( Nepomuk) en Frambozenrood en ?

-Salie lavendufolia

-bloemkool/kool/broccoliplantjes

-Chioggia bietenzaad( Nepomuk)

-Tuinbonenzaad(of planten)

-gekochte pompoenzaden..t liefst een blauwe soort

- ik denk erover om toch kapucijners te zetten..dus als iemand vers kapucijnerzaad teveel heeft hou ik me aanbevolen..(Eva)

-Oude dassen/sjaals(langwerpig) voor recycleproject

-netjes van ui, sinaasappel,mandarijn etc voor recycleproject

aangepast door Gast

Geplaatst:

Eva, ik zet je er ook bij voor de haricot Coco. Die heb ik besteld bij een Frans bedrijf, maar ze zullen zeker wel op tijd binnen komen. Vorig jaar kreeg ik enkele kilo`s van deze boon vers, en ik vond hem erg lekker..het is een witte droogboon ( of vers te eten natuurlijk, maar dat geld eigenlijk wel voor alle droogbonen.)

Geplaatst:

Ik zoek trouwens nog een (grotere) hoeveelheid lupinezaad, om bv 8 m2 in te zaaien..heeft iemand er toevallig veel van geoogst?

• Nieuwe aanmaken...