Ga naar inhoud

Hoeveel ruimte voor konijnen (voor vlees)

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

hoi.

in hoe een groote hokken kweken jullie de konijnen?

ik heb namelijk al 1 klein jaartje vlinderkonijnen bij de kippen

zitten, 1 mannetje en 1 vrouwtje (nagekeken door dierenarts)

echter hebben ze nog niet 1 nestje gehad.

ik had deze bij de kippen gezet omdat ik ze graag wat ruimte wou

geven.

zodoende zou ik het nu graag proberen in kweekhokjes zeg maar.

dus mijn vraag wat is een leuke ruimte voor deze konijnen.

alle tips welkom ivm grootte, te gebruiken matrialen, enz

vr groeten.

Topic gesplitst van: https://www.moestuinforum.nl/konijn-ontvliezen-t7438.html
Geplaatst:

Als ze al een jaar bij elkaar zitten en je hebt nog geen kleintjes, dan is dit geen vruchtbare combinatie (misschien toch twee vrouwtjes...???). Ze samen in een kweekhokje zetten zal er dan ook niet voor zorgen dat ze ineens wél een nestje krijgen. Konijnen hebben ruimte om te bewegen nodig, willen ze gezond blijven. Dus opsluiten in een hokje, nee dat zou ik niet doen!

Geplaatst:

ze hebben holen waar ik het einde niet van kan zien.

ik dacht steeds als ze kleintjes hebben zullen ze er wel

uit komen.

zou het mogelijk zijn dat ze zelf op eten.

zo ja zou ik dit kunnen voorkomen.

we hebben schrik als we de pijpen dicht zouden maken

er toch een keer jongen in zouden zitten en zo ook sterven.

ze krijgen steeds vers stro/hooi water en voer

hebben een binnenhok boven de grond.

vr groeten

Geplaatst:

Sorry, maar ik vind dat konijnen in hokjes erg zielig zijn..dan heeft het beest geen leven. Veel van mijn buren hebben konijnen, en ze zitten allemaal in hokken..zielig en smerig ook nog..

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Tja als je zeker wilt weten dat er geen jongen in de holen zitten, zul je die compleet uit moeten graven. En er dan vervolgens voor zorgen dat ze geen nieuwe (diepe) holen maken.

Het gebeurt heel soms dat het mannetjeskonijn z'n jonkies opeet, maar het komt niet vaak voor. En als jij nu een vruchtbaar stelletje hebt, dan had je al meerdere keren een nestje gehad moeten hebben het afgelopen jaar. Het lijkt me sterk dat je dan telkens totaal niets van een zwangerschap gemerkt zou hebben én dat de jonkies telkens opgegeten zouden zijn.

Ik zou toch als eerste eens goed onder die staartjes kijken om te zien of je wel écht een mannetje en een vrouwtje hebt! Ik weet niet hoe oud je konijnen waren toen ze gesext werden maar bij jonge konijnen is het geslacht heel moeilijk te bepalen. Je zult niet de eerste zijn bij wie dat niet goed is gegaan!

Geplaatst:

ben er het volledig mee eens dat konijnen in een hokje

kweken zielig is.

daarom had ik ze ook bij de kippen gezet.

de bedoeling was wel dat ik jonkjes zou hebben voor consumptie.

aangezien de konijnenkweek volledig nieuw is voor mij en een

groot aantal mensen ze met succes in hokjes kweken dacht ik er

aan om ze in RUIME hokjes te kweken.

zodra het weer het toestaat ga ik de holen uitgraven en daarna

voorkomen dat ze er nieuwe maken.

had er hiervoor niets aan gedaan omdat ik ze hun natuurlijk gedrag

niet wou ontnemen.

als ik zelf met mijn beknopte kennis naar het geslacht kijk zie

ik bij de ene wel een penisje en bij de andere niet.

ook zie ik ze regelmatig paren waarbij telkens dezelfde

boven-achteraan zit.

zal dan nog maar 1 keer naar dierenarts rijden.

vrouwtje was 11 weken

mannetje was 9 weken.

beide bij verschillende kwekers gehaalt.

Geplaatst:

Misschien is er een konijnenforum waar ze er meer verstand van hebben? Ik ben blij je ervaringen te lezen over het bij de kippen zetten..ik dacht er zelf ook aan.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Hmmm als je zelf duidelijk een verschil in het geslacht kunt waarnemen, dan is het wel gek dat je nog geen nestje hebt gehad. Als ze nu ruim een jaar oud zijn, dan zijn ze al lang en breed vruchtbaar...

Overigens 'dekken' vrouwtjes ook mannetjes; dat is dan puur dominantiegedrag. Maar als je goed kijkt, moet je wel verschil kunnen zien tussen dergelijk 'dekken' (eigenlijk: rijden) en écht dekken.

Ja er zijn vast zat mensen die konijnen met succes in hokjes kweken; er zijn ook heeeeel veel boeren die hun dieren in hokjes kweken en dan heet het bio-industrie; een industrie waar ik persoonlijk totaal niet achter kan staan.

Wanneer je dan toch zelf je dieren voor je eigen consumptie wilt kweken, dan lijkt het me een prima uitgangspunt om ze zoveel mogelijk hun natuurlijke gedrag te laten uitoefenen. Niet in een hok stoppen dus, ook niet als het een ruim hok is!

Zelf heb ik geen konijnen voor consumptie, maar voor de hobby. Ik eet überhaupt geen vlees.

Maar van het natuurlijke gedrag van konijnen weet ik wel veel af.

Ik laat mijn konijnen ook rustig graven, want dat is nu eenmaal wat ze graag doen. Maar in de periodes dat ze veel graven (dat is niet het hele jaar door), gooi ik wel regelmatig hun graafsels weer dicht om te voorkomen dat ze zulke diepe holen graven dat ik er niet meer bij kan. Als ze ziek zijn zullen ze zich namelijk terug willen trekken, en dan vind je ze dus niet meer...

Geplaatst:

Er zijn wel nadelen verbonden aan het houden van konijnen bij de kippen.

Ten eerste hebben ze verschillende voederbehoeftes en dat kun je zo niet goed scheiden.

Ten tweede kunnen de konijnen de uitwerpselen van de kippen binnenkrijgen (bv. via besmet voer) en daar kunnen ze erg ziek van worden.

Ten derde kunnen de konijnen verwondingen oplopen van de kippen (pikken).

Zelf zou ik ze dan ook liever gescheiden houden, maar ja, dan heb je dus wel twéé rennen nodig...

Op www.konijnen.nl kun je veel lezen over de natuurlijke behoeftes van konijnen.

Geplaatst:

de ren is nu 6m x3m

hoeveel ruimte zou ik hiervoor moeten voorzien voor de twee

konijntjes ?

ze krijgen wel apart eten in hun binnenhok maar eten inderdaad

ook van het kippeneten.

ze eten zelfs eerst het kippeneten mee op voor dat ze hun eigen

eten op eten.

onze kippen incl de haan vermijden de konijnen heb ze ook nog niet

zien pikken. zit natuurlijk ook niet gans de dag te kijken. dus zou

wel kunnen.

ze paren regelmatig maar ik heb nog niet gezien dat het mannetje

na het paren neer gaat liggen.

op een konijnenforum voor mensen die gezelschapskonijnen hebben

lijkt het me niet echt aangeraden om over consumptiekonijnen te

beginnen.

als je geen vlees eet (RESPECT) hiervoor.

jammer genoeg kan ik dat niet.

vr grts

Geplaatst:

Nee ik bedoelde ook niet dat je je vragen over consumptiekonijnen op een forum voor hobbykonijnen moest stellen, maar de website die ik noemde geeft je veel informatie over konijnen en is denk ik sowiewo wel interessant voor je (het is ook geen forum, maar een informatieve website).

Zelf heb ik momenteel 2 paardenstallen voor mijn konijnen, die tot 1 grote stal gemaakt zijn. Dat betekent dat ze 6 x 3 meter ruimte hebben, voor 2 konijnen (waarvan 1 Vlaamse Reus). En eigenlijk vind ik dit te klein, vooral voor de Vlaamse Reus.

Voorheen (bij mijn vorige huis) had ik een ren van 8 x 1,5 meter, maar daar woonden kleineren konijnen in.

Hoe groot zijn jouw konijnen?

Hoe meer ruimte ze kunnen hebben, hoe fijner natuurlijk. Een aantal vierkante meters losloopruimte is altijd al een heel stuk beter dan dag en nacht opgesloten zitten in een hokje van een hooguit een halve vierkante meter. Dus hoe meer je ze kan bieden, hoe beter. En je moet toch ook niet uitgaan van 2 konijntjes, als je wilt fokken dan heb er zo méér natuurlijk.

Ik zou het niet (meer) kunnen om vlees te eten, en zeker niet van mijn eigen gefokte dieren...

Mijn behoefte aan vlees is ook totaal verdwenen, maar het is natuurlijk wel belangrijk om voldoende vervangende producten te eten. Mijn ervaring is dat het lichaam dan op gegeven moment ook niet meer om vlees vraagt, omdat het domweg al voldoende voedingsstoffen uit andere producten kan halen.

Neemt niet weg dat ik vind dat als je wél vlees wilt eten, dat je dan eigenlijk ook mans genoeg moet zijn om je eigen dieren te doden en eet-klaar te maken. Dus alhoewel ik er eerlijk gezegd wel een beetje naar van wordt dat jij je konijnen wilt gaan slachten (omdat ik zelf zo dol ben op mijn tamme konijnen), vind ik het van de andere kant ook wel weer goed dat je in elk geval je best doet de dieren een goed leven te geven. Dat zouden meer mensen moeten doen!

Geplaatst:

Een reden waarom je geen jonge konijntjes ziet kan zijn dat deze worden opgegeten door het mannetjes konijn. Een oplossing kan dan zijn om het mannetje en vrouwtje apart te houden. En als je kleintjes wil dat je ze dan een paar dagen bij elkaar zet. En een maand later zul je dan wel merken of het resultaat had.

Overigens, ik heb zelf ook wel eens meegemaakt dat het vrouwtje de kleintjes zelf op wilde eten. Dat zou in jouw geval dus ook kunnen.

Geplaatst:

gisteren naar een andere dierenarts geweest,

deze vertelde me weer dat het beide vrouwtjes waren.

Heb er nu 1 mannetje bij gezet.

In het begin rende de twee achter het nieuwe konijn aan.

Na een uurtje gingen ze al aan elkaars neus snuffelen.

Komt wel goed denk ik.

Hopelijk binnenkort kleintjes.

Dank aan allen voor de hulp.

grts

Geplaatst:

Mocht je trouwens het mannetje en het vrouwtje apart wilen gaan houden omdat ik me idd niet ondenkbaar is dat meneer de jonkies op eet. Zet dan als je ze wilt koppelen nooit het mannetje in het hok bij vrouwtje, maar andersom, anders heb je grote kans dat ze het mannetje afmaakt. Dames konijnen zijn nogal territoriaal.

Geplaatst:

Is een spreekwoord "Kweken als konijnen" !

Toen ik nog konijnen had zaten deze ook bij de 12 Bresse kippen, geen probleem mee gehad.

In de ren van 8 X 8 had ik in de midden een kleinere ren gemaakt die 1 meter hoog was en vanboven en vanonder ook dichtgemaakt met kippengaas en een gedeelte met een vast dak boven om het voer bij regen droog te houden, de konijnen konden die konijnenren in via een pvc buis.

Hun drinkflesjes hingen ook aan de binnenzijde konijnenren.

Kippen hadden eigen hok alsook de konijnen ter overnachting, het konijnenhok ook weer met toegang via een pvc buis.

De konijnen kwamen nooit in het kippenhok.

Meestal sliepen ze buiten, zelfs in de sneeuw, lagen ze daar uitgerekt in te genieten, waren Syberische me dunkt!

Enkel bij gure vrieswind kropen ze in hun hok.

In de konijnenren werd het konijnenvoedsel gegeven zoadat dit gescheiden was van de kippen.

Het mannetje zat appart in een nabijgelegen ren met kooi met vrije inloop.

Om een vrouwtje te bevruchten zette ik deze in de kooi van het mannetje en meteen was het prijs, mannetje valt dan van het vrouwtjen lijkt net of ie een beroerte krijgt

Valt deze er niet op die manier af, enkele dagen later nog eens proberen.

De 2 rennen waren afgescheiden door een poortje met grendel, ooit eens vergeten na het voederen het mannetje zijn deur te sluiten.

Kwam later op die dag terug en meneer had er een heuse orgie van gemaakt.

Resultaat ik verzoop enkele weken later in de konijnenjongen.

12 vrouwtjes die meneer bezwangerd had.............................

Rekensommetje aan gemiddeld 5 à 7 jongen per vrouwtje

Ik had een kweek-bevallingsruimte-hok gemaakt van 80 cm X 2 meter en 60 cm hoog, telkens voor de kweek met 1 vrouwtje, dit om appart te houden.

Na de orgie van meneer hebben ze gewoon geworpen in hun gegraven gangen.

Ging niet voor elke mevrouw een eigen bevallingshok maken

Ik had Haaskonijnen, wreed lekker

Geplaatst:

lijkt me een goed id om zo het eten gescheiden te houden.

Zo kunnen de nijntjes ook rustig zitten wanneer ze willen.

ook al komen ze zeer goed met de kippen overeen.

Mannetje apart zetten = misschien beter voor een geslaagde paring

alhoewel het bij u ook met de 12 vrouwtjes ook wel goe ging. hahaha

voor de toekomstige kleintjes lijkt het me ook wel beter als het mannetje

apart zit. (geen onnodig risico)

ook voor het vrouwtje niet te overbelasten.

is het vrouwtje dan altijd bevruchtbaar of zit hier ook een cyclus in.

Hoeveel worpjes stond jij toe per jaar.

Mijn keuze van ras was op vlinderkonijn gevallen omdat deze blijkbaar

het meeste gehouden worden voor priveconsumptie.

weet niet hoe het smaakt tenzij die van de liddle ook vlinders zijn.

vr groeten

Geplaatst:

Een vrouwtjes konijn krijgt net als bij katten pas een eisprong tijdens de dekking, en daarom dus (bijna) altijd raak. De dracht duurt ongeveer 31 dagen, na de bevalling kan ze direct weer gedekt worden, maar het is uiteraard diervriendelijker om haar eerst de jongen groot te laten brengen en daarna een rustperiode in te lassen om weer te herstellen.

Geplaatst:

Elk vrouwtje moest maar 1 keer werpen, na de jongen groot gebracht te hebben verhuisde ze richting kookpot

Na de 12 zwangere vrouwtjes had ik er letterlijk en figuurlijk er mijnen buik van vol.

Ook de hoop jonge konijnen, want die vraten me de oren van de kop.

Haaskonijnen is het fijnste konijnenvlees dat we ooit gegeten hebben.

Het kweekmannetje had teveel vet op zijn vlees zitten, die gaf ik weg.

Maar als een konijn levend gewogen de +2 kilo haalde ging het meestal al richting pot, was dan het lekkerste en fijnste vlees.

Trouwens Haaskonijnen zijn ook leuk om zien en zeer levendig, zeg tegen het zotte aan.

Enige is dat ze minder aaibaar zijn, ze houden daar niet zo van.

En laten ze zich toch makkelijk oppakken en aaien, dan zeiken ze je gewoon onder, lekker..............

Ik kocht ze zondags op de markt in Mol.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...