EstherJ Geplaatst: 4 januari 2013 Geplaatst: 4 januari 2013 Bij ons nieuwe huis ligt een aardig stuk tuin, waarvan we een deel als moestuin gaan gebruiken. Daarnaast willen we graag kippen gaan houden, die los door de tuin mogen banjeren. Maar nu sta ik voor een dilemma.. Ik zou heel graag een paar ex-legbatterij kippen adopteren en deze arme zielen een prettig leventje geven. Nu zijn dit over het algemeen 'type Barnevelders' en ik vraag me af hoeveel die omwoelen/kapot maken in de tuin. Want ik wil nog wel mijn moes/siertuin een beetje op orde houden. Kleine kipjes zoals Cochins woelen een stuk minder en zijn ook gezellig natuurlijk. Maar ja.. Wellicht goed om te weten, naast de tuin hebben ze ook een ruim kippenhok met 9m2 aan ren ter beschikking. Heeft iemand ervaring met het houden van grotere kippen in een moes/siertuin?? Quote http://www.jansennatuurlijk.nl
Ed54 Geplaatst: 4 januari 2013 Geplaatst: 4 januari 2013 Esther, mij lijkt het niet ideaal om grote kippen los te laten lopen in de moestuin, toch zeker niet in de lente en de zomer. Ik zou het in ieder geval niet aandurven met die van mij . Ik denk dat ze toch veel te veel woelen in de grond en ook je sla en ander lekkers zal er aan moeten geloven. Zeker ook in pas aangelegde zaaibedjes gaan ze beginnen woelen, dus die zou je al zeker moeten beschermen. In de winter lijkt het me wel nuttig om indien mogelijk de kippen te laten rondlopen in je tuin. Ik denk dat bepaalde krielkippetjes wel ev. geschikt zouden zijn. Heb in ieder geval al ooit fotootjes gezien van krielkippen die los in de tuin rondliepen (maar een siertuin is ook nog wel iets anders dan een moestuin). Quote
Jorieke123 Geplaatst: 4 januari 2013 Geplaatst: 4 januari 2013 Batterij-kippen zijn niet heel groot, en naar mijn weten ook geen 'type' Barnevelders. Het zijn vrij ranke kippen. Waarvan je, als je ze ziet lopen, niet zou verwachten dat ze zulke grote eieren kunnen leggen. Ze verplaatsen alleen wel een boel zand, zijn dol op alles wat groen is, en zullen dus alles kapot maken Je kunt wel stukjes voor ze uitzetten, want op de kale stukken kunnen ze erg goed onkruid weghouden. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
EstherJ Geplaatst: 4 januari 2013 Auteur Geplaatst: 4 januari 2013 Dank voor jullie reacties! Klinkt alsof mijn idealistische beeld van de legbatterij kippen niet echt haalbaar is in onze tuin. De tuin is niet zo groot dat ik aparte stukjes voor ze af kan zetten. Mijn siertuin, moestuin en kippengebeuren moeten meer 1 geheel vormen zeg maar. Dan passen de kleine Cochins waarschijnlijk toch beter in dat plaatje helaas.. Jammer! Lijkt me zo fijn om die legkippies nog een leuk leven te kunnen geven. Maar ja, ik zie het ook niet zo zitten om ze hier alleen in een ren te plaatsen, dat is ook niet echt het ideale plaatje voor 'vrije' kippen he Quote http://www.jansennatuurlijk.nl
Jorieke123 Geplaatst: 4 januari 2013 Geplaatst: 4 januari 2013 Ik heb er geen ervaring mee, maar ik denk dat kleine Cochins ook flink wat graven/trappen/krabben in het zand. Zeker als je net een rijtje met jonge sla-plantjes hebt ofzo. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
angela († maart 2025) Geplaatst: 4 januari 2013 Geplaatst: 4 januari 2013 Wij hebben grote, kleine en sier kippen gehad en kippen gedragen zich over het algemeen het zelfde.Wat je kunt doen is navragen bij een fokker zeg wat jij wil en wat hij je dan aanraad? Quote
Gemma Geplaatst: 4 januari 2013 Geplaatst: 4 januari 2013 In principe maakt het niet uit wat voor soort kippen je hebt.Ze krabben allemaal graag in de modder/gras en vinden jonge plantjes allemaal smakelijk.Mijn Wyandottes zijn ook enorme gravers.Maar gezellig is het wel.Vind het wel heel super van je als je ex-legbatterij kipjes neemt. toen ik mijn dotjes nam wist ik dat niet..Had wel gewild dat onze tuin nog 200 m2 groter was.. dan nam ik nog een koppeltje kipjes, en dan ex-legbatterij. Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 )
Frank vwl Geplaatst: 5 januari 2013 Geplaatst: 5 januari 2013 Je zou natuurlijk steeds een ander stukje kunnen afzetten ofzo, volgens Wouter Klootwijk weten plofkippen niet hoe ze moeten scharrelen, maar hoe het zit met legbatterij kippen weet ik niet http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1050147-vuilnisbakkenkip Quote
Nepomuk1983 Geplaatst: 5 januari 2013 Geplaatst: 5 januari 2013 Ik heb 2 cochin's en 2 wayandotte dames en ik heb afgelopen seizoen toch echt mijn moestuintje moeten afzetten met hekjes. Ze vinden het namelijk heerlijk om te wroeten in een net geschoffelde en aangeplant stukje tuin. Ze zitten bij mij in een ren en mogen los onder toezicht (dit voornamelijk omdat ze graag bij de buurman gaan buurten), maar hier en daar moet ik jonge plantjes echt afzetten voor ze. Vind het ook weer zielig als ze helemaal niet los mogen lopen dus zo gaat het prima. Quote
EstherJ Geplaatst: 7 januari 2013 Auteur Geplaatst: 7 januari 2013 Ik denk dat we maar gewoon een hekje zetten om de moestuin heen, dat in het najaar open blijft staan zodat ze daar ook in kunnen. En verder mogen ze alleen onder begeleiding in de tuin hihi. Geen idee maar misschien kunnen we de kippen nog een beetje africhten zodat ze alleen zevenblad en ander onkruid eten We hebben uitgerekend dat we een ren van ruim 12,5 m2 kunnen maken, dus ruimte genoeg. Denk dat ik er maar gewoon voor ga. Zéker na het zien van het filmpje dat Frank postte, hoewel het daar om vleeskippen gaat en niet om legkippen, geeft het wel een akelig beeld van het leven dat 'fabriekskippen' lijden (met een lang IJ ja!). BAH! Geeft me een goed gevoel om er in ieder geval een paar nog een leuk leven te geven, al weet ik best dat het een druppel op de gloeiende plaat is. Maar ja, een betere wereld begint nog steeds bij jezelf toch? Quote http://www.jansennatuurlijk.nl
nick86 Geplaatst: 7 januari 2013 Geplaatst: 7 januari 2013 Ik hen geen kippen en heb er ook geen verstand van, maar ik vind het een mooi en nobel streven! En ja, volgens mij worden er per dag meer dan 1.000.000 kippen geslacht en dan nog de miljoenen leg batterijen. Maar jij hebt er dan toch een paar gered! Succes en laat ons weten wanneer je ze hebt! Waar haal je ze vandaan eigenlijk? Quote
Indy Geplaatst: 8 januari 2013 Geplaatst: 8 januari 2013 Ik heb geen grote kippen,maar 3 zijdehoentjes. Dezen lopen (onder toezicht,bijna de hele dag dus,muv. als we weg gaan) lekker los.In mijn moestuintje eten ze de sla,sommige kruiden,woelen alles om,als we daar niet op letten.Dis is dus afgeschermd.Ze vinden het geweldig om te struinen door pas omgewoelde grond,want dan pikkken ze van alles op.Hele gaten maken ze om een fijn zandbad te nemen.Van mij mogen ze een groot deel van de tuin gebruiken,en als het me te grof wordt haal ik ze even er weg,waar ze luidkeels protest tegen aan tekenen.Conclusie:wil je je tuin/moestuin netjes houden,zorg dat dat je kippen er niet kunnen komen. Quote
EstherJ Geplaatst: 9 januari 2013 Auteur Geplaatst: 9 januari 2013 @nick Er is een speciale stichting die zich met de herplaatsing van ex legkippen bezig houdt Quote http://www.jansennatuurlijk.nl
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.