Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ziezo, hier vinden jullie een foto van mijn teeltplan. Het is mijn eerste keer dus als er zaken zijn die volgens jullie niet juist of correct zijn gelieve mij te verbeteren aub - De bakken zijn 1 x 1 meter zonder bodem, zodat de groentjes lekker diep kunnen gaan.

teeltplan-moestuin-201335001359119632.jpg

Wat denken jullie ervan?

Thanks

Geplaatst:

Zou je niet wat aardbeien tussen de prei zetten? Die heeft niet zo een breed wortelgestel als ik me goed herinner.

En ik zou extra radijsjes gewoon tussen de sla plaatsen zolang die nog klein is. Dan kan je de plek van de radijsjes bewaren voor de volgende oogst - misschien dan ruilen met de sla als die gegeten is? In de m2-bak behoor je namelijk niet 2x achter elkaar het zelfde op dezelfde plek te zetten.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:

Mooi overzicht. Zelf heb ik die van mij ook net af.

Ik heb het in 3 perioden verdeeld,

vroege teelt ( bloemkool en tuinbonen)

hoofteelt in de zomer( courgettes, bleekselderij)

En dan nog een late teelt met spinazie ed.

Zo kun je veel meer groente laten groeien.

Geplaatst:

Leuk plan!

Maar volgens mij mag je wel meer dan 4 bosaardbeitjes op 1 m2 zetten.

Als ik met mijn tuin vergelijk dan zouden het er wel 9 mogen zijn. Als je dat teveel lijkt, dan kun je er 5 zetten, in een patroon zoals op de 5-zijde van een dobbelsteen.

Overigens herinner je me er aan dat ik ook nodig aan de slag moet.

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

* Als jouw bakken 1mx1m zijn dan kun je zeker wel 9 bosaardbeitjes kwijt.

* Op de plek van de struikbonen, zou je eerst ook nog spinazie kunnen zaaien. Dit groeit snel, kan al vroeg gezaaid worden. Bonen kunnen niet eerder dan half mei, als je zeker weet dat er geen nachtvorst meer komt. Wel denk ik dat je weinig bonen hebt, om van te eten. misschien 1 a 2 keer.

* Aardappelen worden grote planten, waarbij je de grond ook regelmatig moet ophogen, anders worden ze groen ( giftig) ik weet niet of dit handig is met andere groenten in een bak.

Op zich is je plan denk ik wel goed. Persoonlijk zou ik kiezen voor iets minder verschillende soorten, en wat meer van eenzelfde soort. Zo kun je er langer van eten. Of bijv. zomer en winterwortelen.

Verder zou je op een klein plekje eerst een kleine regel prei kunnen zaaien. En op de plek waar je nu je prei hebt staan ( op de tekening) nog een vroege voorjaarsgroente kunnen doen. Voordat die kleine regel prei op potlooddikte is, is het wel juni.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...