T&M Geplaatst: 25 januari 2013 Geplaatst: 25 januari 2013 Hallo Ik ben Tommy 29 jaar, woon samen met mijn vriendin in ons huis (belgisch limburg) wat we aan het renoveren zijn en hebben samen twee zoontjes 2 en 4,5 en een golden retriever 6j en 3 kippen.Wij hebben een stukje grond van 15 are waarvan we 5 are gaan gebruiken als moestuin! Veel toe te voegen zal ik voorlopig niet hebben, ben een klusser, doe niets liever dus zal veel dingen zelf gaan maken, maar wat moestuin betreft ben ik een groentje Hebben vorig seizoen wel al met sucses vele boontjes, courgettes, pompoenen , sla en uien geteelt.Heb momenteel al zaden besteld , in totaal zo een 43 soorten, kan ieder moment hier zijn! Heb via het werk veel nieuwe heldere plexiplaten kunnen bemachtigen, 40 stuks van 110cm x 86 cm Nu zijn we hier aant twijfelen, of we maken een bescheiden serre van 4m x 2,4m hiervan of ik maak zeer grote 'platte bakken' en enkele tomaten serre's hiervan (tomaten, paprika's en meloen) Als ik platte bakken maak , haal ik met die platen veel meer oppervlakte qua licht en warmte opvang en kan ik ook veel meer telen. Wie raad me een serre aan wat me zelf als enige echte voordeel geeft dat ik er zelf in kan bruinen, of deelt mijn mening dat ik beter grote en meerdere aantallen platte bakken zal maken. Ben alvast blij dat ik dit forum ben tegengekomen!Tot lees! Quote
appelvrouw Geplaatst: 25 januari 2013 Geplaatst: 25 januari 2013 Welkom Tommy.Ik heb sedert enkele jaren een serre.. ook bij elkaar geklust door mijn eigen klusser. Ik heb er enorm veel profijt van..ook van het feit dat ik er helemaal in kan, en zo met slecht, koud, winderig weer de bewerkingen die nodig zijn uit kan voeren. De tomaten groeien tot aan het plafond en dan langs een gepannen ijzerdraad verder, ik heb er een druif in, en in de winter, als het zonnetje schijnt drink ik wel eens een koppie thee op t muurtje..Kijk maar eens hier of ik overdrijf dat een kas werkelijk heerlijk is..( als ie niet lekt en dan nog )onze-kas-t2204.html?hilit=kas%20lie Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
jeanne-heijmans Geplaatst: 25 januari 2013 Geplaatst: 25 januari 2013 O Jet wat mooi,had ik nog niet gezien super. Quote
RobO Geplaatst: 26 januari 2013 Geplaatst: 26 januari 2013 hoi T&M zoals appelvrouw zegt: een kas is geweldig, verder hebben wij een drietal verplaatsbare koude bakken zodat we elk jaar een ander stukje kunnen aanwarmen, en ook wat kunnen voortrekken in maart(sla, een deel van de aardbeien, een deel van de kool ) en warm houden in juni (augurk), misschien een tip? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 26 januari 2013 Geplaatst: 26 januari 2013 Welkom!Ik zou ook voor een kas (serre) gaan, je kunt er inderdaad heerlijk in werken als het buiten nog guur is. Ik heb er dan oppottafels staan, waar ik alles voorzaai. Dat gaat stukken beter dan in huis in de vensterbank! Mede door licht, en de temperaturen ('s nachts ook koud, waardoor de plantjes niet te hard omhoog schieten). In de zomer staan er tomaten en komkommers. Platte bakken zijn in de warme lente/zomer en herfst eigenlijk al te heet voor plantjes. Dan moet je ze steeds open hebben staan, en heb je kans dat ze open/stuk waaien. In de vroege lente zijn ze wel handig, maar koelen ze 's nachts ook wel heel snel weer af. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
T&M Geplaatst: 26 januari 2013 Auteur Geplaatst: 26 januari 2013 Alvast bedankt voor het mooie ontvangst hier op het forum en voor de tips! Ik denk dat ik voorlopig een lange tomatenkas ga maken waar ik ook paprika's meloenen en komkommers in ga telen en dan met de rest van de platen een platte bak voor de kleinere gewassen zoals aardbeien en sla etc...Ook onze losstaande gemetste garage gaat nog verbouwd worden met vele ramen in zodat voorzaaien en oppotten hier ook in kan gaan gebeuren. eventueel zelfs nog met een glazen erker hier tegen. Zo ga ik het de komende seizoenen aanpakken, in de toekomst kan ik altijd nog een degelijke tuinkas aanschaffen of maken als we wat verder staan met de woning en afwerking, zodat ik het meteen grondig kan doen. Ik houd jullie uiteraard op de hoogte van de voorruitgang van mijn platte bak en tomatenkas. ik kijk er in ieder geval al naar uit naar het nieuwe seizoen, voor mij mocht die sneeuw allang door de zon verdwenen zijn . Quote
Lynn Geplaatst: 26 januari 2013 Geplaatst: 26 januari 2013 Welkom! Quote http://moestuinmiep.blogspot.com
Ed54 Geplaatst: 27 januari 2013 Geplaatst: 27 januari 2013 Welkom Tommy, Ikzelf kan een serre niet meer missen. Als tomatenfreak kan je in ons regenachtig landje eigenlijk niet zonder. Platte bakken zijn ook zeker interessant om in het vroege voorjaar salade, kervel, spinazie, worteltjes, etc. te telen. In de zomer kan je ze natuurlijk openstaand ook nog gebruiken voor de teelt van allerlei gewassen.Ben wel benieuwd naar foto's van je zelfgemaakte kas en bakken.Nog veel succes met je tuin en je zult hier op het forum nog veel kunnen leren. Groetjes,Eddy Quote
T&M Geplaatst: 27 januari 2013 Auteur Geplaatst: 27 januari 2013 Ondertussen veel gelezen gehad over moestuinen en alles omtrent.Beslist dat ik toch een serre ga bouwen, geloof dat ik hier het meeste aan zal hebben. houd jullie op de hoogte Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.