driepinter Geplaatst: 29 januari Geplaatst: 29 januari (aangepast) Quote waarom zet je er een kap op als ze op een warmtematje staan? Want ik denk dat je daardoor te veel vocht in de bak krijgt? Het zal misschien niet voor alle gewassen gelden, maar pas gezaaide zaadjes van tomaten/paprika/peper hebben naast warmte ook baat bij een hoge luchtvochtigheid. Misschien voortaan ook wat schoon zand bovenop je zaaigrond aanbrengen ?? 29 januari aangepast door driepinter 2 Quote
Rookie Geplaatst: 29 januari Geplaatst: 29 januari Ik lees ook wel, dat er een dun laagje vermiculiet over gestrooid wordt. Zou dat iets doen? 1 Quote
Tanja65 Geplaatst: 29 januari Geplaatst: 29 januari Het is allemaal een beetje experimenteren nog, heb voor het eerst zo’n matje. Maar mijn zaailing staan snel te droog. Ni blijkbaar te nat , zucht. Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Tanja65 Geplaatst: 29 januari Geplaatst: 29 januari (aangepast) 1 uur terug, driepinter zei: Misschien voortaan ook wat schoon zand bovenop je zaaigrond aanbrengen ?? Dit klinkt goed en ga ik uitproberen. Voor deze ronde te laat. 29 januari aangepast door Tanja65 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Dahli Geplaatst: 29 januari Geplaatst: 29 januari 26 minuten geleden, Rookie zei: Zou dat iets doen? Het houdt in ieder geval vocht vast en geeft het ook weer langzaam af. Dat is de reden dat ik het door mijn potgrond meng waar de deno-zaailingen in worden geplant. Ook als ik rechtstreeks zaai trouwens zoals bij tomaten. Wat betreft kap er over of niet: ik lees volgens mij spraakverwarring hierboven. @Tanja65geeft aan de kap over haar zaailingen te zetten. Later gaat het over de benodigde vochtigheid als je net hebt gezaaid, dus voordat er überhaupt zaailingen zijn. Ik heb altijd begrepen dat het vochtige milieu (dus met kap) nodig is als er net is gezaaid en kap eraf als de zaailingen boven zijn. 4 Quote
Tanja65 Geplaatst: 29 januari Geplaatst: 29 januari (aangepast) Ja, dat is spraakverwarring. Ik noem alles wat ik heb gezaaid tot het een fatsoenlijk plantje is een ‘zaailing’. Ik heb geen naam voor pas ingezaaide zaadjes. De ‘zaailingen’ in dit geval zijn gewoon wc rolletjes en kleine potjes met lichte grond met zaadjes om te ontkiemen. Met kap. Maar vandaag dus zonder om te proberen het vocht (en de schimmel) wat kwijt te raken. 29 januari aangepast door Tanja65 3 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Gitta Geplaatst: 29 januari Geplaatst: 29 januari Op 26-1-2025 om 11:15, Petrasmoestuin zei: Temu Ik bestel niks bij hun. Niet via de website en niet via de app (die ik dus ook niet heb). Ik koop het liefst gewoon bij fysieke winkel of bij een ander soort website. Ik vertrouw die chinese sites niet zo. Maar zolang het tv-kastje hier zijn werk doet nog doet, heb ik nog geen warmtematje nodig. Maar ik hou het wel in de gaten, mocht ik het ineens nodig hebben. Het tv-kastje heeft soms kuren, is heel oud van toen ziggo nog UPC was. 2 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 29 januari Geplaatst: 29 januari (aangepast) @Gitta Ik heb vandaag 2 warmtematjes gekocht en 2 setjes led lampjes. Mijn man wil ze toch in de kast in de keuken zetten. Wij moeten alleen een verdeelstekker kopen e.d. Morgen dus even kijken. Ik ben vandaag bij @Rookie geweest en ze nog eens goed bekeken, tenminste mijn man wou ze zien, ik had vorig jaar al een blik erop geworpen. Roostertje erop maken en dan gaan met de banaan.😂 29 januari aangepast door Petrasmoestuin 2 Quote
Gitta Geplaatst: 29 januari Geplaatst: 29 januari @Petrasmoestuinik ben mijn man ook al voorzichtig aan het voorbereiden voor als het tv-kastje het begeeft. Dan wil ik ook warmtematjes aanschaffen. Ik kan me in ieder geval rustig oriënteren of ik met of zonder thermostaat neem tegen die tijd. 1 Quote
redzebra Geplaatst: 29 januari Geplaatst: 29 januari (aangepast) Vercimuliet helpt inderdaad om tijdens en vlak na het kiemen de toplaag vochtig te houden (tijdens het kiemen moet het vochtig en warm zijn), je kan hetzelfde bereiken door doorprikt huishoudfolie over je zaaigoed te spannen of door een kapje , eenmaal de meeste gekiemd zijn en dat is dus vrij snel (de zaailing vormt een wortel om zelf vocht te zoeken) kan je best direct deze folie verwijderen of het kapje eraf of als deze ventilatiegaten heeft deze volledig open zetten. Anders blijft de luchtvochtigheid binnenin veel te hoog en krijg je schimmel en zwakke plantjes met bv omvalziekte zoals @Dahli aangeeft. 29 januari aangepast door redzebra 1 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 11 februari Geplaatst: 11 februari @Gitta die 3 op een rij in een vensterbank zijn echt goedkoop die je zag bij de Deno verhalen. Ik kan ze niet in mijn vensterbank dat zetten, geen stopcontact daar b.v. Maar voor jou is dit een super aanbieding. 1 Quote
Dahli Geplaatst: 11 februari Geplaatst: 11 februari Quote uit het deno - topic @Gitta: “Ik ben mijn man langzaam aan het voorbereiden dat het misschien toch handig is om een warmtematje te hebben of misschien wel twee. Met een beetje geluk heb ik volgend jaar of het jaar erop ook een warmtematje (of 2). 🤞🏻Maar voor nu nog gewoon met de denomethode en dat werkt ook prima.” Gewoon voor je verjaardag vragen aan de rest van familie en vrienden. Als ik me goed herinner, ben je ook in september jarig, net als ik. Mooi op tijd voor het volgend seizoen! Het is jouw liefhebberij waar je volgens mij veel liefde en tijd in steekt en waar je duidelijk heel veel plezier in hebt. Bovendien geniet iedereen van je gezin mee van de oogst en alle lekkere dingen die je maakt. En je hebt gelijk, op de router of tv-kastje in de deno gaat het ook prima voor nu. Werkt hier ook goed. En voor als het zaailingen zijn geworden, in de vensterbank (met een groeilampje) boven de verwarming gaat ook prima. Hier gaat de verwarming om 21 uur naar 15 graden (behalve waar we ‘s avonds zitten, dat is een andere kamer dan waar de zaailingen staan) en dat is geen enkel probleem. 1 Quote
Gitta Geplaatst: 11 februari Geplaatst: 11 februari Bedankt @Petrasmoestuinen @Dahli. Het is een hele mooie aanbieding. Ik heb me ook voor de nieuwsbrief ingeschreven. Ik zag meer leuke dingen op die site. Ik ben begin oktober jarig, dus inderdaad in de beurt van september. Dit jaar mijn verjaardag eind september gevierd zelfs. Dan kunnen ze samen dat cadeau geven. 3 Quote
driepinter Geplaatst: 14 februari Geplaatst: 14 februari Gisteren mijn verwarmingsmatje in gebruik genomen, en de temperatuur in mijn kweekbakje staat nu op 24 graden 4 Quote
Bouwvrouwe Geplaatst: 15 februari Geplaatst: 15 februari Vorig jaar voor rond de 15,00 op amazon kleine matjes gekocht om mijn brooddeeg op te laten rijzen. Werkt top, worden niet heter dan 30 graden. Ik weet dat ze ook in grotere formaten zijn. Werkt ook prima voor plantjes, als je die tenminste voldoende licht kunt geven en je moet nauurlijk wel elektra in de buurt hebben ( ooit wil ik dus ook elektra doortrekken nasr mijn kas 😅) 1 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 15 februari Geplaatst: 15 februari @Bouwvrouwe wat een goede, om het brooddeeg te laten rijzen. Die onthoud ik. Alleen de matjes zullen weer weg moeten als de zomergroente in de bakken staan, het is toch een hoop geld en de groenteflat bij mij gaat dan weer naar buiten om de uien en knoflook te drogen onder het overdekte gedeelte. 1 Quote
driepinter Geplaatst: 15 februari Geplaatst: 15 februari ik heb nog 2 van diezelfde warmtematjes besteld, dan heb ik er straks totaal 4. Ik zat eerst nog te twijfelen om er 1 met thermostaat te nemen, maar voor hetzelfde geld heb ik er nu dus 2. En die bevallen goed. 1 Quote
Gitta Geplaatst: 15 februari Geplaatst: 15 februari Goed om te weten. Dan gewoon een matje zonder thermostaat. Je kunt ook zelf een thermometer in het kasje leggen om te kijken wat de temperatuur in het kasje is. Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 15 februari Geplaatst: 15 februari Dat heb ik ook, een thermometer. En ik heb er een rooster op gezet, die verdeelt de warmte dan wat. @Driepinter, ik heb er nu totaal 3. Straks voor de tomaten hoop ik er genoeg te hebben. En ik heb ook 3 setjes lampjes. Dan kan ik ook er eentje zonder verwarming doen, maar met licht. Die heb ik nu voor de prei gebruikt. 1 Quote
driepinter Geplaatst: 15 februari Geplaatst: 15 februari Ik heb kweekbakjes met led-strips, ik heb die lampjes alleen nog niet bevestigd. Als ik zie dat de 1e zaadjes op beginnen te komen zet ik de ventilatie gaten open en doe de lampjes erop. Of is het beter om die lampjes nu al erop te zetten? Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 15 februari Geplaatst: 15 februari Wat ik begrepen heb @driepinter hebben die lampjes allen een functie: rood, geel en blauw. Zoek maar eens op. Ik weet niet of die led-strips ook die kleuren heeft? Want er zit weleens verschil in. De ventilatie moet altijd open staan heb ik begrepen. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 15 februari Geplaatst: 15 februari Het gaat hier over warmte-matjes, voor vragen over lampen kan je beter aanhaken bij andere topics. 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
deafbakker Geplaatst: 20 februari Geplaatst: 20 februari Ik heb deze warmtematjes van Luxbird: https://www.amazon.nl/Verwarmingsmat-zaailingen-ontkieming-warmtebron-waterdicht/dp/B0BMLCSJXR?th=1 CE gecertificeerd en ik vind ze top! Quote
aalterse-willy Geplaatst: 20 februari Geplaatst: 20 februari Ik heb ook de Luxbird, 2 matjes met thermostaat. Werkt prima. En daar een goedkope Led batten van bij Intoled boven, 40 W en 6400 K Day light. 1 Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
driepinter Geplaatst: 26 februari Geplaatst: 26 februari De bestelling bij Amazon van 2 extra warmtematjes van Lerway heb ik geannuleerd. Ze adverteren met "levering volgende dag", maar vandaag, 12 dagen na het bestellen kreeg ik weer een mail dat mijn zending wederom vertraagd was. Ik heb er nu ook 2 van Luxbird gekocht, met 1 gedeelde thermostaat. Laten we hopen dat deze "levering volgende dag" iets sneller gaat. ( en off-topic, want misschien meer iets voor de klaagbaak: er is ook nog geen zicht op wanneer Vreeken mijn bestelling van 3 februari gaat versturen. De verwachte levertijd van 1-3 weken is niet gehaald, ik kijk het nog een weekje aan maar anders kom ik echt in tijdnood en ga ik elders bestellen.) Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.