Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Zaad kweken

Dennisverschoor

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje ik heb sla,broccoli en prei en tomaat geplant binnen in een kweekbomen van lidl

Nu gaat dit niet helemaal goed ivm de warmte volgens mij de plantjes worden te dun en te lang.

Kunnen jullie dit proces een proberen uit te leggen hoe je dit nou moet doen dus vanaf het zaad in het kweekbakje te doen.....? Want dit is wel zonde de tomaat gaat overigens wel goed maar die moet ik nog verspenen, maar de sla is hopeloos maar ja dat kon ook niet naar buiten ivm de kou.

Ja misschien in de koude bak maar moet je daar dan niet gelijk in starten?

Alvast bedankt weer.

Er gaat duidelijk iets fout dus. Geeft niet. Je doet ook iets goed

Nou weet ik niet wat een kweekboom is ? , maar ik neem aan iets van een propagator , iets van een tunnelkasje wellicht ? Binnen. Warm dus.

De tomaat gaat goed. Want die houdt van de warmte. Geef ze voldoende licht; gaat daar niets fout.

De sla kan wel wat warmte hebben bij ontkiemen, maar wil absoluut niet zó veel warmte ná ontkiemen. En ook erg licht. De kolen idem. Maar vooral de sla wil vrij koel. Koel zeg maar eigenlijk.

Je moet, denk ik, dus de tomaten onafhankelijk van de sla doen opgroeien, De sla opnieuw zaaien wellicht ( een foto zou helpen ) en na kieming véél koeler, of naar buiten de komende week zelfs al.

Al het zaad wil na kieming zo licht mogelijk, en ieder hun eigen temperatuur. Zie véél, véél, eerdere en andere topics.

Nu gaat dit niet helemaal goed ivm de warmte volgens mij de plantjes worden te dun en te lang.

Dag Dennis,

Het antwoord is eigenlijk vrij simpel, de verhouding tussen temperatuur en licht is niet in orde.

We doen het in feite allemaal, zaaien bij kamertemperatuur (15 - 20°C) met licht van één kant (= te weinig licht). Door de relatief hoge temperatuur wil dat kiemplantje wel groeien en door het gebrek aan licht gaat hij, als natuurlijke reactie, rekken naar het licht. Kijk maar naar een zaadje in een donker bos, dat probeert ook als een speer naar een gat in het bladerdek te groeien.

Remedie is om de plantjes direct na het kiemen naar een koelere kamer te verplaatsen en ze, liefst enkele malen per dag, regelmatig te keren naar het licht. Zodra het weer het toelaat (zeker voor warmte minnende planten als tomaat en pepers/paprika's, niet te vlug), overdag naar buiten en 's nachts naar binnen. Ik sjouw momenteel ook enkele (Veenman-)kisten vol plantjes op en neer.

Edit: Oeps Bit was me net voor, maar het komt op hetzelfde neer.