René Posted March 22, 2013 Share Posted March 22, 2013 Misschien staat er al iets over op het forum, maar dat heb ik dan niet gevonden Heeft iemand een (link naar een) recept voor suikervrije biologische jan van bijvoorbeeld bramen? Quote Wie zaait zal oogsten Link to comment Share on other sites More sharing options...
malouis Posted March 22, 2013 Share Posted March 22, 2013 Met behulp van Marmello (een geleermiddel op basis van citrus-pectine - te verkrijgen in de biowinkel) gaat dat heel eenvoudig.Op hun SITE staan een aantal recepten.Als je liever geen Marmello gebruikt kun je een mix van appels en bramen inkoken tot jamdikte.Heet in de potten doen, afsluiten en 20 min. steriliseren.Als je een zoetstof wilt toevoegen let dan wel op dat die tegen hoge temperaturen kan!Als je geen zin hebt in steriliseren kun je de jam ook invriezen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
René Posted March 22, 2013 Author Share Posted March 22, 2013 Bedankt malouis Quote Wie zaait zal oogsten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gwen Posted May 27, 2013 Share Posted May 27, 2013 Ha, Ik kom op die site niet verder. Ik klik op recepten en blijf op een algemeen verhaal uitkomen. Is het een idee om een topic voor suikervrije jam te maken op dit forum en om recepten uit te wisselen? Ik ga sowieso vanaf nu alleen suikervrije jam maken en experimenteren met eigen ideeen en zo veel mogelijk van internet en van dit forum plukken. Binnenkort komt mijn eerste recept beschikbaar: Suikervrije sinaasappeljam! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danuta Posted May 27, 2013 Share Posted May 27, 2013 Misschien niet op suikervrije 'jam' zoeken, want dat bestaat eigenlijk niet......maar vruchtenspread wel en daar zijn recepten genoeg voor te vinden. BVB http://allrecipes.nl/recept/5538/vruchtenspread.aspx http://debakparade.blogspot.co.at/2013/03/tropische-vruchtenspread.html Veel hebben toch nog een weinig suiker in zich wat je kunt vervangen door iets anders.....wel moet je deze zaken achteraf wecken en kun je niet voldoen met vullen en dichtdraaien....... MVG Danuta Quote MVG Danuta Link to comment Share on other sites More sharing options...
FM09 Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 Wat een goed idee, een topic over suikervrij jam! Ik ben erg benieuwd naar de recepten die we hierop kunnen verzamelen. Zelf heb ik al een paar keer suikervrije bramenjam gemaakt. Suikervrije jam voor Dummy's, dat wel; met zo'n zakje van de Marmello is er eigenlijk geen kunst aan. Je moet alleen wel opletten dat je de suikervrije soort koopt, de zgn. 'Marmello 1', want er zijn twee varianten. Marmello koop je overigens gewoon in de lokale natuurwinkel, of desnoods bij de Welkoop. Het loont wel om de grote verpakking te kopen, naar verhouding veel goedkoper, en je kunt dan even vooruit. Van bramen lekkere jam maken, zonder suiker, is overigens nog best lastig. Meestal zijn bramen meer zuur dan wat anders en je jam wordt net zo... Wij gebruiken appeldiksap van de AH (voorheen babydiksap), om het nog een klein beetje op te zoeten.En mijn andere toptip: gebruik net wat minder Marmello dan de verpakking voorschrijft. In ieder geval bij bramen, dus. Het is, geloof ik, 1 zakje per kg fruit of liter fruitsap, maar zelfs 1 zakje op 1,5 kg bramen zorgde voor 'betonjam' die je kon snijden ... Overigens, Danuta, misschien is wecken wel verstandig, maar eerlijk gezegd heb ik nog nooit de moeite genomen, altijd gewoon gevuld en dichtgedraaid. Het gaat al zo'n 30 potten lang goed. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FM09 Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 Deze kwam ik ook nog tegen in mijn receptenmap - eigenlijk nog lekkerder in de yoghurt dan op brood:De hoeveelheden die erin staan zijn ruwe richtlijnen, ik ben zelf te lui om mijn puree te gaan wegen, dus voeg ik al proevende de overige ingredienten toe... Suikervrije pompoenspreadIngredienten: Uchiki-kuri pompoenen, of andere eetbare, oranje pompoenenAppelsap (in geval van appelsap, ongeveer 150 ml op 1 kg pompoenpuree, of naar smaak)Speculaaskruiden (1- 2 tl op 1 kg pompoenpuree, of naar smaak) Schil de pompoenen (lekker makkelijk gezegd zo, pas op jullie vingers ), haal de draden en pitten eruit, en snijd het vruchtvlees in blokjes. Doe de blokjes in een ruime pan, met een bodempje water. Kook het tot ze zacht zijn, en pureer ze dan. De staafmixer doet het hier oke, maar als je echt volkomen gladde puree wilt, moet je het door de zeef wrijven. Ik ben meestal wel zo gek . De puree doe je terug in de pan, en voeg appelsap en speculaaskruiden naar smaak toe (proeven ), en je verwarmt het weer tot het kookt. Doe het daarna in gesteriliseerde potten, draai de deksel erop en laat ze omgekeerd afkoelen. Extra: Een variant hierop maakt een hele goede pompoentaart: ong. 600 g pompoenspread met nog 3 eetl. bloem en een ei erdoor, in een blinde bodem waarvan je iets meer zout in het deeg hebt gedaan dan normaal, en ong. 45 min in de oven op de laagste stand. - Als ik de kans zie om naar de najaarsmoestuinforum dag te komen en mijn pompoenen zijn rijp genoeg, dan zal ik hier wat van meenemen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted May 30, 2013 Share Posted May 30, 2013 Kijk ook eens bij "jam diabetes". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gwen Posted May 31, 2013 Share Posted May 31, 2013 Zal ik in dit topic een lijstje met suikervrije zoetmiddelen bij gaan houden die goed werkt? Lijstje suikervrije zoetmiddelen: - appeldiksap- honing- vruchtensuiker- paardenbloemstroop (is nog in de testfase)- Steviapoeder (regulier en biologisch verkrijgbaar) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gwen Posted May 31, 2013 Share Posted May 31, 2013 (edited) Ananasjam: Ik ben het nu aan het maken dus pin mij er niet op vast . Bereidingstijd minimaal twee uur, omdat de ananas langzaam zacht wordt en ook in moet koken. Benodigdheden: - 1 kg ananas (ik heb biologische fair trade) in stukjes (je hebt ongeveer 2 rijpe vruchten nodig)- sap van 2 perssinaasappelen- 150 ml appeldiksap- 4 theelepeltjes met kop erop Steviapoeder- Marmello Jammaker 1, 1 zakje geleersuiker voor 1 kg jam- pan met 5 liter inhoud- houten lepel- citruspers- snijplank- scherp mes- weegschaal met verstelbaar gewicht (zodat je niet het fruit incl de bak hoeft te wegen)- een zo groot mogelijke pan voor het uitkoken van de glazen potten- lege glazen potten met metalen deksel, bekijk zelf maar hoeveel en welk formaat je nodig hebt- Schone theedoeken- houten of kunststof plank eventueel- schone lepel- eventueel een schone trechter- zeef of staafmixer of beide- geduld Bereidingswijze: - Schil de ananas, steek de donkere oogjes uit en snijd de ananas in stukjes van ongeveer 1 x 1 cm. Weeg op de wegschaal af tot je 1 kg hebt. - Doe de ananas met een bodempje water (verdampt tijdens het koken, maar voorkomt aanbranden) in de kleinere pan en zet de pan op een laag vuurtje. - Pers ondertussen twee goed rijpe sinaasappelen uit en voeg het sap toe in de pan. - Laat de ananas rustig op temperatuur komen en roer af en toe met de houten lepel. Na ongeveer 20 minuten voeg je 150 ml appeldiksap en 4 theelepeltjes met kop erop Stevia toe aan het mengsel. Laat de ananas rustig doorgaren tot de blokjes uit elkaar vallen en pulp vormen. - Breng het water in de grote pan aan de kook als de ananas bijna uit elkaar valt en klaar is om gepureerd te worden en stop daar de potten die je wil gebruiken in. Laat de potten minimaal 10 minuten doorkoken. - Pureer dan met een staafmixer of iets anders de ananas en zeef evt een deel van het pulp eruit. - Breng het mengsel aan de kook en voeg al roerend 1 zakje/15 gram Jammaker 1 van Marmello toe. Roer het goed door en haal ondertussen de minimaal 10 minuten in de pan gekookte potten met een pollepel (of andere handige manier) uit het water en zet ze op de houten plank met daarover de theedoek. - Vul de potten (begin met 1-3 potten en kijk hoe ver je komt, pak dan evt nog een pot erbij) tot de rand met de hete jam, doe de meegekookte deksel erop, draai hem vast (zeer belangrijk) en zet de potten op de kop op de thedoek. Laat de potten minimaal 10 minuten op zijn kop staan voor je de potten weer recht zet en verder af laat koelen. Met een vochtige theedoek kan je gemorste jam van de pot af wrijven om een kleverige bende te voorkomen. Plak eventuee lde etiketten op en laat de jam verder afkoelen. Ik heb amper 3 jampotten vol eruit gekregen. Als het straks erg geconcentreerd smaakt en erg dik/stevig is dan voeg ik in het vergolg meer water toe, of ik laat het minder lang inkoken. Het is even aftasten wat het beste resultaat geeft. Ik ben op dreef, dus ik ga zo ook nog even sinaasappel-worteljam maken . De eerste pot is geopend en leeggegeten. Het smaakt heerlijk friszoet naar ananas en is supermooi van structuur! Ik ben erg tevreden voor een eerste test! Edited June 1, 2013 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
malouis Posted May 31, 2013 Share Posted May 31, 2013 Ik kom op die site niet verder. Ik klik op recepten en blijf op een algemeen verhaal uitkomen. Er zit inderdaad een foutje in hun site. HIER staat hun receptenpagina. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gwen Posted May 31, 2013 Share Posted May 31, 2013 Dank je wel! Ik ben op dit moment met ananasjam bezig! Zie mijn post met recept op de vorige pagina. Ik kan het bijna in potten doen! Spannend! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gwen Posted May 31, 2013 Share Posted May 31, 2013 Ananas-, sinaasappel-, worteljam Benodigdheden: - Ongeveer 300 gram zeer klein (2 mm x 2 mm) gesneden winterpeen, restje ananas (200 gram), 5 gesneden en gepelde sinaasappelen (per stuk zo'n 100 gram)- 150 ml appeldiksap- 4 theelepeltjes met kop erop Steviapoeder- Marmello Jammaker 1, 1 zakje geleersuiker voor 1 kg jam- pan met 5 liter inhoud- houten lepel- citruspers- snijplank- scherp mes- weegschaal met verstelbaar gewicht (zodat je niet het fruit incl de bak hoeft te wegen)- een zo groot mogelijke pan voor het uitkoken van de glazen potten- lege glazen potten met metalen deksel, bekijk zelf maar hoeveel en welk formaat je nodig hebt- Schone theedoeken- houten of kunststof plank eventueel- schone lepel- eventueel een schone trechter- zeef of staafmixer of beide- geduld Bereidingswijze: - Schil de ananas, steek de donkere oogjes uit en snijd de ananas in stukjes van ongeveer 1 x 1 cm. Gebruik het restje van het vorige recept als je dat over hebt. Snijd de sinaasappel in 8, snijd ieder partje overdwars in tweeen en pulk het partje sinaasappel eruit. Snijd die weer in tweeen. - Doe de ananas met een bodempje water (verdampt tijdens het koken, maar voorkomt aanbranden) en de klein gesneden winterpeen in de kleinere pan en zet de pan op een laag vuurtje. - Snijd ondertussen de sinaasappelen zoals hierboven beschreven. - Laat de ananas en winterpeen rustig op temperatuur komen en roer af en toe met de houten lepel. Na ongeveer 20 minuten voeg je 150 ml appeldiksap en 4 theelepeltjes met kop erop Stevia toe aan het mengsel. Voeg ook de sinaasappelstukjes toe. Laat alles rustig doorgaren tot de blokjes uit elkaar vallen en pulp vormen. - Laat alles nog een 45 minuten doorkoken en zet het vuur uit. Laat het mengsel afkoelen en laat het een nacht staan. - Pureer dan met een staafmixer of iets anders de ananas en zeef evt een deel van het pulp eruit. Of stop alles in de keukenmachine of smoothiemaker en pureer het fijn. Zeef een deel en voeg eventueel nog wat water toe. - Breng het mengsel aan de kook en voeg al roerend 1 zakje/15 gram Jammaker 1 van Marmello toe. Roer het goed door en haal ondertussen de minimaal 10 minuten in de pan gekookte potten met een pollepel (of andere handige manier) uit het water en zet ze op de houten plank met daarover de theedoek. - Vul de 10 minuten uitgekookte potten (begin met 1-3 potten en kijk hoe ver je komt, pak dan evt nog een pot erbij) tot de rand met de hete jam, doe de meegekookte deksel erop, draai hem vast (zeer belangrijk) en zet de potten op de kop op de thedoek. Laat de potten minimaal 10 minuten op zijn kop staan voor je de potten weer recht zet en verder af laat koelen. Met een vochtige theedoek kan je gemorste jam van de pot af wrijven om een kleverige bende te voorkomen. Plak eventueel de etiketten op en laat de jam verder afkoelen. De jam uit recept 1 wordt mooi hard en ruikt lekker! Dit recept maak ik morgen af en ben razend benieuwd naar de smaak! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danuta Posted June 5, 2013 Share Posted June 5, 2013 Overigens, Danuta, misschien is wecken wel verstandig, maar eerlijk gezegd heb ik nog nooit de moeite genomen, altijd gewoon gevuld en dichtgedraaid. Het gaat al zo'n 30 potten lang goed. Als je je vruchtenspread inkookt en heet afvult en meteen dichtdraait dan gaat het vaak goed, even affakkelen is natuurlijk ook een optie, maar het gaat ook regelmatig fout vandaar dat ik voor de weckoptie ga, aangezien ik vaak ook zaken cadeau geef...) Ik weet niet of er in marmello een schimmel/bacterie remmer zit, ik ken het spul niet.. een hoge zuurgraad wil ook nog wel eens helpen natuurlijk om bacterien en schimmels te vertragen maar is in zeker geen garantie.... MVG Danuta Quote MVG Danuta Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gwen Posted June 5, 2013 Share Posted June 5, 2013 Beide jamsooren smaken top! De smaak is goed behouden gebleven ondanks het lange koken en de textuur is heel prima. Vandaag: Galiameloen-, nectarine-, perzikjam! Deze keer zonder al te lang inkoken, maar ik kook de pot gevuld met jam nog even goed door tegen de bacterien. Ik doe er namelijk niets anders dan Marmello bij want de persoon voor wie het is mag geen suikers, anders dan in de vruchten zelf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gwen Posted June 14, 2013 Share Posted June 14, 2013 Alles vrije meloen-perzik-nectarinejam Benodigdheden: BELANGRIJK: Zorg ervoor dat het fruit zeer goed rijp is maar geen rottende of gistende delen bevat. De meloen kan je snijden zodra die zeer rijp is en dan gesneden e.d. in de vriezer bewaren tot het overige fruit goed rijp is. - Twee galiameloenen, ontpit geschild en in blokjes- Twee sinaasappelen, uitgeperst tot sap- Twee nectarines geschild en in kleine blokjes gesneden- Een perzik geschild en in kleine blokjes gesneden- Marmello Jammaker 1, 1 zakje geleersuiker voor 1 kg jam- pan met 5 liter inhoud- houten lepel- citruspers- snijplank- scherp mes- weegschaal met verstelbaar gewicht (zodat je niet het fruit incl de bak hoeft te wegen)- een zo groot mogelijke pan voor het uitkoken van de glazen potten- lege glazen potten met metalen deksel, bekijk zelf maar hoeveel en welk formaat je nodig hebt- Schone theedoeken- houten of kunststof plank eventueel- schone lepel- eventueel een schone trechter- Blender!- geduld Bereidingswijze: Doe de vers geperste sinaasappelsap samen met de galiameloen in stukjes in de blender en voeg ongeveer 200 ml water toe. Blend het fruit op middelmatige stand om te voorkomen dat alles stuk slaat. Wanneer alle stukken fijn gemalen zijn en er een schuimige lichtgroene 'smoothie' is ontstaan doe je die in de kleinere pan.Ondertussen zet je de grote pan neer en stop je daar de jampotten (voor ruim 1.5 liter jam) en deksels in en vult deze met water tot alles onder staat. Breng de pan aan de kook en snijd dan eventueel de nectarine en perzik in blokjes (2 x 2 MM).Wanneer de pan met jampotten begint te pruttelen doe je het vuur onder de kleine pan aan en voeg je de nectarine en perzik toe. Zet het vuur hoog en blijf roeren. Om zo veel mogelijk smaak te behouden is het belangrijk om het fruit op hoge temperatuur aan de kook te brengen. Wanneer het mengsel redelijk warm is voeg je stapje voor stapje, roerend de Marmello Jammaker 1 toe en blijft goed roeren tot alles is vermengd. Als het kookt laat je het mengsel 4 minuten op hoog vuur doorkoken en haal je ondertussen de jampotten die minimaal 10 minuten uitgekookt moeten zijn met een houten lepel uit het water. Zet ze vast klaar op de planken met de theedoek. Wanneer de jam goed doorgekookt is haal je de pan van het vuur en zet hem naast de potten op de plank. Schep met een in het kokend water gdompelde lepel de potten vol. Maak met een in het hete water gedompelde theedoek de randen van de potten schoon zodat de deksel er goed op kan. Wanneer de deksels erop zitten zet je de potten op zijn kop zodat de lucht door de jam heen kan en alles af kan koelen. Draai de potten na ongeveer 30 minuten om en laat ze verder afkoelen. Neem DE VOLGENDE DAG de grote pan en zet daar rechtop de potten met jam in en vul de pan met water zodat de potten onder water staan. Breng het water aan de kook en laat de potten jam minimaal 20 minuten doorkoken. Haal ze indien mogelijk uit de pan om af te laten koelen, of giet anders zo veel mogelijk water af en laat de potten in de pan afkoelen. Wanneer de potten goed koud zijn kan de eerste open zodat je kan proeven wat voor heerlijks je hebt gemaakt . NB: De hoeveelheid fruit is meer dan een kilo en toch gebruik ik 1 zakje Marmello. Zo wordt de jam minder stijf en behoud je meer smaak aan het fruit. Doordat je geen suiker of ander zoetmiddel (is conserveermiddel) toevoegt is het belangrijk dat het fruit goed rijp is en dat je de potten met jam lang genoeg uitkookt. Anders bederft de jam gegarandeerd binnen 1-2 weken. Na het uitkoken is de jam maanden houdbaar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gwen Posted June 14, 2013 Share Posted June 14, 2013 Ik ben benieuwd of mijn recepten duidelijk genoeg zijn en het gewenste resultaat geven. Wie o wie wil zijn ervaring delen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandrina Posted June 21, 2013 Share Posted June 21, 2013 Gwen hoe smaakt de ananasjam? Ik heb ooit eens ananasjam gemaakt die na een paar weken uit de potten borrelde, heb ik in al die 40 jaren dat ik nu jam/marmelade maak nog nooit meegemaakt. Was zeker niet goed meer. Of die rare enzymen deden hun werk. Weet dat niet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gwen Posted June 23, 2013 Share Posted June 23, 2013 De ananasjam wordt zelfs door niet jamliefhebbers zeer lekker gevonden. Ze proeven de ananas ook zeer goed en vinden de jam niet te zoet, maar gewoon lekker van smaak. De potten zijn bijna leeg en dan maak ik nog een voorraad . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts