Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Geboorte van een bijenvolk

Mijn naaste buurman is De Bijenman, er staan dus kasten met bijen. Hij liet me zeer tevreden zijn 'oogst' zien. Een behoorlijk zware kast met naar zijn eigen schatting toch zeker tien kilo honing totaal.

dscn6890.jpg

dscn6887.jpg

En terwijl we stonden te praten, kwam er iemand vertellen dat hij een zwerm had gezien...

dscn6894e.jpg

Deze enorme klont bestaat uit een uitgezwermde koningin en haar volgelingen. Ze hingen in een aalbessenstruik.

dscn6898r.jpg

dscn6899z.jpg

Buurman ging een lege kist halen, zette die er onder (ik moest me verwijderen), en gaf een harde klap zodat de klont in de doos viel. Die werd half open/dicht afgedekt, en een paar uur met rust gelaten.

dscn6902.jpg

dscn6908r.jpg

Na een paar uur kwam hij terug, sloot de kist: een bijenvolk erbij!! Hij is erg in zijn nopjes, want vorig jaar was een rampjaar, en is bijenvolken kwijtgeraakt. Nu heeft hij er drie, en hij verwacht dat er nog meer zullen volgen. Bij de inspectie van de kisten had hij namelijk aanwijzingen voor meerdere koninginnen in wording...

Geplaatst:

Leuk die foto's en verhalen zo tussendoor het moestuinieren. Leer je ook s wat anders bij en dan gelijk met praktijk.

Gaat ie ook potjes uitdelen/verkopen na t uitslingeren?

Good things come in small packages

Geplaatst:

MMMMMMMMMMm heerlijk met dikke Griekse yoghurt...

Wat leuk om dat zo te volgen zeg op die foto's......alleen hij had tegen mij niet hoeven zeggen dat ik weg moest toen hij die klap ging uitdelen......brrrrrrrrr zou het in mijn broek doen.

Succes gaat van mislukking naar mislukking, zonder verlies van enthousiasme

Geplaatst:

Ikke niet hoor. Ik hing bovenop de klont (1 meter), heb alleen zo'n simpel cameraatje. Was leuk geweest om van die supermooie foto's te maken. Ik was wel blij dat ik - toevallig - net een camera bij me had, en - toevallig - exact op de vijf minuten op tijd was voor het gebeuren... Zo'n klont kan net zo makkelijk weer gaan bewegen... schijnt veel lawaai te maken... klont door de lucht.... bzzzzz....

Geplaatst:

Tof ik vindt het maar een mooie klont toch maar weer wonderlijk !!!!

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Gaaf verhaal. Mooi dat je erbij was!

Dat zijn toch de cadeautjes!!

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

super dat er nog mensen zijn die met hart en ziel voor de bijen zorgen. Leuk om die foto's te bekijken. En nu ga jij zorgen voor genoeg bijenbloemen in de tuin?

Geplaatst:

Ja, er gaan allerlei blommen komen (gaat nog langzamer dan groenten kweken, lijkt wel), maar volgens de buurman hebben ze mijn eventuele bloemen niet nodig. Er is genoeg te halen in de vrije natuur, vooral in de bomen. Vandaar dat ik ze dus echt nooit zie, terwijl die kasten pal op me (twee, drie meter) zitten.

Maar er komen of staan al: zonnebloemen, ijzerhard, bekermalva, OI-kers, asters, dahlia's, een margrietensoort, goudsbloem, papaver, viooltjes, plus de groenten en kruiden die in bloei geraken...

Voor volgens jaar ben ik trouwens al bezig met judaspenning en stokroos. Och... laat ik de Tagetes niet vergeten... zitten in de planning... het zaaien ging niet zo goed.... nul komma nul resutaat... rest gaat prima...

Geplaatst:

Als je ze buiten het hekje mag zetten? Waarom niet. Je hoeft er verder niets mee te doen. Het geeft een mooie extra tint aan je tuin

De thaise basilicum is trouwens naar je onderweg

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Update van mijn tuintje.

Ik zal er maar wat verhalen bij vertellen, want de foto's op zich zullen niet veel zeggen.

Aan de voorkant van de tuin staan de 'wigwams' .. gewoon vier staken tegen elkaar, die begroeid gaan worden. Ik heb stokbonen bij de eerste twee gezet. Daar dacht ik gisteren dat er een raar kevertje op gekropen was: krijgt oranje bloemknopjes!! Ha, ha... (ik had nl paars verwacht). Indien in een later stadium nodig: span ik nog horizontale hulpdraden. (Bij de Wibra goedkoop touw, bij de bouwmarkten iets van vijf euro per bol, en bij W. misschien een euro of zo. Zelfde lengte) naast de staken, niet eronder, staan steeds twee mais plantjes. Bij 1 staak heb ik een klimmende pompoen gezet, ipv boon. Onder de andere staken: boternoot (een klutje van drie planten, had ik ergens gelezen. Geen ervaring, maar de boternoot moet ook niet zo gaan ranken. Het zaad had ik uit een reguliere pompoen gepeuterd, erg kiemkrachtig, maar nou maar hopen dat de plant niet steriel is. Onder de derde wigwam staat een pompoen waar ik het zaad ook heb genomen van een winkelpompoen, maar ditmaal een biologische pompoen, heeft de naam bio-pompoen gekregen, bij gebrek aan naam. Ik bedenk me nu dat ik eigenlijk een foto had moeten nemen, voor het opeten, zodat ik een idee heb van wat er komen gaat. MAAR... pompoenen uit zaad schijnen grote verrassingen te kunnen opleveren... dat er iets gaat komen wat je niet verwacht vanwege kruisbestuiving... Ik gok er maar op dat die commerciële pompoenen van veldjes komen waar veel van hetzelfde soort stond... en dat het geen steriele planten zullen worden. Bij de vierde wigwam weet ik het niet zeker... waarschijnlijk staat daar een oliepompoen... van de pompoenzaadjes uit de keukenkast, waarvan ik op een dag ineens het heldere idee kreeg dat die waarschijnlijk nooit gepeld waren, maar zo geboren waren... Na een eerste kiemtest, heb ik ze uiteindelijk in aarde gezet... en het zijn sterke, levenskrachtige planten... maar ik vrees dat het misschien van die wilde groeiers gaan worden...

dscn7142.jpg

Ik heb ook nog gele slaboontjes in de volle grond gezaaid... die moeten nog opkomen, en van de buurman klimmende sperciebonen, en die heeft vast wel een succesboontje... vertrouw ik helemaal op... ha, ha...

Ik heb een paar watertonnen, en daar omheen staan chrysanten, om straks die lelijke dingen uit zicht te hebben. Ook wat andere bloemen staan in de buurt... zonnebloem, bekermalva, zinnia...

In de schaduw, precies naast het hek staat ook weer een klimmende pompoen van mini... die mag straks langs het hek krioelen... en dan dat de kleine pompoentjes gaan bungelen...

dscn7145o.jpg

Courgette (ronde van Nissa) in een warm permabedje....

dscn7154u.jpg

Ik noem het een permabedje, omdat ik eens een keer voorschriften heb opgevolgd. Doe ik eigenlijk nooit, maar ik was gewoon nieuwsgierig hoe het uit ging pakken. Dus in februari al gaten gegraven, en daarna weer met lagen materiaal gevuld. En daarna nog koeienmest erover, dat lekker kon uitspoelen in de maanden dat het nog niet gebruikt werd.

Ik heb er vier. In een ander bedje staan twee patissons het goed te doen. Maar er is ook een bedje dat niet lekker gaat. Maar dat ligt eraan dat de plantjes eigenlijk al bij voorbaat niet zo super waren. Ik had van bepaalde soorten courgette maar 1 zaadje per soort gezaaid, maar later leerde ik dat dit niet zo slim is... meer zaaien om de sterkste te kunnen selecteren... Tip voor volgend jaar... (persoonlijke tip dan)..

Bij het woelen zal ik laatst vast een aardappeltje niet goed hebben teruggedaan... deze lag helemaal op de aarde, maar nog wel met een navelstrengetje naar de moederplant... verbaasd en tevreden... heb ik hem maar weer toegedekt... met die regen gaat het ineens lekker met de aardappel, zo groot had ik ze vorige week nog niet gevoeld...

dscn7152.jpg

Een zielig, kaal hoekje... hier wil ik alle type gewassen door elkaar zetten, maar weer niet als puinhoop.... snijbiet gezaaid (niet zichtbaar), knolselderij, dille, ijzerhard, en de rest moet nog ingevuld gaan worden...

dscn7157.jpg

Kolenhoekje: bloemkool, rode kool en brocoli... ik geloof er niks van dat er iets gaat komen daar, ik geloof niet in kolen, en als het hier niet gaat lukken, ben ik er van af... hoef ik nooit meer kolen te telen....

dscn7159.jpg

Rond de kolen staat veel kamille, salie, tijm... behalve wat vraat halverwege, zien ze er niet ziek uit... maar ik geloof nooit dat de kolen het gaan redden... zelfs de radijs zat al veel te vroeg vol wormen... ik heb gewoon het gevoel dat ik een plek heb die niet gunstig is voor kool... vandaar dat ze ook in dit hoekje staan... dat was een soort braakliggend stukje, in de hoop dat daar niks raars in de grond zat...

In die grote zinken emmer op de achtergrond zitten Nicola aardappelen... voor de gein in een emmer...

De zogenaamde kruidenbak wordt druk gebruikt: er groeit en parkeert vanalles... alles tijdelijk...

dscn7158.jpg

Met de aardbeien ben ik erg in mijn nopjes, tenslotte had ik geen flauwe notie van wat er ging gebeuren, ik had gewoon twee veldjes aangehouden van de vorige bewoners van mijn tuin.Hiervoor waren het twee halve tuinen, dus twee veldjes met verschillende soorten aardbeien. Een tijdje geleden ook nog plantjes overgezet uit een tuin die ging stoppen... weer een ander soort (beetje langwerpig). Maar deze joekels vind ik gewoon geweldig...

dscn7155.jpg

Uienveldje met kamille erbij... gelukkig nog geen uienvlieg... bij een buurvrouw zit het vol met uienvlieg (wormpjes) in de gezaaide uien. Bij haar pootuien geen probleem. Er zit ook een rijtje wortel bij trouwens.

dscn7150g.jpg

Hier staat spinazie van de Aldi, tuinkers, Italiaanse bietjes (ingezaaid), fenegriek (bloeit inmiddels), en een twee rijtjes voorgezaaide sla... bloedeng voor iemand die sla altijd binnen doet... volgens mij gaat het ook niet zo lekker... nog niks boven na een week... als de sla bovenkomt, wil ik ze later uitzetten tussen andere gewassen die nog opgroeien of ruimte over hebben.

dscn7149.jpg

O ja... ook een paar stokjes prei... meer uit nieuwsgierigheid, dan dat ik op prei zit te wachten...

De zonnebloemen hebben zwarte kroppen... niet best dus... iemand een idee wat dit betekent??

dscn7146.jpg

Ook trots... bloeiende calendula (tussen de aardbeien)...

dscn7148f.jpg

Grotendeels Slowaakse import... paprika en peper...

dscn7143.jpg

Een van de mysterie-plantjes heeft als puntige vruchtjes.... ik gok nog steeds op een pepersoort... (of een puntpaprika)...

Opgebonden tomaten in de vrije natuur... een dakje komt eventueel later, indien nodig... Ze bloeien er op los.

dscn7151c.jpg

Van de white icicle radijs had ik twee plantjes laten staan (de rest had wormen), voor het zaad. Dit groeide tot mijn verbzing uit tot een kruipende struik: stok bijgezet en opgebonden...

dscn7101g.jpg&action=rotate&degree=90&r=0.4153810875845666

Geplaatst:

Gaat toch best wel goed voor de 1e keer zo'n moestuin

Leuke oplossing voor die regenton.

Good things come in small packages

Geplaatst:

Thuis gaat het ook niet slecht, alles doet het gewoon.

Ben erg blij met deze baby... een van de aubergines die ik gebroed heb...

dscn7124s.jpg

Er komt een bloemetje... eindelijk...

Probleem is dat ik geen afscheid kan nemen. Durf ze niet in de volle grond te zetten. Iemand anders die ik ken heeft een aubergine plant gewoon buiten zonder bescherming staan, en heeft al twee kleine vruchtjes...

Heb ook al waanzinnig veel kleine tomaatjes, niet te tellen...

dscn7118.jpg

Ook paprikaatjes...

dscn7139.jpg

Een van de Mme Jeanette pepers heeft een groeiafwijking...

dscn7135p.jpg

Stekjes van dahlia...

dscn7136.jpg

Okra in aankomst...

dscn7130q.jpg

De onbekende stamtomaat...

dscn7125.jpg&action=rotate&degree=90&r=0.9787543298576848

Balkon... aan het eind een geparkeerde kiwi, dan tomaten, glamini, tomaat Garden Pearl op kruk met basilicum erbij...

dscn7103.jpg

dscn6920h.jpg

Geplaatst:

Leuk zo die wigwams. Zonde van je kolen, misschien kan je volgend jaar eens proberen ze onder anti-insectengaas te telen. Broccoli uit eigen tuin is zo lekker, zou zonde zijn als je dat op zou moeten geven (is persoonlijk natuurlijk).

Hoe gaat het eigenlijk met je paprika stekje?

• Nieuwe aanmaken...