Geplaatst: 5 maart 201114 j Citroenmelisse, daar heb ik nog een zakje zaadjes van liggen met de bedoeling om het te gaan zaaien. Met een gemiddelde periode van 120 dagen tot je kan oogsten, ga ik binnenkort maar is zaaien! Nu zat ik nog wel met wat vragen..- Is het een lichtkiemer of kan ik er een beetje zand ver heen doen?- Uit een zaadje komt toch maar 1 steeltje dus ik heb toch meerdere zaadjes nodig voor een plantje?- Bij welke temperatuur zal dit het beste ontkiemen? Meer tips, info en ervaringen zijn altijd welkom! > Planten kopen? Doe het bewust!
Geplaatst: 5 maart 201114 j Het is een vaste plant, dus na 1 keer zaaien heb je voor de komende jaren lekker veel melisse! Ik zou een aantal zaadjes per potje zaaien, of gewoon lekker wat zaadjes als je ze in een kasje ofzo zaait.De temperatuur weet ik niet. Kamer temperatuur is voldoende neem ik aan. Oh het een lichtkiemer is weet ik niet, ik heb ze nog nooit gezaaid. Maar heel iets zand er over kan vast geen kwaad (zo dat er op sommige zaden wat meer zand ligt dan op anderen) Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 5 maart 201114 j Auteur Het is een vaste plant, dus na 1 keer zaaien heb je voor de komende jaren lekker veel melisse! Ik zou een aantal zaadjes per potje zaaien, of gewoon lekker wat zaadjes als je ze in een kasje ofzo zaait.De temperatuur weet ik niet. Kamer temperatuur is voldoende neem ik aan. Oh het een lichtkiemer is weet ik niet, ik heb ze nog nooit gezaaid. Maar heel iets zand er over kan vast geen kwaad (zo dat er op sommige zaden wat meer zand ligt dan op anderen) Jup.. Vaste plant.. Dat dacht ik ook van mijn vorige..vorig jaar mooi plantje gekocht.. deze winter in de tuin gelaten..Maar kan het hele potje NERGENS terug vinden raar Zal ze niet in m'n tray'tje zaaien die in het kasje ligt.. 3 bij 3cm vakjes zijn dat,Zal ze gewoon direct in een 6 bij 6 potje ofzo zaaien, is denk iets handiger! > Planten kopen? Doe het bewust!
Geplaatst: 5 maart 201114 j Ze sterven wel af, 's winters. Die van mij begint nu wel weer wat uit te lopen. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 5 maart 201114 j Ik kwam een raar ras aardbei tegen in mijn aardbeien bedje..maar omdat ie enig in zijn soort was... even geroken... citroenmelisse... ook nog prima te scheuren en te verdelen in diverse potjes.... blaadjes gewoon groen, maar wel gedrongen klein... http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Geplaatst: 5 maart 201114 j Auteur Ze sterven wel af, 's winters. Die van mij begint nu wel weer wat uit te lopen. De aarde en het plastic potje zullen dan ook wel afgestorven zijn.. nergens terug te vinden raar soort aardbei, haha! Ik kwam vorig jaar een paardenbloem tegen waarvan de bladeren wit waren in mijn tuin.. dat was even raar > Planten kopen? Doe het bewust!
Geplaatst: 5 maart 201114 j Ze sterven wel af, 's winters. Die van mij begint nu wel weer wat uit te lopen.Wat raar, die van mij lijken de hele winter groen te zijn geweest! Ik heb er niet op gelet toen het zo hard sneeuwde, maar sinds de sneeuw weg is heb ik ze niet anders gezien dan kwiek en groen. Ze staan hier gewoon in de volle grond. Die dingen vermeerden zich trouwens als kool in onze tuin... Reveries of a Craftsy Garden Reader: http://craftsygardenreader.blogspot.com/
Geplaatst: 5 maart 201114 j Nou.... een kop thee kan ik er nog niet van zetten nu hoor Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 5 maart 201114 j o chips!! *slaat zich voor voorhoofd* natuurlijk was dit uitvergroot hehe....heb zeker wol tussen mijn oren zitten vandaag (veel gesponnen)
Geplaatst: 5 maart 201114 j En ik heb nog wel in de terpentine en verfluchten gestaan de hele dag... misschien word je daar scherper van. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 6 maart 201114 j Ze sterven wel af, 's winters. Die van mij begint nu wel weer wat uit te lopen.Wat raar, die van mij lijken de hele winter groen te zijn geweest! Ik heb er niet op gelet toen het zo hard sneeuwde, maar sinds de sneeuw weg is heb ik ze niet anders gezien dan kwiek en groen. Ze staan hier gewoon in de volle grond. Die dingen vermeerden zich trouwens als kool in onze tuin...Er is toch wel een groot verschil in klimaat tussen leiderdorp en zelhem, kan zeker in de winter een paar graadjes schelen hoor. Even a broken clock is right twice a day
Geplaatst: 21 maart 201114 j Citroenmelisse, dat ziet er ook leuk uit. Gebruik je het net als munt, dus wat takjes/blaadjes er af halen en in kokend water en er thee van trekken? Of hoe gebruiken jullie het?
Geplaatst: 21 maart 201114 j Ja, zo kan je melisse gebruiken! Gedroogd is het niet meer zo smaakvol.. dus je gebruikt het het beste vers. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 21 maart 201114 j Auteur ik wil ze vandaag gaan zaaien.. iemand nog tips voor het zaaien van citroenmelisse? Veel licht? Warmte? Afdekken met aarde? > Planten kopen? Doe het bewust!
Geplaatst: 27 maart 201114 j Ik kan je met zaaiadvies niet helpen, omdat ik mijn kruiden vaak in pot koop. Klein advies; zet citroenmelisse niet in de volle grond, want het is net als munt een gigantische ondergrondse woekeraar. Het komt overal waar z'n wortels reiken weer op, na 2 jaar heeft 1 plantje zo een vierkante meter grond doorwoekerd! Ik heb hem net helemaal uitgegraven en in een pot gezet! Ik zet er vaak thee mee en de blaadjes zijn ook door de sla en bij vis erg lekker.
Geplaatst: 29 maart 201114 j Citroenmelisse doet het altijd en overal. Dat is een ware plaag als je niet oppast.
Geplaatst: 29 maart 201114 j Auteur Ik heb liever dat ik wat in de vuilnisbak gooi, dan dat ik te weinig heb Klopt toch? > Planten kopen? Doe het bewust!
Geplaatst: 30 maart 201114 j Klopt, totdat je elke week citroenmelisse moet uitroeien en snoeien. Dan word je het echt wel zat. Zeker als er niets anders meer groeit.
Geplaatst: 24 april 201114 j Auteur Gewoon gezaaid rond de 26 graden uiteindelijk, en ik denk dat nu na 5 dagen zo'n 80% is opgekomen > Planten kopen? Doe het bewust!
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.