Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Handen af van de homeopathie!

Featured Replies

Geplaatst:
Je mag van mij gerust je heilige geloof in de wetenschap behouden, wel, ik ben allang van dat geloof afgevallen en dat bevalt me goed.

Wat mij betreft heb je hiermee ook mijn mening verwoord. Dank je wel.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

In een gedegen studie met regulier medicijn A, homeopatisch middel B en controlegroep C is de werking van een medicijn makkelijk aan te tonen. Maar in het geval van homeopatische medicijnen wordt dus aangetoond dat niet werkzaam is.

Als iemand een onderzoek kent waarin het wel wordt aangetoond, dan zou een link interessant zijn.

De homeopatische industrie is trouwens ook en miljardenindustrie. En de grote boze farmaceutische industrie zijn vaak gedeeltelijk eigenaar van homeopatische concerns. It's all about the money.

Geplaatst:

Modest Mouse, dat is nou net het probleem, de werking van homeopathie laat zich niet zo eenduidig testen.

Er kunnen 5 mensen zijn met een nierprobleem, die allemaal een ander, speciaal op hun constitutie afgestemd midden krijgen, en die daar allemaal bij gebaat zijn.

In de (klassieke) homeopathie is er niet één middel voor één kwaal zoals in de reguliere geneeskunde.

Laat iedereen die zich zo afzet tegen de homeopathie zich alsjeblieft eerst eens verdiepen in de werking van homeopathie, voordat-ie roept dat het niet werkt omdat het niet wetenschappelijk bewezen is.

Geplaatst:

@bio fee, ik heb me er wel degelijk in verdiept. Daarnaast ben ik tevens wetenschapper, ware het op een ander vakgebied maar dus veel kennis van onderzoekmethoden.

Op individueel niveau kunnen mensen zich best beter voelen door het gebruik van homeopathie. En die moeten dat ook zeker blijven doen. Het feit dat er naar je geluisterd wordt, dat je minder stress ervaart, het feit dat veel kwalen vanzelf overgaan en het welbekende placebo-effect zorgen ervoor dat mensen er best baat bij kunnen hebben. Maar dat is niet hetzelfde als een werkend medicijn.

Neem als voorbeeld hoofdpijn. Ik kan een paramolletje nemen en de pijn gaat weg. Of ik kan lekker in bad gaan en de pijn gaat (soms) weg. Is in bad gaan dan een medicijn/geneeswijze voor hoofdpijn? Nee, want in bad gaan leidt tot ontspanning en afleiding, en dat werk tegen de hoofdpijn.

Ik kan ook lekker in de tuin gaan zitten met een goed boek, of onkruid trekken. Daar gaat de pijn soms ook van weg.

Ik kan ook een homeopatische pil nemen, en de pijn kan ook weg gaan. Ik doe de handeling van de pil slikken en voel me gerustgesteld dat ik iets heb ondernomen. Ik ga lekker even op de bank zitten om het te laten werken.

Ik kan ook helemaal niks eraan doen, en de pijn gaat uiteindelijk vanzelf ook weg.

Met andere woorden, er is geen causaal verband tussen het weg gaan van de pijn en de homeopatische pil. Ergo, de homeopatische pil is dus geen medicijn/geneeswijze. Maar goed, de pijn is weg, dus het 'werkt' wel.

Niks mis met een gezonde dosis placebo-effect trouwens. Ben groot fan van het placebo-effect zelfs.

Geplaatst:

Een ervaring:een kind van 4 jaar die vanaf zijn 6de week penseline kreeg om de 6 weken.

En toen naar de homeopaath en toen nooit meer penseline gekregen,en eraf gekomen van zijn klachten.

En kind van 4 tussen de oren/stress??

Overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

@thea, het placebo effect werkt ook bij een 4-jarige. Of misschien was het vanzelf minder geworden. Maar het werkt toch? En dat is prima, en goed nieuws voor je kindje.

Maar dat maakt het geen medicijn.

Ik heb een tijd chronische hoofdpijn gehad. Niks hielp echt en ik wilde niet elke dag iboprufen slikken. Nu ga ik elke avond een uur in bad, en dat helpt prima. Maar dat houdt niet in dat er op mijn badschuim mag staan dat het tegen hoofdpijn helpt. Terwijl het toch echt weg is nu. Ik mag deze schuim ook niet gaan verkopen als 'ModestBadMousse, de remedie tegen hoofdpijn!'. Daar zijn regels en wetten voor. En daarom mag het op homeopatische middelen dus ook niet worden vermeld.

Geplaatst:

Voor de geinteresseerden, een goede tip is The Cochrane Collaboration. Deze organisatie verzamelt en indexeert gedegen onderzoek op het gebied van gezondheidszorg. Je kunt hier alerlei ziekten en geneeswijzen zelf opzoeken: http://consumers.cochrane.org/search en ook homeopathy icm met ziekten en aandoeningen.

Dus bijvoorbeeld onderzoeken die betaald zijn door de farmaceutische industrie of juist door een homeapatische artsenvereniging geven geen vertekend beeld op deze manier. Daarvoor worden onder andere de onderzoeksmethoden onder de loep genomen.

Daarna staat dan in de abstract of iets werkt of niet, in lekentaal.

Zelf heb ik er voor mijn ziekte veel aan gehad. Zo was ik ervan overtuigd dat een bepaalde combinatie van medicijnen zou werken en was ik pissig omdat mijn arts me die niet wilde geven, want dat zou toch niet werken bij mij. Terwijl ik toch enkele succesverhalen was tegengekomen. aar de arts bleek gewoon gelijk te hebben: de succesrates waren erg minimaal, en het werkte alleen bij vrouwen van boven de 150 kilo. Dan moest ik dus eerst 100 kilo voor aankomen...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.