Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Rode bes vervangen?


dennislp

Aanbevolen berichten

Hoi!

 

Wij hebben hier 2 rode bessen struiken van zo'n 20 jaar oud, maar nu vrezen we dat de rupsen in de stammetjes zijn gaan zitten.. Erg jammer Wellicht moeten ze dus er uit...

 

Dus ik zat met twijfels, en vragen.. Hoe dit aan te pakken..

 

Zouden jullie er gewoon 2 terug zetten, of een stuk of 4 die je gewoon kleiner houd? (deze struiken waren denk meer dan 1m² per stuk.)

Met 4 heb je het uiteindelijk wel sneller vol dacht ik...

 

Hebben deze struiken veel wortels? (Deze is 20 jaar oud, ik vrees van wel?)

Aangezien er nog wat fruit dichtbij staat word het lastig uitgraven vrees ik.

 

Hebben jullie nog tips verder? Dit moet denk wel na de vorst gebeuren?

 

 

 

OFFFFFFFFFFFFFFFFFFF kan ik nog iets tegen die rupsen doen die in de takjes zitten??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Was aan het google'en naar een bepaalde struik, maar toen kwam ik dit tegen..

10_02_Bessenglasvlinder.jpg

Herkenning aantasting:

Verwelkte takken.

 

Leefwijze:

De vlinders (ongeveer 20 mm vleugelspanwijdte, metaalblauw met 3 gele ringen) leggen eieren op de schors vanaf eind juni tot half juli. De hieruit ontstane rupsen voeden zich met het merg in de stengels vanaf juli tot mei van het volgende jaar. De verpopping gebeurt in de vraatgang. Aanvankelijk krijgen de stengels gele bladeren, verzwakken en verwelken.

 

Maatregelen:

* stengels wegknippen met tekenen van aantasting;

* preventief geen snoeistompjes laten staan.

 

Bron: http://home.scarlet.be/yuc-andre.vandenberghe/04_1_activiteiten/10_2_05_verslag_act_ziekteherkenning.htm

 

 

 

Als ik dit zo zie denk ik: Bingo!

Alleen die rupsen zijn wit.. de rupsen die wij altijd hebben zijn groen.. Iemand enig idee?

 

Maar ok, ik kom steeds dichter in de buurt.. Ondertussen staan er wel alvast 3 flesjes met pyrethrum in de garage Dit jaar gaan ze NIET overleven..

(Moet denk zéér zwaar geschut inzetten aangezien wij enorm veel bladeren hebben in de tuin, en al een paar jaar last van ze hebben, word dus denk zeker een planning van 3x spuiten per week.. Overdreven veel, maar ben het nu zat.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De rups van die vlinder, zitten die IN de stokjes? Dan zie je die misschien niet, en is de groene rups die je wel ziet een andere soort. Die 'gewoon' het blad eet?

 

Als dit twee soorten rupsen zijn? Lijkt me erg raar, nog NOOIT een witte gezien namelijk, wel tientallen (wie weet honderden) groene..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wellicht zitten ze er in ja, veel stokjes die gesnoeid waren vertonen zo'n bovenkant die hol / zwart is.. (niet altijd zwart)

 

Zal binnenkort eens flink wat takjes afknippen en ze ontleden.. Kijken of ik iets kan vinden,

 

denk toch wel dat het met de rupsen te maken heeft, aangezien die er al 2 jaar lang met grote getallen rondlopen. De rupsen gingen ook vaak in de appelboom zitten, daar zaten ze dan soms in bladeren die krom getrokken waren, als je daar in spoot met gif? Veel bruin spul kwam er uit en tientallen rupsen..

Serieuse overlast hebben we dus,

denk dus dat ze nu ook in de stokjes zitten, waarom zijn die anders zo hier en daar hol en lijken ze op eerder vermelde afbeelding?.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...