weegschaaltje Geplaatst: 14 mei 2013 Geplaatst: 14 mei 2013 hallo Dit is mijn eerste moestuinexperiment, heb de voorbije 2 maanden vanalles gezaaid en geplant, ben de strijd aangegaan met slakken en houtduiven, genoten van de eerste oogst van rucola, bietblaadjes en spinazie en beslist welke groenten & andere planten ik wil verder kweken en welke niet. Maar ik weet niet goed hoeveel je van elk nodig hebt om een gezin van 5 man te voeden. Overschot mag altijd, (die vries of maak ik in), maar te weinig vind ik sneu (zo had ik 1 grote pot rucola maar die voldoet niet). Dus ik wil de volgende paar weken nog eens vanalles zaaien en/of planten en liefst ineens de juiste hoeveelheid. Dus graag jullie tips, hieronder hetgeen ik nog wil bijplanten/zaaien: 1. augurk (heb 2 weken geleden 6 zaden geplant, dit eet alleen ik)2. Bloemkool (heb 2 plantjes overgehouden na de slakkeninval)3. Broccoli (hiervan 2 grote planten en 2 kleintjes)4. Courgette (momenteel maar 1 plant, maar dit eten we eigenlijk wel veel)5. struikerwten (2 plantjes staan, 6 gezaaid)7. Kervel (1 grote pot heb ik nu)8. Komkommer (1 plant + 3 zaailingen, wordt door de kids héél veel gegeten)9. Paprika (een 10 tal kleine plantjes van een paar cm, koop ik hiervoor beter plantgoed?)10. Peterselie (1 pot)11. Pompoen (4 plantjes in de tuin die de slakken overleefd hebben)12. Prei (heb net 6 stuks plantgoed gekocht)13. Radijs (een 30-tal plantjes, wanneer mag je deze eigenlijk oogsten?)14. Rucola (nu 1 grote pot maar onvoldoende)15. Savooi (zaaigoed en pootgoed opgevreten, nu nog eens 6 stuks pootgoed gekocht, als het weer niet lukt stop ik hier mee)16. Snijbiet (nu 1 grote pot)17. Spinazie (nu 1 grote pot maar onvoldoende)18. Struikbonen (vrienden van me met gezin van 4 raadden me 20 plantjes aan om een heel jaar boontjes van te eten met 4 man, heb er 24 geplant)20. Wortelen (nu 4 potten)21. aardappelen (nu 3 poters die aan het groeien zouden moeten zijn, het zijn geen bewaaraardappels) alvast bedankt voor de hulp! Quote
Danuta Geplaatst: 14 mei 2013 Geplaatst: 14 mei 2013 Grijns...ik hoop dat je genoeg land hebt )40 x struikbonen maar heb je weinig land zou ik gaan voor spekbonen, paar wigwams met spekbonen brengt meer op dan vele meters struikbonen vind ik persoonlijk Prei kun je ook wel een stuk of 20 a 30 zetten, nemen weinig ruimte in en kunnen tot die in de herfst tot zelfs in de winter en erna geoogst wordenKomkommers ligt er een beetje aan, 5 tot 10 zou ik zeggen, ligt natuurlijk aan de hoeveelheid komkommers die gegeten worden in je familie. Ikzelf heb alleen grondkomkommers, die zijn makkelijk en iedere paar dagen een komkommer per plant meestal. Gemengde kolen 30 stuks en als je van zuurkool houdt dan nog een stuk of 12 witte om in te maken. Wortelen 6 weken iedere 14 dagen een rijtje van 2 meter minstens (rauw eten, salade, gekookt) en een rijtje winterpenen van een meter of 2 meter. Spinazie idem als wortelen misschien overwegen om nieuwzeelandse te nemen in poten, van een paar planten heb je lang plezier is mij verteld. Meer als je graag spinazie in de diepvries doet. Rucola rijen van 1 a 2 meter, iedere 14 dagen nieuwe zaaien zolang als ze op willen komen... Erwten een flinke vierkante meter bezetten met rijshout en een heel zakje erin zaaien, kun je eten als peultjes of verder laten groeien tot erwt. Aardappelen kun je verschillende soorten nemen van vroege tot late opbrengst soorten. Hier is een topic gaande over aardappels in potten/zakken Ligt er aan hoeveel aan wat je normaal aan aardappels en hoe vaak eet...misschien ene poging waard volgend jaar Kervel is 1 of 2 grote potten genoeg mits je het niet als semigroente of vaak kervelsoep of zo van draait, alleen als kruid is dat ruim voldoende, peterselie idem, kruid dus hoeveel gebruik je.... Bovenstaande is ongeveer 1 derde van wat mijn schoonvader teelde voor een gezin van 9 dus heb ik het nog bescheiden gehouden daarnaast teelde hij nog snijbonen, tuinbonen, aardbeien enz. Grote diepvriezer, vlijtige handen en het hele jaar groente uit de tuin....De rest is erg afhankelijk van wat je er gemiddeld en hoe vaak van eet... MVG Danuta Quote MVG Danuta
weegschaaltje Geplaatst: 14 mei 2013 Auteur Geplaatst: 14 mei 2013 Dank je, heb ik tenminste een idee. Ruimte op zich gaat wel, maar ik heb maar een relatief klein stuk waar veel zonlicht op komt. Het meeste zet ik in potten want ik heb veel last van rug en nek. Ik ga zeker je tips van het 14-daags bijzaaien toepassen, bedankt Quote
Danuta Geplaatst: 14 mei 2013 Geplaatst: 14 mei 2013 Om je rug te ontlasten is het misschien een idee om verhoogde bedden aan te leggen.....erg leuk tuinieren, meer inzicht en meer vat op de grondsoort etc. Ik heb ook niet overal de gehele dag zon, de kruidentuin is licht en luchtig maaar de hoeveelheid zon is ongeveer de helft van een open veld, ik verlies een deel als de zon achter de berg verdwijnt waartegen mijn huis staat, maar alles doet het eigenlijk goed. Beetje gaan kijken welke planten graag veel zon hebben en andere planten die met halfschaduw of zelfs schaduw uitkomen ) Gewoon proberen wat in jou tuin en voor jou het beste werkt, In de hoogte werken als tuinbedden geen optie zijn is mogelijk, bvb komkommers, pompoenen,spekbonen, erwtjes, snijbonen enz....dan heb je alleen wat bukwerk in het begin hoofdzakelijk en kunnen de kinderen eventueel meehelpen ) Misschien doe je zo ideeen op: http://tinyurl.com/ceb4lhg MVG Danuta Quote MVG Danuta
weknow Geplaatst: 14 mei 2013 Geplaatst: 14 mei 2013 Er vanuit gaande dat je nu geen uitval meer hebt: - augurken heb je volop. Die kun je meestal ook als komkommer eten. (Ligt wat aan het ras of ze zo smaken)- 2x bloemkool eten.- brocoli: wordt hooguit een paar hapjes.- courget: als ze goed gaat heb je 8 a 10 vruchten in 5 a 6 weken tijd.- Af en toe enkele erwtjes in de nasi voor de kleur.... - Kervel: 1, misschien 2 pannen kervelsoep. Zaai ze om de 3 a 4 weken. 's zomers in de schaduw.- Komkommers: in de kas...voldoende voor 3 maanden. Buiten heel sterk afhankelijk van weer of het iets wordt.- Paprika: idem. Buiten: enkele rijpe paprika's in het najaar als het meezit. In de kas: volop paprika's in het najaar...ze komen je oren nog uit - Peterselie in overvloed tot ze gaat bloeien- Pompoen: 3 x per week verplicht pompoensoep eten (of ruimte maken in je vriezer)- prei: genoeg voor 2x in de soep of 1 x stamppot.- Radijs: een schaaltje binnenkort bij de boterham...- Rucola...gergeld bijzaaien, na afknippen hergroei tot ze vrij snel gaan bloeien (als warmer wordt)- 6 savooiekolen tussen september en november.....- snijbiet: zaai opnieuw in juli augustus. Nu te vroeg. Vragen meer ruimte!! Oogst snel voor de sla, want gaat binnenkort in bloei. - spinazie: Gekookt heb je een flinke emmer nodig voor 1x. (Oogst van een rij van 3 meter ca.) In de sla of wok doen ook enkele blaadjes het al goed.- Zaai gerust nog eens struikbonen over 2 weken en dan nog eens 2 weken later. Die gaan in de zomer wel op!- Zomerworteltjes: 4 potten genoeg voor af en toe een lekkere snack (Is de pot diep genoeg?) Winterwortelen: laat er 2 of 3 in een pot staan. Voor stamppot heb je er toch gauw 5 flinke nodig....- aardappelen leveren 6 a 10 nieuwe per plant. Genoeg voor 1 a 3 x.... Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Bit Geplaatst: 14 mei 2013 Geplaatst: 14 mei 2013 Ja. Ben het erg met weknow eens. Op zich is je inzet en gedachte lovenswaardig, maar hier red je het inderdaad niet mee. Vooral die erwten en die bonen. Ik snap die raad van je vriendin niet echt hoor. Een heel jaar ? Tuinbonen ook hoor. En de spinazie is echt zó weg. Ik ben alleen ( vaak ) en zaai elke week nu een nieuwe rij spinazie. Maar laat je niet uit t veld ( uit je moestuin ) slaan he ? Gewoon doen , je leert vanzelf snel bij. succes ! Quote
weegschaaltje Geplaatst: 15 mei 2013 Auteur Geplaatst: 15 mei 2013 Leek me idd zelf ook weinig, maar nu heb ik er beter zicht op dankzij jullie antwoorden. Ga er meteen invliegen en bijzaaien en bijplanten! Een serre heb ik nog niet, maar mijn man is er een aan het maken, die zou als het goed gaat dit weekend af moeten zijn, ben benieuwd... Bedankt! Quote
Lola Geplaatst: 15 mei 2013 Geplaatst: 15 mei 2013 Ik heb dit http://wroeten.nl/moestuin/hoeveel-telen/ als richtlijn gebruikt. Ik vond het wel handig, misschien heb je er iets aan Quote
spike Geplaatst: 16 mei 2013 Geplaatst: 16 mei 2013 ja je moet natuurlijk kijken hoe grote eters jullie zijn. Het lijstje van lekker wroeten komt meer in de richting.Ik ging een keer bij familie eten en die schaal met boerenkool was even groot als ik normaal met mijn broer op eet en toen zaten we met zijn zessen aan tafel. Persoonlijk vind ik dat je per keer dat je oogst een keer moet kunnen eten.Hou rekening met het feit dat niet alles even groot wordt als in de winkel.Dus per keer eten heb je al vlug meerdere 2-3 boerenkolen nodig.Een zakje peulen in een keer op zaaien kan goed.5-7 zaden stok/snijbonen per stok en al gauw 20 stokken ik bouw meestal een tent vorm. Sla en boerenkool kun je ook al opeten voordat ze helemaal volgroeit zijn dit heet ook oogst spreiden! Anders heb je alles in een keer en loop je ook meer risico dat er door ziektes of slechter weer dingen verloren gaan.Je kunt natuurlijk iedere week dezelfde groente eten. Als je teweinig hebt moet je weer gaan combineren heb je iets teveel dan kan het in de diepvries of naar goede vrienden of de buren. Quote
kleineke Geplaatst: 16 mei 2013 Geplaatst: 16 mei 2013 het is idd heel afhankelijk, he... Onlangs vertelde iemand me dat ze met 2.5 kg aardappelen 2 keer eten hadden met 2 personen... Daar eten wij met 5 toch wel 3 keer van... (of 2 als het puree oid is) Quote http://ingesmoestuin.blogspot.be/
weegschaaltje Geplaatst: 23 mei 2013 Auteur Geplaatst: 23 mei 2013 Zaai nu elke week vanalles en nog wat om de oogst te spreiden, en zoveel mogelijk. Liever teveel dan te weinig, heb een grote diepvries en veel weckpotten en we zijn wel echt groenteneters. Er gaat sowieso altijd nog wat verloren ook door slakken of andere. Ik gebruik nu ecologische slakkenkorrels (Escar-Go) en die werken goed maar met de regenval de laatste tijd moet ik wel vaak bijstrooien. Iemand raadde met nematoden aan (kleine parasietaire wormpjes die je mengt onder water en die alle slakken zouden opeten), iemand daar ervaring mee? Quote
Bit Geplaatst: 23 mei 2013 Geplaatst: 23 mei 2013 Daar zijn aparte topics over. Zie daar ( zoekfunctie ) Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.