tdmts Geplaatst: 20 mei 2013 Geplaatst: 20 mei 2013 Hallo We hebben sinds een jaar achteraan onze weide een plaats (3m lang, 2m breed en 1.5 hoog) waar we al onze paardenmest (gemengd met hooi) opslaan. Ik had hier en daar iets gelezen dat je deze mest kunt gebruiken als compost in de moestuin. Gezien ik dit najaar zou willen verhoogde bedden in onze moestuin plaatsen leek me dit wel interessant. Ik heb eens gegraven tot de bodem maar ik zie geen wormen en de mest ziet er me ook redelijk onverteerd uit. Wat doe ik verkeerd? Alvast bedankt! Tom Quote
HuubvG Geplaatst: 20 mei 2013 Geplaatst: 20 mei 2013 Kun je een foto plaatsen? Misschien is de hoop te droog, dan gebeurt er niets. Hooi, geen stro? Quote
Gwen Geplaatst: 20 mei 2013 Geplaatst: 20 mei 2013 Heb je kalk gestrooid bij het opbouwen van de hoop? Dat is namelijk nodig om de compostering op gang te brengen. Quote
tdmts Geplaatst: 20 mei 2013 Auteur Geplaatst: 20 mei 2013 Hallo Ja, dat moet inderdaad stro zijn . Ik heb twee foto's bijgevoegd. Vraag is dus eigenlijk: hoe kan ik zo snel mogelijk die berg veranderen in goede compost. Groeten Quote
wijo Geplaatst: 20 mei 2013 Geplaatst: 20 mei 2013 Kan het zijn dat de paarden een ontwormingskuur hebben gehad en dat je daardoor geen wormen in de mesthoop krijgt? Ik weet niet hoe lang het duurt voordat ontwormingsmiddel afbreekt. Ik vind het overigens ook een klein hoopje wat je daar hebt liggen. Bij een dikkere bult gaat het beter broeien en verteerd het materiaal ook beter. Ik zou de hoop zeker een meter hoog maken. Misschien is het een idee om een bak te maken waarin je het beter op kunt stapelen. Quote Met vriendelijke groet,Wim.
HuubvG Geplaatst: 20 mei 2013 Geplaatst: 20 mei 2013 Dit zou je best onder kunnen werken, zoals het er nu bijligt. Je moet dan wel spitten. Het compostverhaal, nou, ik weet niet of dat gaat lukken, maar een steek diep spitten en daar de mest in, nieuwe steek over de mest heen etc. Dan verteert de mest snel en geeft de stilstof direct af. Quote
tdmts Geplaatst: 20 mei 2013 Auteur Geplaatst: 20 mei 2013 Ik zal hem dan wat hoger maken. Ik had op YouTube gezien dat sommige er plastic over doen om de temperatuur te verhogen en dan om de twee weken keren. Dat kan ik ook proberen of lijkt dat tijdverspilling? Ik had in het voorjaar al wat mest gebruikt uit die hoop maar ik heb de indruk dat het mijn bodem verzuurd heeft. Look en ajuin groeien goed maar mijn bonen, erwten, ... zijn minder. Het is ook de keer dat ik een moestuin heb en zelf probeer compost te maken dus... Bestaan er kits om ph waarden van de bodem te meten? Groetjes en bedankt Quote
Bit Geplaatst: 20 mei 2013 Geplaatst: 20 mei 2013 Als 1e zou ik er 2 of zelfs 3 hopen/ bakken van maken. Als ik het goed zie, gooi je steeds de nieuwe mest op de hoop erbij ? Dat moet je niet doen. Maak van het oude deel 1 hoop / bak en laat dat liggen dit seizoen , dat kan je in de herfst gaan inzetten. Bak 2 kan je in het voorjaar inzetten. En bak 3 kan je na de zomer verder gaan vullen voor een jaar later. Wormen verschijnen niet in een redelijk verse hoop , die komen pas in een wat later stadium. Met plastic afdekken kan je , om de hoop niet te nat te laten worden, vooral in het koudere jaargetijde ( ook nu nog )Je kan elke hoop nog extra mengen met gewone aarde uit de tuin , of met plaggen. Je kan er nog droog materiaal aan toevoegen , whatever.Het ontbreken van wormen nu is niet zo vreemd. Je gooit er ook gras afval / gemaaid gras op zie ik ? Oké, maar niet zo. Dat moet je of in laagjes erin doen , of mengen. Dit gaat rotten , en dat trekt ook geen wormen. De hoop moet vooral eerst ouderen. En niet steeds verse erbij. Quote
FM09 Geplaatst: 21 mei 2013 Geplaatst: 21 mei 2013 Hallo tdmts, Misschien heb je wat aan mijn ervaringen. Wij hebben sinds twee jaar een paardemesthoop, waar ik dit jaar al heel veel kruiwagens goede mest vanaf heb gehaald, met nog veel meer in de maak! Allereerst moet je wormen hebben, met weinig of geen wormen kan het zo meerdere jaren duren voor je mest verteerd is, je bent dan zuiver afhankelijk van bacterien. Overigens, vooral in deze tijd van het jaar hebben we ook veel mestkevers, die de bovenste, losliggende mest doorwoelen en daarmee ook de vertering 'kickstarten'. Ik zou zeggen dat de wormen uit de bodem vanzelf komen, maar dan wel mondjesmaat. Dus als je de kans ziet om uit een bestaande hoop een paar emmers oude mest met wormen te krijgen, vooral doen. Met een forse hoeveelheid wormen gaat de vertering sneller en dan kost het nog maar een half jaar. Verder, wormen zijn ook dol op plantenmateriaal, gemaaid gras dat afgedekt is door een verse lading mest wordt al vrij snel opgepeuzeld. Alleen eikenblad eten ze niet... Verder moet je zorgen dat je hoop nooit uitdroogt. Wij hebben er stoeptegels onder liggen (op leem, dus dat houdt echt al het water tegen) en opstaande randen. De alleronderste laag is dan te nat, en de bovenste laag zal altijd droog blijven (die haal je dus ook weg als je mest wilt hebben), maar ergens ertussenin zijn dan altijd optimale condities voor je wormen. En verder houdt je rekening met het weer. Te nat houdt je echter niet zomaar tegen - zelf heb ik slechte ervaringen met plastic erover, maar ga gerust testen - maar bij droog weer moet je dus sproeien. Zoals hierboven ook al gezegd werd, stapel het hoog genoeg op. Tussen de 1 en 2,5 meter is ideaal voor de vochtigheid, hoger is niet aan te raden: ik heb het idee dat een te hoge stapel teveel druk geeft, waardoor de wormen er ook al niet komen. En inderdaad, wees heel voorzichtig met ontwormmiddel, want dat vaagt je populatie in een keer weg. Leg bijv. even een tijdelijk hoopje aan, 3-6 weken apart houden is voldoende. Overigens, de duur is ook afhankelijk van welke 'kwaliteit' mest je wilt. Als je heel veel geduld hebt, ontstaan er stukkken die zuiver diepzwart en korrelig zijn - perfect voor de siertuin. Juist als je veel humus in de grond wilt, moet je iets minder lang wachten en neem je mest waar de 'paardemoppen' al uit verdwenen zijn, en het stro (hooi?) een diepdonkerbruine kleur heeft gekregen. Dit moet je dan uiteraard wel onderspitten. En van de buitenste laag stro die maar heel moeilijk verteerd, kun je weer mulch-materiaal maken. Veel succes ermee! Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.