Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Geplaatst:

Ik wou groente gaan kweken hier in de tuin, volledig biologisch, ik weiger absoluut iets te eten waar niet het labeltje biologisch op zit.

Ik wou dus ook biologische zaden gaan bestellen. Maar nu heeft mn broer onaangekondigt zakken biologische moestuingrond meegenomen (wat ik kan waarderen) maar ook een paar zakken zaden van intratuin.

Een zak is van merk intratuin, er staat een A op en "met zorg gekweekt"

De andere zakken zijn van florex..

Uiteraard zijn dit geen biologische zaden anders zouden ze dat er wel vol trots op hebben gezet, maar hoe weet ik of deze zaden sporen kunnen bevatten van genetische manipulatie?

want dat is uiteraard het belangrijkste.

En uiteraard zijn ze gevoed met pesticiden dus ik weet niet wat voor een effect dat op het zaadje en wat uit het zaadje komt heeft, maar daar kunnen we niet omheen.

Het gaat me om die genetische manipulatie.

En als een boer met dit zaad biologisch zou gaan kweken, mag hij dan officieel het product biologisch noemen?

En weet iemand eventueel een (fysieke) winkel waar ik biologische zaden kan kopen in de regio nijmegen, bij voorkeur ten zuiden van nijmegen.

Geplaatst:

hoi, ik zou toch maar eens op internet rondkijken. De bolster heeft uitsluitend bio zaden en Van der Wal heeft ook een aardige bio collectie inmiddels. Goede en informatieve sites, betrouwbare levering. Best handig!

Geplaatst:
  • Auteur

Bij de bolster wou ik in eerste instantie gaan bestellen ja, maar wat uit deze zaden gaat komen bestempel jij dus als rotzooi vanuit biologisch oogpunt?

Als er een fysieke winkel in de buurt was zou ik meteen daarheen gaan.. bestellen op internet gaat een stapje verder wat mij betreft.

Geplaatst:

Bestellen via internet is echt niet zo moeilijk hoor! Ik doe niks anders.

Zeker als je bijzondere dingen wilt hebben (zoals biologisch zaad kennelijk is, want slecht verkrijgbaar..), dan is internet echt een uitkomst!

Geplaatst:
  • Auteur

Dat het niet moeilijk is snap ik, maar het is wel iets anders als een winkel binnenlopen en wat pakken..

Als k via internet wil bestellen moet k gelijk een hoop bestellen dat ten eerste.. en het duurt een week voordat het binnen is etc.

Maar nogmaals de planten die uit de zaden komen die ik heb zijn troep vanuit biologisch oogpunt.. de zaden zijn al gekocht dus de verkeerde lui zijn al gefinancierd..

Geplaatst:

Bij natuurwinkels verkopen ze vaak ook wel zaden van de Bolster. Die hier heeft in ieder geval een display staan.

Geplaatst:

Zelf zou ik in jouw geval gewoon even contact opnemen met intratuin. Zij kunnen je vertellen wat de oorsprong is van hun zaden. Je kan ze dan de vraag stellen of ze gen gemuteerd zijn en wellicht doen ze je verbaasd staan als het gewoon zaad is.

Geplaatst:

De Bolster levert anders binnen 3 dagen. Das behoorlijk snel.

Vindt dat je het jezelf wel erg moeilijk aan het maken bent zo. En ik snap je reacties her en der ook voor geen meter. De conclusies die je trekt uit de behulpzame opmerkingen van anderen dus. (bv je reactie op de zeer positieve posting van mw vogel... )

Als je persé de keuze maakt voor zo biologisch verantwoord mogelijk dan heeft dat consequenties... één daarvan is dat je dus niet zomáár een winkel kan binnenlopen en wat kan pakken. Maar dat is jóuw keuze!!!

In de tijd dat je hier aan het posten bent had je allang allerlei (zoveel als je zélf wilt) kunnen bestellen en had je het morgen door de brievenbus gehad. Problem solved.

Geplaatst:

hoi

mag ik vragen welke zaden je hebt gekregen misschien een idee om ze te ruilen. tegen wat je wel wil er zullen zekker mensen zijn die daar geen moeite mee hebben.

en bij de welkoop / boerebond hebben ze ook bio daden van bolster.

Geplaatst:

Via internet bestellen is echt heel handig en gaat supersnel ( behalve bij Vreeken zegt men hier ( sorry Vreeken ) ( die doen óók hun best ))

Andere optie is inderdaad via dit forum zaden te koop vragen van ieders eigen oogst. Gegarandeerd ( niet gegarandeerd ) biologisch bij de meesten en in kleine hoeveelheden. Trouwens. ook op internet zijn er zat kleine zaadleveranciers die leveren in hoeveelheden van 10 - 20 - 30 zaden hoor !

Ik koop in Engeland zakjes met 5 zaden van een mooie Lathyrus bv. whatever.

Geplaatst:

Pas op met biologisch zaad! De eko keurmerken zeggen tegenwoordig niet veel meer. Wil je het absoluut veilig spelen, ga voor biologisch dynamisch zaad. Deze zijn vooralsnog niet genetisch gemanipuleerd zoals vele andere biologische zaden. Gelukkig kun je deze zaad herkennen aan de "Demeter" keurmerk. Even zoeken, maar het loont.

Geplaatst:

Bij mijn weten mogen producten met het eko keurmerk niet genetisch gemanipuleerd zijn. Waar haal jij de info vandaan dat dat wel het geval zou zijn?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic