Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Image Image Image Image Image

Featured Replies

Geplaatst:

Hallo,

Ik ben op zoek naar hoeveel water zaailingen moeten hebben. Ik vind nogal tegenstrijdige of onduidelijke informatie hierover. Vaak word er bij de instructies niet meer info gegeven dan: "water geven", "niet nat maar vochtig maken", ...

Ik heb al verschillende methodes geprobeerd:

2013-05-23-2132771369336662.05

In een bak met zaai en kiem aarde, water bijkappen tot alles nat lijkt...

2013-05-23-2176011369336667.04

Dezelfde zaai en kiem aarde volledig nat maken, met een geel potje meteen in een blokje persen met een gaatje in, en zaadje erin doen. Moet dit veel extra water hebben?

2013-05-23-2150441369336655.05

Zaaien in van die mini bloempotten en dan die in water zetten totdat ze van boven vochtig worden en ze dan in een droge bak zetten. Wanneer moet je die terug water geven? Moet er continue water staan in die zwarte kweekbak?

Welke methode is werkt het beste voor het zaaien van kruiden en planten?

En wanneer moeten die bakjes eigenlijk naar buiten? ze staan nu aan het raam binnen? in zo een glazen kastje of volledig buiten?

Gr,

Geplaatst:

Ik doe altijd niet zo nat dat ze gaan rotten en nooit helemaal laten uitdrogen...

Goed de aarde nat maken voor het zaaien met een gieter, of na het zaaien door ze in zo'n bak water te zetten... dan bijgieten vanaf een schotel als de aarde droog dreigt te worden.

Geplaatst:

Beste wat je kan doen is gewoon zaaien in bakjes (met gaatjes onderaan). Bakje vol zaaigrond, zaadjes erbij, laagje zaaigrond erover en tenslotte laagje zand. Dat bakje dan in een grotere bak zetten met water en vanaf onder water laten opslurpen. Als alles nat is (zie je aan het zand), is het goed totdat de zaadjes kiemen. Moest de grond uitdrogen, kan je ze opnieuw water laten opslurpen.

Het zand vanboven voorkomt dat er algen groeien op de vochtige grond. Als je dat niet doet krijg je na een paar dagen altijd een groene schijn op je aarde, algen dus. Zand voorkomt dat.

Hetzelfde kan je doen met perspotjes die je zelf maakt. Gewoon vochtige aarde, perskluitje maken, zaadje erin, afdekken met zand en klaar. Bevochtigen met zo'n sproeiflesje waarmee je ook de ramen poetst enzo. Daar zit geen druk achter en het water is heel fijn, zodat je perskluitjes goed samenblijven.

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Een zaaigrond die te nat is zal een lucht% bevatten die onder de 20% is. Dit geeft problemen voor de "ademhaling" van de wortel. Een beetje goede zaaigrond bevat 20 of meer % lucht. Dit wordt bereikt door witveen te gebruiken en/of een toevoeging van perliet. De veendeeltjes in een zaaigrond zijn klein genoeg om een juiste water/luchthuishouding te beiden voor de jonge wortels, althans bij een goede zaaigrond. Een te droge zaaigrond is niet zo'n probleem mits de luchtvochtigheid maar hoog genoeg is zodat de verdamping geminimaliseerd wordt.

Nadeel van perspotjes is dat ze meestal gemaakt zijn van (Duitse) tuinturf. Vocht% is vrij hoog, maar lucht% is te laag. Voor kruiden en o.a. sla is dit geen groot probleem, maar mijn voorkeur heeft zaaien in een zaaigrond en dan verspenen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic