Jan Lokman Geplaatst: 16 juni 2013 Geplaatst: 16 juni 2013 Goeiedag, ik heb de kolen met het uitzetten beschermd met netten tegen vogelvraat.inmiddels zijn de planten behoorlijk groot dus vraag ik mij af of de netten nog wel nodig zijn. (zie foto) mvg, Jan Quote "Natura non nisi parendo vincitur "
bildtker Geplaatst: 16 juni 2013 Geplaatst: 16 juni 2013 Je kunt de netten er af halen en eventjes aankijken wat er gebeurt.Op mijn moestuin is er de ene keer meer vogelvraat dan de andere keer. Quote
eelzuhtjuh Geplaatst: 16 juni 2013 Geplaatst: 16 juni 2013 Ik zou ze lekker laten zitten want straks komen die vervelende koolwitjes weer eieren leggen en ben je in no-time je halve kool kwijt aan de rupsen. Quote https://eelzuhtjuh.blogspot.com/
Bit Geplaatst: 16 juni 2013 Geplaatst: 16 juni 2013 Hier op het moestuincomplex zijn de kolen inmiddels half opgegeten door de rupsen ( koolwitje ) bij de mensen die ze niet onder netten hebben. Gaat snel nu allemaal. Quote
Riverdale27 Geplaatst: 17 juni 2013 Geplaatst: 17 juni 2013 Ik check iedere dag mijn kolen op rupsen. Zijn voorlopig nog klein, maar ik pits ze gewoon kapot. Dan is de schade minimaal. Net zou ik er nog over laten. Vorige week ook het net weggedaan van mijn kolen omdat ik dacht dat ze nu wel groot genoeg waren. Ochtend erop was er meteen aan geknabbeld. Dus terug net erop Quote
basvossen Geplaatst: 17 juni 2013 Geplaatst: 17 juni 2013 water met knoflookoplossing die 24 uur heeft gemixt helpt tegen de rupsen en slakken. Ook schelpenzand, en scherpe plastic randen (hoewel ik niet zo van plastic hou) zijn bescherming tegen slakken. Quote
Jan Lokman Geplaatst: 23 juni 2013 Auteur Geplaatst: 23 juni 2013 thanks all voor de info. inmiddels zitten de bloemkolen er al in en groeien perfect, witte kolen gaan ook goed, en de rode beginnen ook.ik laat de netten erover zitten. Quote "Natura non nisi parendo vincitur "
Riverdale27 Geplaatst: 23 juni 2013 Geplaatst: 23 juni 2013 Kan je niet gewoon Bio-Pyretrex Garden spuiten? Doodt alle insecten bij aanraking en is zeer snel uitgewerkt. Op basis van extracten uit bepaalde bloemen. Lijkt mij wel effectief en totaal niet schadelijk voor het milieu/ecologisch. ? Quote
Jan Lokman Geplaatst: 3 juli 2013 Auteur Geplaatst: 3 juli 2013 inmiddels de bloem en witte kolen al van het land gehaald,bespuit alleen de aardappelen en tomaat met spul uit de shop ..het overige als het nodig is met eigen brouwsels van recepten die op het net alsmede in dit forum rond dwalen Quote "Natura non nisi parendo vincitur "
Bit Geplaatst: 3 juli 2013 Geplaatst: 3 juli 2013 @ Jan Lokman : heb jij last van iets van insecten in je aardappelen of tomaten dan ? Quote
Jan Lokman Geplaatst: 3 juli 2013 Auteur Geplaatst: 3 juli 2013 ehm.. nee hoop het niet hahais meer preventief tegen Phytophtora omdat het in het plastic kasje zo snel broeierig is ( eind van het seizoen bouw ik een kas).. en ben wat later met de aardappelen ..eerste jaar moessen en kon niet eerder beginnen door operatie's aan de handen. Quote "Natura non nisi parendo vincitur "
simke Geplaatst: 3 juli 2013 Geplaatst: 3 juli 2013 Hier op het moestuincomplex zijn de kolen inmiddels half opgegeten door de rupsen ( koolwitje ) bij de mensen die ze niet onder netten hebben. Gaat snel nu allemaal. Ik eb mijn kool ook onder een net en ik heb kool kragen gebruikt en toch heb ik last van rupsen. Quote
Bit Geplaatst: 3 juli 2013 Geplaatst: 3 juli 2013 Simke, gebruik je een insektennet of een vogelnet ? ( komt echt voor hoor, dat mensen een net een net vinden , geeft niks ) En het kan zijn dat je kolenplantjes al eitjes hadden vóór ze onder het ( insekten )- net gingen. Quote
simke Geplaatst: 3 juli 2013 Geplaatst: 3 juli 2013 Ik gebruik een vogel net. Ik heb wel een indekten net maar deze is te klein ik denk dat ik dan toch maar een insecten net er bij ga kopen. En ik heb de kool plantjes zelf gezaaid. En bij het uitplanten van kool kragen voorzien. Quote
Bit Geplaatst: 3 juli 2013 Geplaatst: 3 juli 2013 Ja oké. Een vogelnet houdt wel de duiven bij je kolen weg, maar niet het koolwitje ( eitjes - rupsen ) Quote
speets Geplaatst: 4 juli 2013 Geplaatst: 4 juli 2013 ... en ook de koolkragen houden de koolwitjes niet tegen Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.