cees7274 Geplaatst: 29 juni 2013 Geplaatst: 29 juni 2013 Twijfel een beetje of het onderwerp op de juiste plek staat (groente, maar waar anders?) Mijn probleem is het volgende: ik kan nergens, maar dan ook nergens, een eetbare versie van aloe vera vinden. Dacht ik eindelijk succes te hebben bij Vreeken (op de website stellen ze 3 eetlepels per dag), blijkt bij levering er een kaartje aan de plant te zitten met daarop vermeldt "niet consumeerbaar". Daar bestel ik dus niet meer.. Maar waar oh waar zou ik uit die meer dan 300 soorten nu echt een Aloe vera plant die geschikt is voor consumptie kunnen vinden? Lijkt me wel een lekkere combie met mijn waterkefir Quote
speets Geplaatst: 29 juni 2013 Geplaatst: 29 juni 2013 Waarom denk je dat er een eetbare versie bestaat?Wat ik geproefd heb was afgrijselijk bitter Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
geedee Geplaatst: 29 juni 2013 Geplaatst: 29 juni 2013 Van de Aloe Vera worden idd drankjes e.d. gemaakt. http://en.wikipedia.org/wiki/Aloe_vera Quote
Bit Geplaatst: 29 juni 2013 Geplaatst: 29 juni 2013 Ik dacht eigenlijk dat je echt hele delen inderdaad gewoon kon eten ( grote planten , plakken snijden van de bladeren ) De gewone soort die ook in Z-Frankrijk groeit. Maar niet zeker hoor. Die drankjes sowieso. Quote
geedee Geplaatst: 29 juni 2013 Geplaatst: 29 juni 2013 Nee van het binnenste wordt de gel gemaakt nadat het "gespoeld" is en dan geen bruine kleur meer afgeeft. Ik ben op vakantie in een "produktie"farm geweest en heb het hele proces met uitleg gezien....vandaar mijn "wizkid"achtige reactie Quote
speets Geplaatst: 29 juni 2013 Geplaatst: 29 juni 2013 Van de Aloe Vera worden idd drankjes e.d. gemaakt. http://en.wikipedia.org/wiki/Aloe_vera Ik lees op 'jouw' pagina dat het laxerend is en dat het mogelijk kankerverwekkend is. En "The NTP believes that further studies of oral preparations of aloe are important, as are studies of the oral exposure of humans to aloe; topical preparations are still considered safe." Ik lees daar dus niets over "drankjes e.d.", jij wel?? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
cees7274 Geplaatst: 29 juni 2013 Auteur Geplaatst: 29 juni 2013 Leuk allemaal, maar nog geen antwoord op mijn vraag Quote
speets Geplaatst: 29 juni 2013 Geplaatst: 29 juni 2013 Ook niet op de mijne:Waarom denk je dat er een eetbare versie bestaat? Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Stan Geplaatst: 29 juni 2013 Geplaatst: 29 juni 2013 Tja Cees, Zo koop je ook Musa(banaan) met label plukfruit en dan iid niet voor consumentie( is soms slechts wetgeving(Juridische indekking voor als er net een ander ras gebruikt wordt) en is e.e.a. vaak gewoon bruik/eetbaar(LEKKER IS IETS ANDERS). Je zal de volledige Latijnse naam van je plant moeten weten en dan kan je gaan spitten op het internet of bij de bieb over hoe e.e.a. zit. Of hier posten en dan gaat er vast wel iemand met je mee spitten. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
geedee Geplaatst: 29 juni 2013 Geplaatst: 29 juni 2013 Van de Aloe Vera worden idd drankjes e.d. gemaakt. http://en.wikipedia.org/wiki/Aloe_vera Ik lees op 'jouw' pagina dat het laxerend is en dat het mogelijk kankerverwekkend is. En "The NTP believes that further studies of oral preparations of aloe are important, as are studies of the oral exposure of humans to aloe; topical preparations are still considered safe." Ik lees daar dus niets over "drankjes e.d.", jij wel?? bij uses:Aloe vera gel is used as an ingredient in commercially available lotions, yogurt, beverages, and some desserts, Quote
geedee Geplaatst: 29 juni 2013 Geplaatst: 29 juni 2013 Leuk allemaal, maar nog geen antwoord op mijn vraag 300 soorten Aloe zullen er vast bestaan.....van de Aloe Vera toch niet.....koop je een plant genaamd Aloe Vera, dan kun je die ook gebruiken als after sun en bij brandwonden enz enz. Om ze bij je yoghurt/kefir te voegen, moet je de handelswijze weten, die kan ik niet zo 1 2 3 vinden. Ik kan me nog herinneren dat de bladeren geschild werden en gespoeld om vervolgens de zo verkregen gel, al dan niet puur te verwerken. Quote
HansK Geplaatst: 30 juni 2013 Geplaatst: 30 juni 2013 Beste Cees, Misschien dat je er 25 minuten voor over hebt, dan denk ik dat je van de onderstaande aflevering van de "Keuringsdienst van Waarde" een stuk wijzer zult worden. Daar worden verschillende opvattingen over de Aloe (Vera) besproken en gaan ze inderdaad, net als jij, op pad met een Aloe Vera, die gebruikt wordt voor de consumptie. http://keuringsdienstvanwaarde.kro.nl/seizoenen/2006/afleveringen/03-11-2006 Succes ermee! Quote
cees7274 Geplaatst: 30 juni 2013 Auteur Geplaatst: 30 juni 2013 @stan @hans dank je wel. Verhelderend. Keuringsdienst van waarde ga ik straks lekker in de trein kijken (als ik teminste weer eens wifi heb).Superprogramma, ben zeer benieuwd. Houd jullie op de hoogte. Quote
speets Geplaatst: 30 juni 2013 Geplaatst: 30 juni 2013 (aangepast) Mooie aflevering weer, heel verhelderend inderdaad! Samengevat: het is een hype, er wordt goud geld verdiend aan de gels en smeerseltjes die wonderen doen volgens de mensen die er geld aan verdienen. Er is zelfs een mannetje dat beweert dat het kanker geneest en dat hij daar een hele stapel onderzoeken van heeft. Maar als dat waar zou zijn, dan zou het spul al lang toegestaan zijn en op grote schaal worden gebruikt. Het zijn verkooppraatjes: degene die er beter van wordt is deze man zelf, die er zijn geld mee verdient. De bioloog, die er geen commercieel belang bij heeft, zegt dat het voor uitwendig gebruik prima is, maar voor inwendig gebruik af te raden omdat (onder andere uit dierproeven is gebleken dat) het mogelijk kankerverwekkend is.Maar goed: iedereen mag natuurlijk zelf weten wat hij wil eten ... Maar inderdaad: het doet wonderen bij (brand)blaren. De pijn is binnen een kwartier weg en het werkt als een soort pleister. Bovendien trekt het vocht uit de blaren en lijkt het of de huid weer vastgroeit. Hier gaat altijd een blad mee op vakantie. En als je het op je gezicht smeert (de pure gel bedoel ik), dan word je er járen jonger van want het trekt je huid strak, weet ik uit eigen ervaring. Alleen krijg je wel de neiging om meteen de pot nivea erbij te halen omdat het zo'n strak gevoel geeft 30 juni 2013 aangepast door Gast Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Lola Geplaatst: 30 juni 2013 Geplaatst: 30 juni 2013 De Aloe die gebruikt word om te eten wordt ook wel Aloe Barbadensis genoemd. Ik had een paar jaar geleden een paar zaden gekregen, zaaien gaat wel makkelijk maar ze groeien niet echt hard. Stekjes heb ik dus nog niet voor je. In het tuincentrum zie ik ze ook wel eens, of iets wat er heel erg op lijkt maar dan heten ze Aloe Vera en staat er inderdaad op niet geschikt voor consumptie. Ik heb altijd gedacht dat dat komt omdat ze behandeld zijn met dingen die niet voor consumptie zijn en niet zozeer de plant zelf. Quote
Meegosh Geplaatst: 30 juni 2013 Geplaatst: 30 juni 2013 Dat is ook mijn visie; dat planten uit tuincentrum enz niet gelijk eetbaar zijn ivm chemicaliën die de plant heeft ontvangen tijdens zijn kweek...Heb al jaren Aloë vera planten maar/en gebruik ze alleen uitwendig.. De dranken zijn me wel bekend maar heb me er verder nooit in verdiept (of aan de dranken gewaagd, houd niet zo van stukjes erin) of dat echt van een andere Aloë soort komt. Zou het zelf opzich wel proberen "met mijn Aloë vera plant", omdat die al ouder is (ondanks dat die uit tuincentrum komt), heeft die de afgelopen jaren geen chemicaliën/bestrijdingsmiddelen gezien/gehad.. Quote
cees7274 Geplaatst: 30 juni 2013 Auteur Geplaatst: 30 juni 2013 Inmiddels heb ik de bewuste aflevering ook gezien. Ik zou er niet zonder meer de conclusies uit trekken die de spreker twee bijdrages voor me eruit trok. Wetenschap is in mijn ogen ook een geloof en zeker geen heilige graal (He, mijnheer Stapel?) Ik ben meer van de kant van: "als het niet bestaat wil het ook niet zeggen dat het niet niet bestaat" Als iemand mij nog volgen kan Net zoeven in ieder geval mijn zonnebrand behandeld met een blad en dat doet het inderdaad goed. Van Vreeken een mail terug gehad waarin hij bevestigd dat het inderdaad in beperkte mate consumeerbaar is. Schijnbaar moet je je als kweker inderdaad indekken. Ik zal nu de plant een beetje laten bijkomen, en binnenkort eens even met de waterkefir wat gel vermengen. Ben heel benieuwd. Zal het vervolg hier posten. Cees Quote
Bert1239 Geplaatst: 3 juli 2013 Geplaatst: 3 juli 2013 Nee van het binnenste wordt de gel gemaakt nadat het "gespoeld" is en dan geen bruine kleur meer afgeeft. Ik ben op vakantie in een "produktie"farm geweest en heb het hele proces met uitleg gezien....vandaar mijn "wizkid"achtige reactie Was u toevallig naar de aloë plantage op Aruba geweest? Daar is namelijk een redelijk grote plantage, met een klein museumpje erbij. Daar stond wat je allemaal met aloë kan doen. Het is echt een wonderplant, want het geneest zoveel en heeft heel veel functies. Best coole plant. Ook voor als je verbrand bent, kun je het op je smeren. Quote Beter 1 kip in je buik dan 10 in de lucht.
cees7274 Geplaatst: 3 juli 2013 Auteur Geplaatst: 3 juli 2013 Inmiddels de eerste ervaringen opgedaan met Aloe Vera in de waterkefir. Zonder een echt resultaat eigenlijk. De Aloe Vera bleef wat het was; een smakeloos (neutraal) stuk gelei. Nou was het experiment een klein beetje mislukt. Volgens mij heb ik er niet de juiste ingrediënten ingedaan: de kefir reageerde niet zoals die hoorde te doen. Gauw opnieuw in de suiker gezet. Zie al voorzichtige bubbels. Dit experiment wordt herhaald. Quote
geedee Geplaatst: 3 juli 2013 Geplaatst: 3 juli 2013 Was u toevallig naar de aloë plantage op Aruba geweest? Daar is namelijk een redelijk grote plantage, met een klein museumpje erbij. Daar stond wat je allemaal met aloë kan doen. Het is echt een wonderplant, want het geneest zoveel en heeft heel veel functies. Best coole plant. Ook voor als je verbrand bent, kun je het op je smeren. Nee ik ben hier geweest: http://en.wikipedia.org/wiki/Museo_de_Aloe_de_Lanzarote Quote
leonnemeijs Geplaatst: 8 juli 2013 Geplaatst: 8 juli 2013 Goedemorgen, wat leuk dat je erover gelezen hebt en ernaar vraagt! Ik ben zelf namelijk ook een enthousiaste gebruiker van het spul Ik doe het alleen niet rechtstreeks van een plant, maar rechtstreeks uit een fles. De plant waar je het over hebt, bestaat inderdaad in heel veel verschillende varianten. De eetbare is sowieso bitter! En "Bitter in de mond, maakt het hart gezond!" zegt een oud gezegde. Aloe vera werkt als een tandenborstel voor onze darmen. Onze gezondheid huist voornamelijk in onze darmen, dus kun je je voorstellen hoe belangrijk het is deze schoon en in balans te hebben En tegelijkertijd hoe makkelijk als dit met een dagelijkse hoeveelheid drank van 30 ml - 60 ml kan. De plant die jij zoekt, heet aloe barbensisDe gel is naast darmreinigend en gezond ook huidherstellend. Misschien ken je het wel vanuit warme vakantielanden, waar de bladeren open gesneden wordt, de gel en het sap op je huid gesmeerd worden en je direct de brand uit je huid voelt trekken. Werkt snel en huidherstellend!De bladeren moet je niet willen eten, dit is niet gezond, het gaat echt en alleen om het binnenste van de plant. Veel succes en plezier! En mocht je recepten uit te wisselen hebben, dan lees ik ze graag! Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.