Liset Geplaatst: 13 juli 2013 Geplaatst: 13 juli 2013 Hallo moestuinierders, Ik lees regelmatig dat je aardappelen moet oogsten na de bloei, als het blad geel wordt. Mijn aardappelplanten, vroeg ras, hebben nog niet gebloeid, maar zijn wel al (vooral aan de onderkant) geel geworden en de planten hangen helemaal. Gaat dit nog goed? Moet ik beginnen met oogsten? Het is geen 'vlekkerig' geel worden van het blad. Ik heb niet het idee dat de plant ziek is, of kan ik me daarop toch verkijken? (ik vind het een duidelijk verschil met vorig jaar, toen de planten duidelijk ziek waren.) Dan nog iets: moet ik aardappelen allemaal ineens oogsten en op een bewaarplek leggen, of kan ik ze ook rustig maaltijd voor maaltijd oogsten, en de rest tot een bepaalde tijd rustig in de grond laten zitten (ook al is de plant half afgestorven) en bv. pas in de herfst op een bewaarplek leggen? Groeten,Liset Quote
speets Geplaatst: 13 juli 2013 Geplaatst: 13 juli 2013 Hopelijk hangen ze niet slap doordat er woelratten mee eten Ik begin gewoon als ik trek krijg in jonge aardappels en denk dat ze groot genoeg zijn. Bloei of geen bloei. Ik oogst eerst de planten die er minder goed uit zien en alleen wat ik nodig heb. De rest haal ik pas uit de grond als het begint te vriezen. Graaf gewoon maar een paar aardappels op vanonder die slappe planten en kijk wat er aan de hand is. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Jorg Geplaatst: 13 juli 2013 Geplaatst: 13 juli 2013 Niet alle aardappelrassen komen tot bloei, dus geen zorgen. Ik haal zelf alle aardappels uit de grond en plant daar nog een nateelt. Als je wilt kun je ze in de grond laten zitten, zie bijvoorbeeld:https://www.moestuinforum.nl/aardappelen-van-vorig-jaar-t9320.html#p153286https://www.moestuinforum.nl/aardappels-rooien-in-februari-t624.html Quote
katrien888 Geplaatst: 13 juli 2013 Geplaatst: 13 juli 2013 Dag Liset, Mijn aardappels zijn ook vroege, bloeien ook niet en beginnen ook al geel te worden, 't is zo'n ras...maar ik ben al begonnen met oogsten en oogst maar 't gene ik nodig heb, zoveel heb ik er nu ook niet dat ik ze kan laten staan tot in de herfst maar 'k ben van plan om er winterprei te planten, vandaar dat ik ze binnen enkele weken allemaal oogst.Dus je hoeft je geen zorgen te maken, laat uw nieuwe patatjes smaken grtjs,Katrien Quote
Liset Geplaatst: 5 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 5 augustus 2013 Bedankt voor jullie antwoorden. Ben er zelf even uit geweest, vandaar mijn late antwoord. De planten liggen inmiddels behoorlijk plat en 't veldje begint er steeds bruiner uit te zien. Maar ik maak me nu dus niet meer zo'n zorgen. De eerste porties aardappels zijn al gerooid en gegeten. Ze zien er gezond uit en smaken heerlijk!Het zijn veel aardappels en de vraag is nu nog waar ik ze ga bewaren. Ik dacht aan de kruipruimte onder mijn huis, maar de temperatuur is daar nu te hoog. Hoop dat het er aan het begin van de herfst zodanig is afgekoeld dat ik ze daar kan bewaren. Geen idee. Quote
Liset Geplaatst: 5 augustus 2013 Auteur Geplaatst: 5 augustus 2013 Oh fijn die linkjes Jorg (en natuurlijk Frans)! Ik ga dat zeker uitproberen. Als dat gaat lukken, is mijn probleem om een goeie bewaarplek te vinden meteen opgelost en meteen de meest natuurlijke oplossing, daar hou ik van! Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.