Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Drie zusters

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

Drie Zusters is een landbouwtechniek uit het precolumbiaanse Noord-Amerika. Het verwijst naar 3 gewassen die samen makkelijk geteeld kunnen worden. Dit zijn, maïs, bonen en pompoen

De indianen planten hun maïs, bonen en pompoen in één veld. Eerst wordt de maïs aangeplant in aardehoopjes van 30 cm hoog en een diameter van 50 cm. In sommige gebieden werd er aan deze aardehoopjes ook rotte vis toegevoegd als extra voeding voor de bodem.[1][2]

Wanneer de maïs een 15 cm hoog gegroeid is, zaait men de bonen en de pompoen uit, afwisselend van maïsplant tot maïsplant.

De drie gewassen bevoordelen elkaar. De maïs geeft hierbij steun aan de bonen en gedeeltelijk de pompoen. De pompoen kruipt over de grond en weert daardoor onkruid. Doordat de pompoen niet plat tegen de grond ligt creëert ze een microklimaat dat meer vocht vasthoudt. De bonen brengen nitraat in de grond dat de maïs en pompoen uit de grond halen.

Ik ben nieuwsgierig... denk dat ik het gewoon maar ga doen.... het lollige is dat ik suikermais had besteld, maar die was op, en in plaats daarvan kreeg ik wat 'indianen-mais' ... gekleurde korrels dus... en toen bedacht ik: hoe zat dat ook alweer met de drie gezusters??

Helaas heb ik maar 26 zaadjes van de mais.... maar met wat puzzelen: de zonnebloem is ook welkom in dit clubje...

Geplaatst:

Ik heb nog wel een vraag, eigenlijk nog belangrijker. Er bestaan allemaal lijsten van gunstige (en ongunstige) combinaties van planten. Ik vraag me dan af hoe intens die combinaties dan moeten zijn. Afrikaantjes gaan aaltjes tegen... maar hoeveel afrikanen per plant of per vierkante meter?

Of... tomaten en basilicum gaan goed samen... moeten de wortels elkaar raken, of is geur voldoende... of hoe moet ik dat soort dingen zien en doen?

Tussen mijn uien heb ik wat wortels gezet... maar ach... ik hou helemaal niet bovenmatig van wortels... daar ga ik echt niet mijn uienveld verder mee opvullen... moet ik ze straks ook nog opeten... gaat echt niet lukken...

Aarbei en tomaat gaat samen... zal ik straks gewoon wat dwergtomaatjes in het aarbeienveldje planten?? Knoflookje erbij...

Die combinatie teelt geeft wel veel nieuwe perspectieven... ruimtewinst...

Geplaatst:

Ik denk dat je inderdaad moet uitproberen, de drie zusters techniek lijkt me interesant en leuk ik kan bv wel bevestigen dat onder het pompoenblad

de aarde een stuk vochtiger is in de zomer, dus dat vb lijkt mij zeker werken.

Mischien dan ik gedeeltelijk dit ga doen, dus bv pompoen in maisbed.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Leuk experiment, dat ga ik ook proberen... Heuvelbedje mais, pompoen en peul, zonnebloempje, goed idee! Geen idee hoe intens de combinaties moeten zijn, misschien staat het ergens op internet, maar misschien moet je gewoon maar wat doen en kijken hoe het uitpakt.

Comprehend and copy Nature

Geplaatst:

Mais kiemt uittekend hoor ik verbaas me ook altijd over hoe gedukt gerimpeld en verfrommeld dat zaad eruit ziet,

ik zaai ze voor in koude kas zo half April en plant de plantjes netjes op rijen in Mei, (zeker deze beschermen tegen (kraai/kauw) die rukken anders hele veldjes mais plantjes eruit, in iedergeval bedoel ik dat je met je handje maiszaden een heel eind kunt komen.

Geplaatst:

OK... dat lucht op.. want ze zien er niet uit als maiskorrels... ha, ha...

Ik heb een hele grote hoeveelheid mayo-emmers gekregen zonder bodem... die ga ik dan maar inzetten als zuster-bescherming... ze waren oorspronkelijk als koolkragen bedoeld... maar ik ben niet veel van plan met kool...

Nogmaals dank voor de tip... kon ik gelijk wat dingen combineren... die mais beschermen en die mayo-emmers inzetten...

Normaal zou het geen zin hebben als je ze in rijen zou planten, maar NU juist wel...

Geplaatst:

Ja goed idee je kunt dan tijdelijk een plastickje spannen op bovenkant van je mayo-emmer, tegen de tijd dat de maisplantjes te groot worden voor de emmers hebben ze geen bescherming meer nodig.

Geplaatst:

Combinatieteelt voorbeelden:

http://www.ekologiskradgivning.se/tips1nl.htm

Afrikaantjes werken goed tegen aaltjes (nematoden) dus tegen bodemmoeheid doordat het afrikaantje Thiopene produceert.

Haver of gerst met grasinzaai om hooi te krijgen, de haver of de gerst werkt als beschermplant

Klaver in graan geeft organische stikstof aan het graan en onderdrukt onkruid.

Gaat men een nieuwe grasmat aanleggen zaai dan ook witte klaver want de klaver zorgt ervoor dat de grasmat beter droogte kan weerstaan.

Praktische voorbeelden:

Kool:

Witte kool trekt voordeel van tesamen te groeien met: Bazielkruid, tuinbonen, dragon, hyssop, anijs, dille, tijm, selderie, oost-indische kers, oregano, absinth alsem, rozemarijn en lage bonen.

Nadelig voor kool: Aardbeien, staakbonen, witte mosterd, afrikaantjes, wijnruit en sla.

De groei van kool wordt bevordert door: Dille, kamille, munt, salie, absinth alsem, rozemarijn en lage bonen.

Kool beschermt selderie tegen roest, bladselderie beschermt kool tegen het koolwitje.

Tussen de rijen met kool is het gunstig aardklaver en haricots verts te hebben tegen luizen, koolvliegen en koolwormen.

Kruizemunt en pepermunt verhoogt de smaak en de levenskracht van de kool, maar teel de munt in potten want anders wordt de munt makkelijk als onkruid, maar ook denkend aan de wisserlteelt.

Uien verhogen de groei en de opbrenst van de spruitkool.

Dille en munt geven broccoli een betere groei.

Bonen, selderie, ui en aardappels geven bloemkool een betere smaak en groei.

Anijs en koriander tesamen zorgt ervoor dat beiden beter groeien.

Rozen:

Rozen houden van: Citroenmelisse, keizerskroon, lelies, ui, spinazie, afrikaantjes, kattenkruid, heggenfuchsia, scharlakenfuchsia.

Uien en rozen tesamen zorgen voor een krachtigere kleur en een betere geur aan de roos.

Knoflook verhoogt het aroma, het oliegehalte en de geur van de roos; tesamen met bieslook tegen de zwarte vlekken ziekte.

Lavendel, salie, tijm en hyssop zijn goed tegen bladluizen op de roos.

Voorbeeld van combinatieteelt tussen planten en dieren:

Leg visresten van vis uit rivier of meer in het plantgat als men tomaten plant, dit geeft extra grote en mooie tomaten.

Voorbeeld van dingen en planten:

Stop enkele roestige spijkers vlakbij de rozenstruik in de bodem, men krijgt dan gezonde planten zonder insectenaantastingen en zonder meeldauw.

Combinatieteelt in de graanteelt:

Korenbloemen verhogen de opbrengst van rogge.

Tarwe heeft voordeel van tuinbonen, erwten, spinazie, klaver en sojabonen.

De groei van graan wordt gestimuleertd door: rode klaver, lucerne, korenbloemen, kleine hoeveelheden kamille.

Tarwe wordt gestimuleerd door kamille en witte mosterd: meng 1 gram kamille en 1 gram witte mosterd met 100 kilo zaadgoed.

Teel geen rogge in de buurt van tarwe want dan groeit tarwe slechter.

Klaprozen zijn ongunstig voor speciaal gerst.

Fruitteelt:

Planten die schadelijke dieren en ziekten tegenwerken:

Knoflook werkt tegen knoppenetende vogels, tegen Monilia

.

Bieslook, witte klaver is gunstig tussen het fruit.

Mierikswortel, afrikaantjes, pepermunt, citroenalsem, oost-indische kers, tijm en paardenbloemen zijn extra voordelig voor het fruit.

Boerenwormkruid, witte mosterd en cyclamen werken tegen parasieten op het fruit.

Hang uienringen op in de bomen en struiken als het fruit rijpt dan eten de vogels niet zo gauw van het fruit.

Bloemen:

Meng deze bloemen met kamille, goudsbloem, afrikaantje, koningskaars en zonnenhoed.

Bloemen worden beschermd door de uienfamilie die ook de bloemengeuren versterken.

Tegen bladluis: Spuit koude koffie of zwarte thee over de bloemen, men kan dit ook bij de bloemen op de bodem gieten.

Tomaten:

Komkommerkruid geeft vroegere tomaten.

Roodbladige bazielkruid stimuleert de groei en de smaak van de tomaten, zelfs enigzins de opbrengst.

In de broeikas: afrikaantjes tussen de tomaten dan geen witte vliegen.

Tomaten tesamen met asperge, bazielkruid, wortel(peen), ui, peterselie en salie geeft een betere groei en smaak.

Bonen, tomaat en mais geeft alle drie een betere groei!

Brandnetels zorgen ervoor dat de tomaten langer bewaren en werken tegen schimmels.

Tesamen met goudsbloemen en afrikaantjes een betere tomaten opbrengst.

Tomaten houden niet van: koolrabi, bieten, aardappels, erwten, venkel, absinth alsem en zwarte walnoten.

Aardappels:

Teel aardappels graag tesamen met:

Paardenbonen, oost-indische kers, kool, mierikswortel (het liefst in bloempotten of rondom het aardappelveld), peterselie, mais, sla, afrikaantjes, vlas, dille, goudsbloem, erwten, selderie, boerenwormkruid+ui+aubergine tegen de coloradokever (GMO is onnodig!), tuinbonen tegen bladluizen, paardenbloemen geeft resistentie tegen ziekten.

Teel geen aardappels in de buurt van: Frambozen, pompoen, squash, courgette, zucchini, meloen, tomaat, augurk, komkommer, fruitbomen en tuinmelde.

Zonnenbloemen remmen de groei van aardappels.

Teel het jaar van te voren geen: erwten, haver of gerst want dan bestaat er een grotere kans op schurft.

Teel het jaar van te voren graag sojabonen want dan heeft men minder last van schurft.

Geplaatst:

Daar zitten interesante en goed haabare dingen tussen ik zie meer mogelijkheden waarschijnlijk zijn deze combi-planten even goed te gebruiken

als gieren, bv afrikaantjes-gier tegen aaltjes en bladselderie-gier tegen koolwitje bij kolen

vooral de fruitdingen vindt ik ook leuk.

Geplaatst:

De gieren op een rijtje...

http://www.ekologiskradgivning.se/tips1nl.htm

Biologische (insecten) middelen:

Knoflook Tegen luizen, uienvliegen, slakken, wortellarven en tegen de wortelvlieg

Narcissen Tegen knaagdieren, koolwormen en squashinsecten

Geranium (Pelargonium!) Tegen koolwormen

Gewone spurrie Tegen luizen, koolwitje en wortelwormen

Boerenwormkruid Tegen luizen, koolwormen, squashinsecten, augurkenkevers, roest en

meeldauw op aardbeien en frambozen, tesamen met

akkerpaardenstaart en zeezout tegen vlekkenziekte op tomaten en

aardappels

Absinth alsem Tegen bladluizen en mieren

Tomatengier Tegen luizen, koolwitje en andere vlinderlarven op kool

Vlierbladeren Tegen koolwormen, leg vliertakken met bladeren tussen de kolen

Pruimtabak Tegen aardvlooien

Melk Tegen meeldauw en tabakmozaïekvirus

Uienschillen Tegen aardappelrot

Sterke peper Tegen mieren en koolwormen

Rabarber Tegen slakken, knolvoet en zwarte vlekkenziekte op rozen

Een mengsel van brandnetels, akkerpaardenstaart, kamille en uienschillen:

Tegen schimmelziekten, virusziekten op augurk, komkommer,

aardappels, bloemkool en bonen, sterk geconcentreerde brandnetelgier

tegen de witte vlieg

Varens bijv. Smalle stekelvaren (Dryopteris carthusiana)

Tegen bladluizen.

Men neemt circa 100 gram verse of 20 gram gedroogde delen van de bovengenoemde planten en legt deze dan in 1 liter water en kook dit water gedurende 20 minuten, laat het afkoelen en zeef het tot slot.

Daarna kan men het als spuitmiddel gebruiken.

Bestrijdend en voorbehoedend tegen schimmels en schadelijke insecten werkt ook steen- of bazaltmeel.

Men stuift dit meel het liefst iedere week over alle planten in de teelt.

Vergeet niet ook de onderzijde van de bladeren te bestuiven want vele insectenlarven en schimmels vindt men juist aan de onderkant van de bladeren!!

Het gebruik van dat meel is ook erg goed voor alle teelten want het meel bevat vele mineralen en spoorelementen.

Teel graag voor zaadteelt op meer open plaatsen zodat de wind de planten snel kan opdrogen na de dauw of na een regenbui, zodat schimmelaantastingen minder kans hebben.

Bevorder het komen van bijen en andere pollinerende insecten naar de tuin en de teelten door ze te lokken met veel bloeiende en nectarproducerende planten.

Nestkasten, bomen en zitstokken lokken vogels die insecten eten naar de tuin.

Maak de tuin niet té schoon zodat er beschutting is voor egels en padden die insecten eten.

• 5 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb ook niks met kool verder maar wel met Broccoli ik heb er dus gisteren maar gauw een insectennet over gedaan ik vind die koolkragen ook mooi maar mijn buurman op de tuin zei dat dat heel goed moet aansluiten anders leggen ze alsnog eitjes.........dus dan maar een net alhoewel ik dat niet zo leuk vind maar ja!!

Succes gaat van mislukking naar mislukking, zonder verlies van enthousiasme

Geplaatst:

Leuk topic!

Ik had ook al besloten die drie zusters toe te passen. Het is voor een klein tuintje heel goed qua ruimtebesparing, al word het maar heel kleinschalig daardoor natuurlijk. Misschien 5 maisplanten ofzo

Maar of ik het goed zal doen weet ik natuurlijk niet, ik hoop dat ik alles goed doe qua timing.

Op youtube was een filmpje van een man die het ook deed, hij had later een heel veld vol met deze drie planten. Hij zaaide de bonen/peulen onder de mais als de mais ongeveer 20 cm hoog was. Ik denk dat ik dat voorbeeld maar ga volgen, al was het niet in Nederland en weet ik niet of het hier hetzelfde zal gaan.

Verder heb ik straks (hopelijk) goudsbloemen en afrikaantjes bij de tomaten en andere soortgelijke planten (paprika, aubergine, peper) En komkommerkruid + oregano.

Er staan ook uien bij.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Dit ga ik proberen.

ik ga de mais niet op 30 cm hoogte zetten, lijkt mij in Nederland niet nodig.

volgende week ( het wordt weer 20 graden) zal ik alle drie uitzetten.

dank voor dit idee, ik zou anders de grond rond de mais niet benutten.

Geplaatst:

Het lijkt me ook mooi om te zien, die pompoenen tussen de mais.

Vorig jaar heb ik ook wat mais geprobeerd, voor de kippen. Gewoon in de volle grond. Ging prima, ze hebben er heerlijk van gegeten

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb de techniek 2 jaar terug geprobeert en ik vond t waardeloos. Volgens mij werkt het gewoon in dit noordelijk deel van de wereld lang zo goed niet. Het oogst trouwens mega onhandig (werd er erg geiirriteerd van) en de oogst viel erg tegen.

Hopelijk hebben diegene die het gaan proberen er meer succes mee. Maar tis niet mijn ding.

Geplaatst:

Ik ben nog bezig.... al was ik inderdaad al gewaarschuwd voor het onhandige oogsten. Vandaar dat ik een paar aanpassingen van tevoren heb gemaakt. De bonen worden een wigwam opgeleid, de pompoen óf eronder, óf ook omhoog, niet allemaal kruip/sluip pompoenen, mais rond de wigwam, vier eilandjes gemaakt, de doorloop hoop ik te bewaken met snoei en omleiding, en misschien doe ik er ook nog een klimmende tomaat tussen....

... en verder maar afwachten hoe het uit gaat pakken...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...