Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Drie zusters techniek


jasmin

Aanbevolen berichten

nee, echt, ze kruipen weg overdag ín de grond

 

wij hadden in mei plastic cloches staan, die zijn onderaan afgesloten en hebben een klein gat aan de bovenkant

 

in 1 nacht een keurig patroon van slakkensporen aan de binnenkant en de slaplantjes verdwenen

Link naar reactie
Delen op andere sites

[nog steeds off topic]

 

wij hadden in mei plastic cloches staan, die zijn onderaan afgesloten en hebben een klein gat aan de bovenkant

 

in 1 nacht een keurig patroon van slakkensporen aan de binnenkant en de slaplantjes verdwenen

denk je dan niet dat ze door het gat gekropen zijn?

 

In mijn ervaring kunnen slakken niet graven. Als de grond los zit, of scheuren heeft, dan kunnen ze daar in zitten. Ook onder klompjes aarde. Dus voordat je de fles erover doet, goed controleren of er niet al een slak in zit. Fles 2 cm in de grond steken en de aarde goed dichtdrukken aan de buitenkant. Mijn flessen geef ik enkel kleine luchtgaatjes van 3-4 mm.

 

zie ook de grote slakken discussie slakken-t522-360.html#p153484

[/nog steeds off topic]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even off-topic dan : Er bestaan ook aardslakken, die zelfs bijna nooit boven komen. Kleine zwarte naaktslakken ( 1 tot 3 cm groot ) Die kunnen echt "graven" hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij deze een foto van mijn drie zuster bed zoals het er nu uitziet:

 

foto-3783431372789858.JPG

 

Ik krijg de foto niet gedraaid. Zal voortaan mijn telefoon een kwartslag draaien.

 

Ik heb toch maar bamboestokken neergezet om de bonen te leiden. Ik zie ze ook niet in de mais groeien. Eén wigwam staat; er volgen er nog twee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later ...

hey merel, ik was benieuwd hoe het nog met je drie gezusters is gegaan? Ik las onlangs ergens op internet dat deze techniek in nederland helemaal niet nuttig is, omdat de mais niet snel genoeg groeit om de bonen te steunen, vanwege het andere klimaat. Heb jij dat ook zo ervaren?

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier ook geprobeerd, mais een cm of 50 laten groeien en dan pas bonen leggen, pompo's op de reservebank totdat de bonen/mais wat groter zijn:

de eerste lichting was prut, te koud

de tweede lichting ging wel ok, start eind juli

 

volgend jaar weer gewoon rijtjes...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geweldig wat ik hier allemaal zie een diepe buiging voor Jasmin, maar ik denk dat het net is als met medicijnen Homeopathie, er is nog niet bewezen dat het werkt.

Natuurlijk hebben normale medicijnen bijwerkingen, maar ze werken wel. En ik heb de ervaring dat het ook zo is met mijn drie broers.

Daarom houd ik het maar bij die drie broers…..DESIS….DACONIL….RUBIGAN. Verders gebruik ik niets. En ik spuit niet zomaar in het wilde weg, als ik zie dat het echt nodig is doe ik het.

 

Groet Ries.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het ook gedaan; een bed mais met droogboontje en een bed mais met erwten. in beide gevallen deed de mais het heel erg goed maar ik moest wel de eerste periode de bonen leiden tegen de mais aan en zorgen dat ze de mais niet naar beneden trokken.

Bonen en erwten gaven vrijwel geen opbrengst maar de mais was er in overvloed idt jaar, veel beter dan het jaar daarvoor.

Als derde had ik er zonnebloemen tussen gezet en (omdat ik plantgoed over had; uien). Geen ui terug gezien maar wel stevige zonnebloemen.

 

Ik doe het volgend jaar wel weer; maar dan zet ik de bonen later pas, had ze nu voorgezaaid in potjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Mijke,

Het is goed gegaan. Ik had bamboestokken gezet voor de bonen en ik weet niet of de gewassen het zonder elkaar minder goed zouden hebben gedaan (denk het eerlijk gezegd niet), maar het is een vrolijke janboel geworden . De bonenplanten die wel de mais verkozen om in te klimmen zorgden er wel voor dat de kolfjes niet lekker door konden groeien dus daar zie ik wel een risico. Ik had in een ander bed bonen met courgetteplanten gecombineerd en dat ging prima. En ik denk dat ik het volgend jaar tot die twee beperk: bonen en courgette/pompoen. En dat ik de maïs op een deel van een bed bij elkaar zet. Is volgens mij ook beter voor de bestuiving. Hoe ik dat precies ga laten passen in het grote wisselteeltplan weet ik nog niet, maar daar heb ik nog een hele winter voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit jaar een groot stuk met mais-pompoen gehad. Maar goed dat daar geen bonen bij zaten, want het groeide al snel helemaal dicht. Mede daardoor had ik te laat door dat de mais allang geoogst had moeten worden, dus daar hebben we maar een paar maaltjes uit gehaald. Maar de pompoenoogst was prima.

 

Volgend jaar zet ik strakkere rijtjes mais met de pompoenen daar tussenin, zodat ik nog bij de mais kan.

 

Wellicht is er een klimboon-soort die het heel laat ook nog doet. Of juist een maissoort die heel vroeg ophoog schiet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had het dit jaar ook gedaan maar bij mij deden de bonen het niet al te goed, en daarnaast bedekte de pompoen de grond niet genoeg dus dan moet je veel meer onkruid wieden, volgens mij is het handiger om gewoon mais te telen met deels stok en stambonen om de grond bedekt te houden, en het volgende jaar zou je dan pompoenen kunnen telen op de plek waar de bonen het jaar daarvoor stonden

 

volgens mij is de drie zusters vooral geschikt voor wat warmere gebieden of zoals anderen dat al zeiden hele vroege mais gebruiken en die op tijd zaaien (koninginnedag)

voor alle zaden en zaadjes http://www.aedoszaden.nl

plant veredeling, leuk jazeker kijk ook even hier: http://plantbreedingforum.eu/

Link naar reactie
Delen op andere sites

oh, de boer waar ik mn tuintje huur die zei dat ze mais hier op koninginnedag zaaien (wageningen), misschien geld het alleen maar voor de bovengrondse delen?

 

daarnaast zijn sommige mais soorten minder gevoelig voor nachtvorst (de meelmais)

voor alle zaden en zaadjes http://www.aedoszaden.nl

plant veredeling, leuk jazeker kijk ook even hier: http://plantbreedingforum.eu/

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later ...
  • 6 years later...

Best wel een oud topic hier. Ik heb me dus laten verleiden om op de eerste lasagna drie zusters te gaan telen, ik heb er ook een 4e bij bedacht, broer Chayote.

De lasagna is al vanaf maart af en toe belegd met gras en een enkele keer stro. De laatste laag gras is van vandaag. Ondertussen groeien er 4 pompoenen en iets van 12 suikermaisplanten. Deze zijn nu een centimeter of 25. De snijbonen die erin moet groeien zijn net gezaaid. Broer Chayote is geplant en heeft een eigen klimrek gekregen. 
mijn twijfel is nog of ik die bonen strak tegen de maisplanten aanzet? Twee bonen per plant of is dat teveel?

Hier de 4 pompoenen in het midden en de twaalf mais erom heen. 
zouden de maisplanten groot genoeg zijn om de bonen te kunnen “ontvangen”?

 

F3764E10-D82F-4632-A3C9-296481D674F9.thumb.jpeg.140866ace4176c550bd273e6a251d736.jpeg


De Chayote, ik hoop dat hij het gaat doen, het gaat wel eens mis bij het uitplanten, deze kukelde voorover toen ik hem uit zijn pot haalde.

453C2C71-6F3C-4DBC-8EAA-6B399FD9940F.thumb.jpeg.9ae0bb20e0e7b305fded0a8339cd17bf.jpeg


 

Overzicht met het klimrek voor de Chayote richting de takkenwal.

 

61390B98-D10E-4CB5-AF96-06944723B0DD.thumb.jpeg.08a226a9fbf5a71567f12d3af089044f.jpeg

 

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat groeit inderdaad hard bij jou, hier moet alles nog op gang komen.

Monty van Gardeners world had afgelopen aflevering ook een variant op de drie zussen methode.

Zoete mais, stambonen en courgette. 

Hij had het in een kleine bak en met deze variant is het natuurlijk een stuk beter in de hand te houden.

 

Drie zussen bij de 43 minuten.

 

 

aangepast door Patrijs
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...