Anouchka1988 Geplaatst: 17 juli 2013 Geplaatst: 17 juli 2013 Hallo, Ik heb enkele vragen. Sinds een kleine week staat er vierkante meter bak in onze tuin. Momenteel heb ik wortelen, sla en radijs gezaaid en eergisteren kocht ik een plantje voor bloemkool en eentje voor rode kool. Geen idee of dit nu nog kan, ik probeer maar wat! Nu zag ik net op het kleinste blaadje van het rode kool plantje dat er witte beestjes opzitten. Ik kan niet goed zeggen of het vliegjes, larven, of andere zijn.... Ik heb het blaadje eraf gedaan omdat dit het makkelijkste was. Ik kreeg ze er zo niet af zonder de nabije blaadjes te beschadigen. Iemand het idee wat het kan zijn? Ik ben natuurlijk vergeten een foto te nemen.... We hebben in onze hele tuin vrij veel last van mieren. Nu kruipen ze ook al in mijn bak... Kunnen ze schade aanrichten? Want ik ga geen mierenpoeder strooien tussen de groenten hé. Naast de bak staat ook bloempotje met een kleine kamilleplant. Deze zit vol mieren en bladluis.... Ik heb geprobeerd om ze weg te spoelen met water maar het lijkt hopeloos.... Overal lees je dat er minder kans op belagers in zo'n bak. Ik ben nog maar net bezig en de insecten weten me al te vinden.... groetjes Quote
Stan Geplaatst: 17 juli 2013 Geplaatst: 17 juli 2013 We hebben in onze hele tuin vrij veel last van mieren. Nu kruipen ze ook al in mijn bak... Kunnen ze schade aanrichten? Want ik ga geen mierenpoeder strooien tussen de groenten hé. Naast de bak staat ook bloempotje met een kleine kamilleplant. Deze zit vol mieren en bladluis.... Ik heb geprobeerd om ze weg te spoelen met water maar het lijkt hopeloos....De mier kunnen wat overlast geven. Schade ? Nee dat valt wel mee maar, die mieren zijn de bladluis aan het melken voor de zoetstof. De mieren krijg je niet weg met water. En om van de bladluis af te komen kijk b.v. even hier : post159137.html?hilit=bladluis#p159137 Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Missmass Geplaatst: 19 juli 2013 Geplaatst: 19 juli 2013 Mieren en lieveheersbeestjes zijn juist je vrienden in de tuin op je planten, zij eten de bladluis op. Ik ben altijd maar wat tevreden als ik een hoop mieren op mijn plantjes zie, zo hoef ik geen rotzooi op mijn eetbare planten te spuiten want de natuur lost het zelf op. Wat betreft de witte beestjes, zonder foto wordt het erg moeilijk te zeggen wat het was. Mocht het nog een keer terugkomen, maak dan een foto en post hem hier. Dan kan iemand je hier vast en zeker helpen. (p.s. als de bladluis te erg wordt, maak dan het volgende middeltje en zorg dat de plant wel nat gespoten wordt ermee maar kijk uit dat er niet teveel van op de grond komt. Het is niet schadelijk voor de groenten die je wilt eten en effectief tegen luis: http://huis-en-tuin.infonu.nl/tuin/18575-bestrijd-bladluizen-met-zeepwater-spiritus.html) Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!
Jorieke123 Geplaatst: 22 juli 2013 Geplaatst: 22 juli 2013 Mieren eten geen bladluizen.... ze houden ze als koeien. Beschermen ze tegen vijanden. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Limoen Geplaatst: 22 juli 2013 Geplaatst: 22 juli 2013 Witte beestjes... Zou dit de witte vlieg kunnen zijn? Quote
Tuintjesdraak Geplaatst: 31 juli 2013 Geplaatst: 31 juli 2013 Bewogen ze? Het kunnen nl ook eitjes van het koolwitje geweest zijn, naam zegt het al, de rupsjes vinden kool erg lekker. Ik haal er ook regelmatig rupsen weg bij mijn bladeren van de broccoli, bloemkool en palmkool, gisteren zelfs een zooi eitjes weggehaald. Rupsen probeer ik eraf te halen en tussen de gewone tuinplanten te mikken, ga daar maar eten zeg ik dan Mieren zijn alleen maar lastig, maar wel goed voor je bakken, want ze ruimen organisch afval op, dooie beestjes, bladeren enz. Zijn goed voor het ecosysteem in je bak. Luizen zijn vervelender, die worden bewaakt door de mieren. Ik had ze in 1 van mijn godsbloemen toen die nog niet eens in knop stond, het hele ding eruit gehaald en weggegooid, geen last meer van luizen. Quote
HFC Geplaatst: 1 augustus 2013 Geplaatst: 1 augustus 2013 Je kunt twee wegen bewandelen.Als de meeste mieren / luizen en andere ongenode gasten op 1 plant zitten (die je toch niet op gaat eten)kun je ervoor kiezen die gewoon te laten staan......dan blijven de ongenode gasten daarop en niet op je oogst.Aan de andere kant kan hun nageslacht (bij veel soorten wel 2 x per seizoen) dan wel verder trekken.je square foot in. Of rigoreus worden en alles waar ze op zitten weghalen en met bewoners en al in de biobak gooien, mierennest opzoeken en drastisch doen. Maar ja....of je dat nou wil... Goed in de gaten houden en pas ingrijpen als het teveel wordt, is mijn advies. Quote
Tuintjesdraak Geplaatst: 2 augustus 2013 Geplaatst: 2 augustus 2013 Precies. Doordat ik die ene goudsbloem weggegooid heb zijn er geen luizen teruggekomen. Heel goed om te doen is wel om in minstens 2 vakken van je bak iets van bloemen en kruiden te zetten, eventueel gemixt zoals ik het heb: 2 afrikaantjes, een bieslook en een peterselie plant in 1 vak, zodat je daarmee ook diverse belagers weert. Peterselie is bijv goed tegen wortelvlieg heet het geloof ik? op je wortelen, bieten enz. Ben ff de naam kwijt hoe het heet waar dat soort groente last van kunnen hebben, maar het staat ook in het boek van Jelle oa wat diverse kruiden doen in je MM. Quote
appelsientje 60 Geplaatst: 2 augustus 2013 Geplaatst: 2 augustus 2013 Precies. Doordat ik die ene goudsbloem weggegooid heb zijn er geen luizen teruggekomen. Heel goed om te doen is wel om in minstens 2 vakken van je bak iets van bloemen en kruiden te zetten, eventueel gemixt zoals ik het heb: 2 afrikaantjes, een bieslook en een peterselie plant in 1 vak, zodat je daarmee ook diverse belagers weert. Peterselie is bijv goed tegen wortelvlieg heet het geloof ik? op je wortelen, bieten enz. Ben ff de naam kwijt hoe het heet waar dat soort groente last van kunnen hebben, maar het staat ook in het boek van Jelle oa wat diverse kruiden doen in je MM.Heb jij last van luis gekregen in je bak door goudsbloemen? Dan ga ik ze volgend jaar zéker niet zaaien! Kan ze misschien eventueel wel in potten zaaien. Quote De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis!
Tuintjesdraak Geplaatst: 2 augustus 2013 Geplaatst: 2 augustus 2013 Ik denk niet dat het door de goudsbloemen kwam, want het is in bak 2 geweest en in bak 1 heb ik er nog geen enkele keer luizen op gehad. Wat hetgeavl wil is dat bak 2 op een plek staat waar ooit een stamroosje heeft gestaan die altijd vol met luizen zat, alsook een hortensia die wolluis gehad heeft. Later is het roosje weggehaald en hebben we er een blauwe regen geplant die het eerste jaar ook luizen kreeg welke ik gewoon dooddrukte op de stengels. Dit jaar heeft dat ding er geen last meer van gehad, maar zaten ze wel volop op 1 van de goudsbloemen, die stond nog niet eens in knop en ik had er toch een stuk of 6-8 in dat vak staan, dus ik kon die makkelijk eruit halen. Ik denk dus eerder dat het ligt aan dat stukje tuin.Al mijn groentes enz hebben er iig geen last van, dus het komt niet door goudsbloemen, zeker omdat dus in bak 1 er ook niks zit. Daar heb ik weer last van paddestoelen als ze eetbaar waren had ik dagelijks een flink maaltje maar ik ga niet uitzoeken of ze eetbaar zijn. Quote
Bit Geplaatst: 2 augustus 2013 Geplaatst: 2 augustus 2013 Maar denk je zelf ook niet dat het hebben / krijgen van de luizen, niet gewoon het gevolg is van jouw tuin ? Jouw stadstuin ( schuttingen, bebouwing ( kan ook dorp zijn hoor ) en bestrating enzo, is wel hét ideale klimaatje voor de luis he ? Niet te spreken over het weer de laatste weken. Quote
Tuintjesdraak Geplaatst: 2 augustus 2013 Geplaatst: 2 augustus 2013 Dat is ook wat ik zeg, ze komen uit deoorspronkelijke tuin waar enkele planten er ook al last van hadden. Maar 'klimaat' in de MM is verder prima, want geen luizen meer nadat ik dat ene plantje in de kliko gedumpt heb. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.