Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Gelei van rode bessen wordt niet dik.

Cornelius

Recommended Posts

Beste forumleden

Ik heb dit jaar problemen met het maken van gelei van rodebessen. Ik gebruik PecPlus, zodat er meer fruit dan suiker in de gelei is. Na het koken van de bessen, giet ik ze af. Ik meng de PecPlus samen met het sap en breng alles aan de kook. Als de gelei kookt, doe ik er de suiker bij. Als de massa kookt, laat ik nog een halve minuut doorkoken en ik doe de gelei in de bokalen. Maar dit jaar wil de gelei niet dikken. Ik hou me nochtans aan de juiste hoeveelheden PecPlus, suiker en bessen.

600 gr. sap + 325 gr. suiker + 1 zakje PecPlus.

Weet er iemand raad?

Cornelius

Ik heb even mijn vergeelde kookboek van school erbij genomen... Volgens het boek hebben rode bessen van zichzelf voldoende pectine + er moet meer suiker in, gelijk de hoeveelheid fruit. Sap ong. drie kwart laten indikken. Ik heb nog niet eerder rode bessen gelei gemaakt en kan het niet bevestigen of het werkt.

Ik vraag me af waar je de gelei in verwerkt, oftewel, is ie niet heel zuur? <---- zuur gezicht

50% suiker? Maar dat deed je toch al?

Niet koken in een aluminium pan, anders geleert het nooit.

Nou ja als het maar dikker wordt.

Ik doe altijd een schoteltje in de diepvriezer, leg daar de druppels op. Dan zie je nog sneller hoe ver je jam is.

Een geleertest is om te kijken of je jam/gelei dik genoeg is als hij afgekoeld is.

Je neemt een koud schoteltje en laat er of een paar druppels op vallen die na een rusttijdje van 10 a 20 sec niet uitlopen als je het schoteltje schuin houdt of je legt er een beetje meer op, zeg een tl vol, smeer deze een klein beetje uit, wacht 10 tot 20 seconden en trek er dan je vinger doorheen.....als de jam niet meer wegloopt als je het schoteltje schuinhoud, de vingerstreep niet meer volvloeit dan is je Jam zo ver. Als de boel nog steeds te snel loopt, gewoon een paar minuten kooktijd erbij, opnieuw testen...

MVG

Danuta

MVG

Danuta