Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Hoe uitlopers banenboom opnieuw stekken (hydrocultuur)

derksuh

Recommended Posts

Beste mensen,

ik zit met een vraag. Er is op geheel het internet veel informatie te vinden over banenbomen gestekt in grond. Daarnaast is er in vele mindere mate informatie te vinden over het opnieuw stekken van de uitlopers bij een banenboom op hydrocultuur.

Thuis zijn wij in het bezit van een bananenboom op hydrocultuur dat verschillende pups heeft ontwikkeld. De plant zelf is 90 cm lang. De pups hebben lengtes van 55 cm, 30 cm lang, 20 cm lang en 8 cm lang. Nu wil ik 1 a 2 uitlopers overpotten ( sowieso die van 55 cm lang want deze heeft meeste 'eigen' wortels ontwikkeld). mijn vraag is daarom ook hoe moet ik dit doen en wat is de geschikte methode bij hydrocultuur? Zo zit ik met vragen zoals: De wortels zitten tot de onderkant van de pot en waarschijnlijk in de knoop met andere wortels van pups, moet ik alle korrels eruit halen en ze uit elkaar halen of wat is de methode? Een andere vraag is op welke wijze je de twee van elkaar los maakt. Zo is de pup met de banenboom verbonden.

Ik hoop dat ik positieve reacties tegemoet kan zien. In ieder geval wil ik iedereen alvast bedankt voor de moeite en tijd.

PS. DIT GAAT OVER EEN BANANBOOM DAT LEEFT OP HYDROKORRELS!

Meer dan 20 jaar geleden had ik alles binnenshuis op hydrocultuur.

Als ik scheuten ervan wilde legde ik op het terras een zeil, schoof de onhoud van de pot erop uit en deed de scheuten er voorzichtig vanaf.

Plante deze dan in nieuwe-andere hydrocultuur potten en Kees was klaar.