Bertj71 Geplaatst: 29 juli 2013 Geplaatst: 29 juli 2013 In mijn tuin staat een composthoop (door vorige bewoners opgezet) die volledig uitgedroogd is. Ik heb inmiddels twee solide (goed geventileerde) echte compostbakken van 1.2 x 1.2 x 1.2 meter gemaakt en ben begonnen met het overhevelen van het compostmateriaal van de oude hoop naar de nieuwe bak. Het is mij duidelijk waarom de hoop niet werkte: veel dikke takken (complete dode bomen zelfs), veel zandgrond, weinig zuurstof dus, verkeerde locatie. Ik vind veel informatie op internet over het opzetten van een NIEUWE composthoop die langzaam wordt opgebouwd, maar niet veel over het opstarten van een composthoop met oud materiaal. Bij het overhevelen ben ik erg selectief te werk gegaan: zand afgevoerd, dikke takken en dode bomen apart (om te gaan hakselen) en alleen het half verteerde materiaal en droge spullen in de bak gedaan. Mijn vraag is nu: gaat dit nu goed? (want heel veel dor/droog materiaal, weinig 'vers groen'). Wat kan ik nog doen om het composteren goed op te starten? Omdat ik onderin nog geen compost heb, kan ik slecht checken of mijn compostbak wel vochtig genoeg is... Quote
hoekman Geplaatst: 29 juli 2013 Geplaatst: 29 juli 2013 Ik denk dat je goed bezig bent.Ik zou gewoon nu een nieuwe composthoop opstarten, waarbij je zo nu en dan een laagje oud materiaal bijvoegt. Quote
Red Geplaatst: 29 juli 2013 Geplaatst: 29 juli 2013 Laag oud en laag nieuw compost afwisselen en elke laag even nat spuiten. Wat ik heb gemerkt bij mijzelf is dat sinds ik de pvc buizen gebruik de compost 10 x sneller slinkt en composteert. Pvcbuis wat dikke maat en het die rechtop in je compostbak.Het gedeelte dat in de compost staat voorzien van vele gaten met een wat grotere gaten boor. Nut ervan is dat het de gehele compostbak voorziet van zuurstof en in droge tijden hang ik de tuinslang erin zodat me compost kan broeien. Quote De herinneringen die je later wil hebben,moet je nu maken
Holland Geplaatst: 29 juli 2013 Geplaatst: 29 juli 2013 Dat jullie allemaal zo actief bezig zijn met je compost hoop. Bij mijn ene opa hebben we twee "kuilen" van twee bij twee meter en ongeveer 50 cm diep naast elkaar. Ze zijn van betonschotten en de "oudste hoop" is afgesloten met een biels. Er wordt allemaal licht spul opgegooid aan blad, gras, keukenafval etc. Rond februarie als het weer meezit, zetten we een oud tuinhek met fijn gaas tegen een hek, halen we de biels voor de oudste composthoop weg en zeven we alles door het gaas. Dat levert veel en mooi compost op. Alles wat niet door de zeef gaat, gaat weer terug in de lege kuil, en dan scheppen we de "jonge hoop" over in de andere. Verder voegen we niks toe, en doen we er niks aan. Waarom werken jullie met bakken? En niet met dit systeem bijvoorbeeld? Ruimtegebrek etc? Hoelang duurt het nu om compost te maken? In mijn ogen is de tijd is misschien wel korter, maar je bent er wel meer mee bezig. Quote Vriendelijke groeten, Holland
Bertj71 Geplaatst: 29 juli 2013 Auteur Geplaatst: 29 juli 2013 Heb ik, per se, groen verse aanvoer nodig? Kan ik het oude, droge compostmatriaal niet opnieuw leven inblazen door het voldoende vochtig te maken? (En wat is 'voldoende vochtig' in deze context)? Quote
Red Geplaatst: 30 juli 2013 Geplaatst: 30 juli 2013 @ holland ,Aangezien ik veel heb en inderdaad niet de eeuwige ruimte heb ik voor deze bakken gekozen.Het werk is misschien ietsje meer maar gaat ook 10 keer sneller composteren dan.Ik heb van al mijn afval sneller compost.Ik heb vorige week me 3 bakken gevuld met een kop erop en is nu al meer 10 cm geslonken. @ hoekman zover mijn kennis rijkt is juist de combinatie van vers en oud wat het sneller laat composteren.Misschien zit ik fout maar dan hoop ik dat iemand reageert met meer kennis. Het nat maken ervan ja .. hoeveel doe je erop das een gevoel en kijken genoeg water dat het lekker kan gaan broeien hoeft ook niet door en door nat maar deze hitte is bv een emmertje water gauw weg. Quote De herinneringen die je later wil hebben,moet je nu maken
Holland Geplaatst: 30 juli 2013 Geplaatst: 30 juli 2013 @ Red Maar doe je het dan ook nog omzetten? Van de ene naar de andere bak? Of doe je dit gewoon in de bak? Quote Vriendelijke groeten, Holland
hoekman Geplaatst: 30 juli 2013 Geplaatst: 30 juli 2013 @Red: Helemaal met jou eens. Een beetje oud er doorheen is beter. Dan heb je ook in een nieuwe bak de diertjes en bacteriën. Omdat Holland veel oud heeft, zal hij er gewoon meer oud tussen moeten mengen. @holland. Ik adviseer je toch om een nieuwe composthoop op te bouwen en het oude materiaal er geleidelijk aan tussen te mengen. Over composteren boven of onder de grond is al veel geschreven. Vroeger werd er veel in kuilen gegooid. Zelfs nu zie ik het nog op het volkstuincomplex gebeuren. In kuilen is het niet goed. Er kan geen zuurstof bijkomen. Het koelt te veel af en het gaat niet broeien. Het duurt dus wat langer. Ook gaan heel andere bacteriën aan het werk. Het is eigenlijk rotten (zonder zuurstof) ipv composteren. Quote
Bertj71 Geplaatst: 30 juli 2013 Auteur Geplaatst: 30 juli 2013 Voor de goede orde: ik (de topic starter) heb bakken en geen kuil.Maar dank voor alle adviezen: in bak1 heb ik nu alle 'oude droge' compost van de hoop en is nu 3/4 vol. Bak2 is nog leeg, dus die kan ik inderdaad vullen met wisselend oud (uit bak1) en nieuw materiaal (uit de tuin). Persoonlijk leek mij compostbakken makkelijker dan kuilen (bij omzetten en inderdaad is de zuurstoftoevoer makkelijker). De tip van de PVC-buis had ik al gespot op internet en ga ik inderdaad nog implementeren! Quote
Elizabet Geplaatst: 30 juli 2013 Geplaatst: 30 juli 2013 @BertjHet feit dat je vers groen nodig hebt gaat niet zozeer om vocht (want dan kun je er net zogoed de tuinslang inhangen inderdaad) maar om stikstof. Oud (bruin) materiaal bestaat hoofdzakelijk uit koolstof, in groen materiaal zit veel stikstof. Een composthoop gaat lekker werken als-ie bij benadering 75% koolstofrijk materiaal krijgt en 25% stikstofrijk materiaal. Ik zou dus een nieuwe hoop opzetten, en telkens als je er een lekkere berg groen op gooit er ook weer flink wat scheppen oud materiaal bij gooien. Quote elizabet.nl
Red Geplaatst: 30 juli 2013 Geplaatst: 30 juli 2013 @ holland,Ja ik doe het in ieder geval 1 keer omzetten ligt ook aan het jaargetij en hoe de compost isIk heb 3 bakken en vul de 1e als die leeg is in de 2e enzo ook in de 3e.Je krijgt dat de bult weer nieuw zuurstof krijgt en ook weer sneller wegrot.Afhankelijk van jaargetij is omdat in de zomer het broei effect sneller gaat en het soms niet meer in de 3e bak hoeft @ Bertje ,zo lijkt het me helemaal goed te komen. Quote De herinneringen die je later wil hebben,moet je nu maken
hoekman Geplaatst: 30 juli 2013 Geplaatst: 30 juli 2013 @bertj71 sorry ik had even niet door dat er 2 vragenstellers waren. Nu duidelijk. Prima antwoorden in dit topic trouwens. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.