Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Seizoen van Kardoen

Featured Replies

Geplaatst:

Zo ik heb nu ook maar even een topic aangemaakt, ik moet nog nadenken hoe ik dit ga aanpakken. Vooralsnog is mijn moestuin een zwarte zee van modder, dus. Ik heb al wel wat voor gezaaid en en heb ook een klein kasje van plastic, wat ik vorig jaar op de kop heb getikt.Daar tiert de sla al weer welig.

En ik was ontzettend blij, dat ik vandaag zag dat mijn artisjok weer opkomt. Het is nog heel klein, maar geweldig de winter weer overleefd!

Foto's volgen nog wel, ik vind een kale tuin niet echt interessant, jullie wel?

Geplaatst:

Hier heeft de artisjok het niet overleefd helaas.

Geplaatst:

Bij mij ook niet maar de Kardoenplanten staan er keurig bij.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Hier nog steeds niets van mijn kardoen te bekennen, dus ik ben bang dat die de winter niet heeft overleefd.

Geplaatst:

Zou het kunnen dat je in de war bent met de plek vanb je artesjok en kardoen, want kardoen is veel meer winterhard.

het lijkt mij stug dat je kardoen dood is en je artejok juist overleefd.

Geplaatst:

Nee ik ben niet in de war met de plek Hans, de kardoen had ik vorig jaar voor het eerst gezaaid. Zou hij nog kunnen opkomen?

Geplaatst:

Bij mij zijn ze al aardig aan de groei 30-40 cm, dus dan zou ik verwachten als de jouwe nog leven je ook al wel iets ziet.

Had je 1 of meerdere kardoen planten ?

Geplaatst:

Ik had er twee, maar had er eentje weggegeven. Of zou mijn artisjok dan een kardoen zijn? Ik zal eens een foto opzoeken van vorig jaar.

edit: Deze had ik in mijn voorsteltopic gepost

24ctpc7.jpg

Geplaatst:

Ik vermoed dat je inderdaad een kardoen over hebt omdat bekendt is dat deze veel winterharder zijn dan artesjok, dat zou het vreemd maken dat bij jouw net andersom is.

Persoonlijk zie ik geen verschil in plant of bloem van artesjok of kardoen vooral omdat planten onderling al niet uniform zijn is dat heel lastig, zou iedereen daarom kardoen planten aanraden ipv artesjok ivm winterhardheid.

Geplaatst:

Hier nog een foto, die is misschien wat duidelijker? Er is mij gezegd dat het een artisjok was, dus ja ik dacht het daarom ook. Verder is het natuurlijk wel handig om te weten of het een artisjok is of een kardoen, als ik er van zou willen eten toch? Maar goed ik lees al van je, dat ze erg veel op elkaar lijken. Hm lastig.

34y9ogo.jpg

Geplaatst:

Ook in eetwijze zit geen verschil voorzover ik weet, ja je moet welhaast exper zijn om verschil te zien.

maar prachtige planten/bloei had je vorig jaar ik vindt ze alleen al omdat ze zo anders als andere groente en lekker groot zijn tof in de moestuin.

edit je bedoelt dat je bij kardoen de steel eet ipv bloem.

Geplaatst:

Ik ben ook helemaal weg van deze planten en ja ik bedoel dat je bij de kardoen de bloemen niet kunt eten of wel?

Hij zat ook stikvol hommels vorig jaar en dan zag je de stengels helemaal heen en weer schudden, was een fantastisch gezicht. Dan zaten ze met vijf hommels op zo'n bloem, prachtig.

Geplaatst:

Ik heb kardoen nog niet gegeten, maar wat ik vreemd vindt is dat artesjok laat maar zeggen ontwikkeld is uit de wildevorm de kardoen,

dan zou je zeggen dat beide op zelfde manier eetbaar is, maar goed ik hou niet van gepriegel bij eten, ik neem graag grote happen

en daarom eet ik liever de stelen van kardoen dan bloemblaadjes van artesjok, smaak schijnt gelijk aan elkaar te zijn.

Gaaf zoals je omschrijft het heen en weer schudde door de hommels, hommels zijn cool

Als ik zo nog een x naar je bloem steel kijk denk ik toch weer Kardoen, een artesjok lijkt de knop boller/compacter de puntblaadjes liggen meer tegen de knop aan, en bij jouw lijken deze puntblaadjes meer uittestaan.

De artesjok schijnt ook wel duidelijk nog grotere bloemen te vormen, maarja voor vergelijk heb je dan een x twee bloemen van elk nodig.

Geplaatst:

Op de website van De Nieuwe Tuin:

(cynara cardunculus) Doorlevende planten, nauw verwant aan de artisjok, meestal eenjarig geteeld voor de gebleekte bladstelen. Zaaien in mei, voorzien van ruim vocht en voeding. Eind september de bladeren samenbinden om te bleken. Iets meer winterhard dan de artisjok, en ook de bloemknoppen van de kardoen zijn eetbaar.

Geplaatst:

Om mooi Jorieke nuja dan eten we de bloem toch ook

Geplaatst:

@Hans Ik denk ook wel dat het een kardoen is, maar ik kreeg het als een artisjok, nou ja weer wat geleerd.

@Jorieke Bedankt voor de info

Geplaatst:

Ik heb vier artisjokken gezaaid en ze komen allemaal op, ik ga ze midden in mijn kruidentuin bak zetten ik ben zo benieuwd !!!

Succes gaat van mislukking naar mislukking, zonder verlies van enthousiasme

Geplaatst:

ik ben nu al sinds twee jaar bezig met ik denk wel m'n 6e poging, ooit 1 plantje opgekomen, maar die was snel weer onder

Even a broken clock is right twice a day

• 2 weken later...
Geplaatst:

Ik ben te ongeduldig geweest, ik zag vandaag dat alle artisjokken aan het uitlopen zijn, dus toch niet dood.

In vergelijk met de kardoen zijn ze dus een stuk langzamer in het uitlopen.

Geplaatst:

Fijn dat ze niet dood zijn en toch weer gaan uitlopen Hans!

Ik denk, omdat je schrijft dat ze heel langzaam uitlopen, ik dan toch een artisjok heb. Maar ja zeker weten doe ik het niet en hoe kom je daar nu achter als ze zo op elkaar lijken?

Geplaatst:

Ja en best nog mazzel want voorzelfde geldt had ik bed opgeruimd, maar was nog niet aan toe gekomen.

Nuja ik kan nu wel goed verschil voor je bekijken van de planten, zodra ik iets weet wat echt duidelijk verschil is laat ik het horen

Geplaatst:

Heel graag! Ik zal zelf nog wat foto's maken van het opkomend geheel en hier plaatsen. Misschien kun je daar dan ook nog iets aan zien achteraf dan hè?

Geplaatst:

Ja ik vindt dat zelf ook leuk, eerste verschil dan nu al he is dat de kardoen al bladeren van 30-40 cm hebben

en de artisjok slecht zoiets van 10 cm nog heel weinig invergelijk met kardoen.

Ik zal dan ook foto's maken nu van opkomen, want ik weet zeker dat de ene groep kardoen en de andere artisjok is.

Geplaatst:

Dan zou het gewoon een artisjok moeten zijn, want het is nog lang geen 40 cm. Ik ga morgen hier een foto plaatsen.

Geplaatst:
bloemblaadjes van artesjok,

Mocht je toch nog eens een artisjok op je bordje vinden Hans, eet dan in ieder geval het HART op van die Artisjok. Volgens mij is dat waar je uiteindelijk de artisjok voor eet. Die heerlijke beloning na het gepriegel met die blaadjes!

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.