Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kweekkastje voor zaailingen


Jorg

Aanbevolen berichten

Ik heb een simpel kweekkastje gemaakt voor de tl groeilamen. Dit is een proef waar ik dit jaar mee begonnen ben voor de paprika en straks de tomaten. In principe kunnen de tl armaturen overal in of boven gemonteerd worden.

 

Misschien vinden een aantal mensen dit te ver gaan. Ik geef ze geen ongelijk want zonder lukt ook als je geluk hebt. Maar het is wel leuk om te doen. De eerste resultaten zijn bemoedigend (gezonde, niet gefileerde plantjes).

 

Nodig:

  • Hout (bij voorkeur wit, dit weerkaatst het licht)
  • TL-Armatuur
  • TL buis (Philips Master TL-D Super 80 18W/865*)
  • Haakjes en kettingen
  • Tijdschakelaar

Afstand tot plantjes

Ideale afstand van de tl tot de plantjes is 5-10 cm. Met behulp van de kettingjes kan de hoogte van de tl-lampen ieder afzonderlijk worden ingesteld. Dat is straks handig als de meloenpeer groter is als de paprika.

 

Aantal uur

14/16 uur per dag (bij mij 14), ik maak gebruik van een tijdklok. Kan prima ’s nachts in verband met dal tarief stroom, bij mij staan ze gewoon overdag aan omdat dan ook de verwarming brand.

 

Resultaat:

Ik had niet genoeg hout om een volledige kast te maken. Dit was ook niet mijn bedoeling omdat ik in eerste instantie de kast voor de schuifpui wilde zetten. Onder de lampen is genoeg ruimte om de plantjes allemaal in p9 potjes te zetten (daar is de ruimte op gebasseerd en niet op het groen kweekbakje op de foto . Eventueel kan ik er nog een 3e armatuur in hangen mocht dat nodig zijn. De lampen geven behoorlijk fel licht, ook al is dat op de foto niet heel duidelijk. Het gaat om het idee.

2iiba5g.jpg

 

Volg verder mijn moestuinseizoen topic 2011 om het resultaat van de zaailingen te zien.

 

Als ik tijd over heb zal ik wel het e.a. samenvatten over wat ik gelezen heb over lichtkleuren, lampensoorten, ideale afstand en temperatuur, etc.

 

* Kleurweergave (Ra) 80-89 (class 1B), Lampvermogen (Watt) 18, Lichtstroom (Lumen) 1300, Kleurtemperatuur (Kelvin) 6500

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Jorg,

 

Ik was er ook mee begonnen, wel op een iets andere manier. Mijn schuurraampje is op het zuiden en gebruik het TL lampje om de dagen wat te lengen, ik laat hem via een tijdklok 's ochtends 3 uurtjes (7 - 10 uur) en 's middags 3 uurtjes (van 15:00 tot 18:00) aan staan. Heb er nu nog wat vaste tuinkruiden erin staan en volgende maand gaan mijn pepers en paprika's erin. Het is er nu nog wat te koud ong. 10 grdn.

 

2n1g6qh62921371230098.jpg

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk, ben benieuwd naar jou bevindingen straks. Het was ook mijn opzet om ze eerst voor een raam(schuifpui) te zetten. Maar de zaden stonden al in de kamer waar ze moesten ontkiemen en ik had geen tijd alles weer te verhuizen. Misschien binnenkort als ik alles ga verpotten maar eens doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er goed uit, ik heb nog een lek aquarium, met tl-bak, denk dat ik die met een nieuwe tl er in even ga ombouwen tot kweekkamer!

Die tl kun je die in een gem. lampenzaak krijgen, of kun je die alleen ergens bestellen??

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze via overtoom besteld, moest toch nog wat kantoorartikelen hebben en had een 2tal promotiecodes Lichtkleur 840 schijnt ook redelijk vaak gebruikt te worden voor planten. Ik heb voor de 865 gekozen vanwege het hogere aantal kelvin(6500°k) vs de 4000°K van de 840.

 

Misschien hebben ze hem wel bij de bouwmarkt, anders even vragen of ze er een aantal kunnen bestellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Frans,

 

Tot nu toe goed. Vorige week verpot naar p9 potjes. Ik heb wel de verwarming wat teruggedraaid zodat ze niet te snel groeien.

 

Ze blijven dus erg compact, maar mogen best wat in de hoogte gaan groeien. Misschien volgende week de lampen iets hoger hangen (nu 5-10cm)

images66961371236479.jpg

Normaal merk je bij paprika verschil als een plantje geen goede kiemblaadjes heeft gehad (door vastzitten in zaadje etc) maar onder de lampen is dat verschil echt enorm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zien er mooi en gezond uit Jorg , precies zoals jonge paprikaplantjes behoren te zijn. Hebben ze de eerste tijd alleen maar dat kunstlicht gehad of hebben ze ook nog een beetje mee kunnen 'snoepen' van gewoon daglicht ? Ik vraag dat omdat ik benieuwd ben of je ze zelfs in een ruimte waar geen daglicht komt op zou kunnen kweken met dit kunstlicht.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vandaag eens bij de Gamma gekeken. Ongeveer hetzelfde armatuurtje als de jouwe Jorg compleet met 18watt buis voor 5,95 euro . Jammer genoeg niet met de juiste lamp. Losse 18W lampen kleur 865 lagen er jammer genoeg ook niet . Binnenkort maar eens bij de Praxis kijken.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vandaag eens bij de Gamma gekeken. Ongeveer hetzelfde armatuurtje als de jouwe Jorg compleet met 18watt buis voor 5,95 euro . Jammer genoeg niet met de juiste lamp. Losse 18W lampen kleur 865 lagen er jammer genoeg ook niet . Binnenkort maar eens bij de Praxis kijken.

ik heb de armaturen voor 10 euro (per stuk) ex btw kunnen kopen. Normaal verricht ik altijd eerst wat zoekwerk voordat ik iets koop, maar toen bleek dat ze bij de gamma de tlbuis niet hadden heb ik niet meer gekeken naar de armaturen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

welke krant? en wat moet je kopen om hem gratis te krijgen?

En hoeveel kilometer moet ik rijden vanuit Friesland voordat ik in Zuid-Limburg ben????

 

er is ook nog een prijsvraag kan je wat gratis winnen.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De trompetter, krijg je die niet in Friesland?

Grapje, toen ik dit schreef realiseerde ik me al dat er niet veel forumleden in de gelegenheid zouden zijn hiervan te profiteren.

Wellicht wel onze vrienden in Belgie. De AVEVE is een belgisch bedrijf dat enkele jaren geleden een aantal boerenbondwinkels in het zuiden heeft overgenomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Paprika op de foto ziet er inderdaad hardstikke stevig uit Jorg.

Als je ze in de kas verder kunt kweken is er natuurlijk niets aan de hand.

Maar als ze naar buiten moeten omstreeks half mei dan ben ik bang dat je tegen die tijd een heftruck nodig hebt. Dan zijn ze wellicht 1 meter hoog.

Maar ja de ervaring zal het leren. Laat maar horen hoe het verder gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...